"Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:408feb6d$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Arne H. Wilstrup" <nn@nogen.dk> skrev i en meddelelse
> news:408faec5$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Birgitte Abkjær" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> > news:408ece3f$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > > Jeg har oplevet lignenede episoder med elever, det beviser netop, at
> > visse
> > > former for intelligens intet har med erfaring, indlæring eller alder
at
> > > gøre.
> >
> > Det er nok fordi det ikke har noget med intelligens at gøre, men blot
har
> > med kompetencer eller evner at gøre. De kan være funderet på
intelligens,
> > hvad det så end er, men kan også være baseret på en særlig nervemæssig
> > "følsomhed" som der gør at visse børn er i stand til meget hurtigt at
lære
> > at spille klaver på virtuos facon, medens andre overhovedet ikke er i
> stand
> > til at lære så meget som to toner uafhængigt af hinanden uden meget lang
> > træning.
>
> Har du ikke hørt om de mange intelligenser?
JA, og jeg vil fastholde at det er noget gedigent sludder- Gardner har i
øvrigt også selv sagt, at det ikke har noget med intelligens at gøre, men at
han skrev sådan fordi hans ideer ellers ikke ville have vakt nogen form for
interesse. Der er IKKE tale om intelligens, men alene om evner, kompetencer
eller talenter.
Hans hensigt er at "rive intelligensbegrebet" ned fra sin piedestal, men han
opnår det stik modsatte - det ender med en slags "hurrapædagogik" - jeg har
tidligere i dette forum redegjort for de synspunkter og den kritik, der er
rejst omkring Gardner, så jeg føler ingen trang til at gentage den.
Jeg skal dog kort sige:
Han taler syv intelligenser - det er syvtallet, der gør hans teori til noget
vrøvl. Han befinder sig i samme situation som den der vil finde ud af hvor
mange tal der egentlig er, og svaret er naturligvis at der er uendelig
mange.
Problemet er at når man i skolen anvender teorien (som de færreste har
forstået), så risikerer man at forsøge at udvikle et eksisterende talent hos
et barn, hvorimod de øvrige bliver negligeret. Det bliver let til en slags
reform-pædagogik i sin mest udvandede art: frit valg på alle hylder -du skal
bare finde det, du er bedst til - så skidt være med resten. Gør kun, hvad du
har lyst til - lær det, du har interesse for etc. En konsekvensløs
pædagogik, der bestemt ikke fremmer ansvarlighed eller en undervisning der
udvikler. Tværtimod kan man sige, at den afvikler.'
'
Det er ikke noget nyt, det han siger - "hans" teorier har været fremme før -
og det tragiske er at man med hans oplæg, ender vi i et intelligensbegreb,
som i virkeligheden blot består af uendelig mange "intelligenser", således
at tingene flyder.
Han sagde om sine teorier i 1993 blandt andet følgende:
Had I simply noted that human
beings possess different talents,
this claim would have been
uncontroversial - and my
book would have gone
unnoticed"
Gardner, 1993, p. XI
han indrømmer at med sit intelligensbegreb kan intelligenserne stige
ubegrænset - men han forsvarer sig med at syv er praktisk -
Hans bedste bidrag er at han understreger at folk er forskellige, men det er
såmænd ingen nyhed.
--
ahw