Beundring af seriemordere..
Fra : Emil Saksager

Dato : 26-04-04 19:00

Hej

Jeg er ved at udarbejde et projekt om Dr. Hannibal Lecter og er kommet til
at tænke på noger herom. Hvorfor er det at folk generelt beundrer Hannibal
Lecter, og især piger beundrer seriemordere i det virkelige liv også?

Emil Saksager

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-04-04 20:23

On Mon, 26 Apr 2004 19:59:50 +0200, "Emil Saksager"
<emil.saksager@tdcadslfjerndette.dk> wrote:

> [...]
>at tænke på noger herom. Hvorfor er det at folk generelt beundrer Hannibal
>Lecter, og især piger beundrer seriemordere i det virkelige liv også?

Hvad i alverden får dig til at tro, at det forholder sig sådan?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Emil Saksager

Dato : 26-04-04 20:26

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

Hannibal

> Hvad i alverden får dig til at tro, at det forholder sig sådan?
>

> Mvh
> Niels Søndergaard

Det er vel almindeligt kendt at seriemordere modtager nogle breve fra
piger/kvinder der beundrer ham. Angående det med Hannibal Lecter, så findes
der jo flere fan-sites osv.

Emil Saksager

Fra : Mads TJ

Dato : 26-04-04 20:37

> Det er vel almindeligt kendt at seriemordere modtager nogle breve fra
> piger/kvinder der beundrer ham.

+ at f.eks. Peter Lundin blev spammailet - vist nok efter TV2s
dokumentarprogram om ham, for, uha, hvor er en mand med langt lyst hår, som
maler den ene side af ansigtet sort, "for lissom at vise, at man også har en
mørk side" dog sindsygt spændende og tiltalende... :o/
På det tidspunkt sad han i et amerikansk fængsel for at have myrdet sin mor,
så da kunne man nok ikke karakterisere ham som værende seriemorder - endnu.

Mvh
Mads TJ

Fra : Emil Saksager

Dato : 26-04-04 20:30

> [...]
Hannibal

> Hvad i alverden får dig til at tro, at det forholder sig sådan?

Eller nu skal jeg passe på at generalisere, selvfølgelig er det også mænd,
men det er mest piger der bliver "forelsket" i disse personer jeg tænker
på...

F.eks. findes der mange sidder der beskæftiger sig med de rigtige
seriemordere, såvel som der også findes sidder der beskæftiger sig med de
fiktive såsom Hannibal Lecter..

Fra : Jacob Andersen

Dato : 26-04-04 22:20

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

Hannibal

> Hvad i alverden får dig til at tro, at det forholder sig sådan?

Peter Lundin har et ikke ubetydeligt følge.

/Jacob

--
"You think he didn't know the 8 points and how to end a life with a super
quickness?"

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-04 01:14

Jacob Andersen wrote:

> Peter Lundin har et ikke ubetydeligt følge.

Det har Lenin i øvrigt også.

--
Peter Knutsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-04-04 10:23

Peter Knutsen wrote:

> Det har Lenin i øvrigt også.

Og Hitler...

Fra : Heinrich

Dato : 28-04-04 13:33

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Og Hitler...

Og Allah og Muhammad!

Fra : Jacob Andersen

Dato : 27-04-04 13:48

"Heinrich" <heinrich_dkSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Og Allah og Muhammad!

Og Gud.

/Jacob

Fra : Jacob Andersen

Dato : 27-04-04 13:47

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> Det har Lenin i øvrigt også.

Ret anderledes. Anderledes motivation.

/Jacob

Fra : Lars

Dato : 28-04-04 03:27

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det har Lenin i øvrigt også.

Var han da også massemorder?

Lars

Fra : 3W

Dato : 28-04-04 06:05

"Lars" <hlkkj@pkljl.dk> wrote in message
> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Var han da også massemorder?

Ja.

Fra : Lars

Dato : 29-04-04 16:34

"3W" <XXtreforkX@XXyahooXX.com> skrev i en meddelelse
> "Lars" <hlkkj@pkljl.dk> wrote in message

> Ja.

Nå. Hvem myrdede han?

Lars

Fra : 3W

Dato : 30-04-04 07:57

> "3W" <XXtreforkX@XXyahooXX.com> skrev i en meddelelse

> Nå. Hvem myrdede han?

Tusindvis af mennesker. Men du mener måske, at hvis han, ligesom Hitler og
Charles Manson, ikke gjorde det personligt, så gælder det ikke?

Fra : Lars

Dato : 30-04-04 11:11

> Tusindvis af mennesker.

Nå. Hvornår gjorde han det?

Men du mener måske, at hvis han, ligesom Hitler og
> Charles Manson, ikke gjorde det personligt, så gælder det ikke?

Jeg vil bare gerne have at vide, hvad det var for folk, han slog ihjel -
personligt eller ej. Jeg har nemlig ikke selv hørt noget om, at Lenin skulle
have slået folk ihjel, og jeg har en fornemmelse af, at du forveksler ham
med Stalin.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 22:52

Lars wrote:

> [...]
> have slået folk ihjel, og jeg har en fornemmelse af, at du forveksler ham

3W bakkes i hvert fald op af historikeren Bent Jensen:
http://www.jp.dk/kultur/advsog/artikel:aid=2386886/
.... men han er jo heller ikke den store kommunistelsker :)

Dén debat hører dog nok til i en anden ng.
--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : 3W

Dato : 01-05-04 19:19

> [...]
skulle
> have slået folk ihjel, og jeg har en fornemmelse af, at du forveksler ham

Nej, jeg forveksler ham ikke med Stalin. F.eks. blev omkring 15.000
mennesker henrettet af politiske grunde under den officille "røde terror" i
efteråret 1918. Til sammenligning blev 6.321 henrettet af politiske grunde
af Czar-styret 1825-1917.
Lenin beordrede personligt mange af disse henrettelser. I et telegram den
10. august 1918 skrev han til ledelsen af Penza sovjetten: "(...) Du må
statuere et eksempel med disse mennesker. 1) Hæng (offentlig hænging, så
folk ser det) mindst 100 kulakker, rige svin, og kendte blodsugere. 2)
Offentliggør deres navne. 3) Konfisker deres korn.(...)"
Hvornår laver Spielberg en film om Lenins forbrydelser?

Fra : David Rasmussen

Dato : 01-05-04 20:25

3W wrote:
> Hvornår laver Spielberg en film om Lenins forbrydelser?

Hvornår laver Spielberg en film om Hitlers, Stalins, Mussolinis, Julius
Caesars, Henrik d. 8.s, Idi Amins, Pol Pots, Slobodan Milosevics,
Ceausescus, Napoleons, Pinochets, Gaddafis og Sharons forbrydelser?

/David

Fra : 3W

Dato : 01-05-04 20:29

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Hvornår laver Spielberg en film om Hitlers,

Schindler's List

Fra : David Rasmussen

Dato : 01-05-04 21:00

3W wrote:

> Schindler's List

Den handler ikke om Hitlers forbrydelser. Den handler om at helgengøre
Oscar Schindler.

/David

Fra : vadmand

Dato : 01-05-04 22:45

> Den handler ikke om Hitlers forbrydelser. Den handler om at helgengøre
> Oscar Schindler.

Det behøver man ikke Spielbergs film for. Schindler var faktisk en af
de"gode" tyskere, og reddede et stort antal jøder fra Auscwitz. Det gør ham
til om ikke en helgen (sådan nogle tror jeg ikke på) så dog en ret stor helt
i mine øjne.

Og jeg synes, at det er helt fint at lave film, der forherliger hans slags
frem for Tarantinolort, der forherliger serie- og lejemordere.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-05-04 09:23

vadmand wrote:

> [...]
> til om ikke en helgen (sådan nogle tror jeg ikke på) så dog en ret stor helt

Jeg synes at man skal forsøge at være nøgtern og objektiv når man
beskriver noget historisk, især når man foregiver at være det.

> Og jeg synes, at det er helt fint at lave film, der forherliger hans slags
> frem for Tarantinolort, der forherliger serie- og lejemordere.

Jeg kan umuligt sammenligne de to ting. Men jeg kan høre at du ikke
forstår hvad Tarantino går ud på.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 02-05-04 09:29

On Sun, 02 May 2004 10:23:13 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Jeg kan umuligt sammenligne de to ting. Men jeg kan høre at du ikke
>forstår hvad Tarantino går ud på.

Det er svært at forholde sig til ting, man ikke vil se. Per mener
også, at Godfather-filmene forherliger gangstere.

Hvad med Sopranos, Per? Er det også renvaskning af forbrydere?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-05-04 09:51

Niels Søndergaard wrote:

> Det er svært at forholde sig til ting, man ikke vil se. Per mener
> også, at Godfather-filmene forherliger gangstere.

Jeg kender godt Pers holdning til vold i film. Og jeg respekterer at Per
ikke vil se den slags. Jeg synes bare ikke at der er nogen grund til, at
gøre en dyd af nødvendigheden ved at betvivle lødighed og motiver hos
dem der laver det man ikke forstår eller kan lide.

/David

Fra : vadmand

Dato : 02-05-04 14:22

> Det er svært at forholde sig til ting, man ikke vil se. Per mener
> også, at Godfather-filmene forherliger gangstere.
>
> Hvad med Sopranos, Per? Er det også renvaskning af forbrydere?

Aner det ikke. I modsætning til Godfatherfilmene har jg aldrig set serien.
Men jeg har (ligesom du med von Trier) adskillige gange forgæves forsøgt at
komme igennem en Tarantinofilm. Jeg plejer at slukke, mens mit maveindhold
ennu befinder sig, hvor det hører hjemme.

Per V.

Fra : vadmand

Dato : 02-05-04 14:19

> Jeg synes at man skal forsøge at være nøgtern og objektiv når man
> beskriver noget historisk, især når man foregiver at være det.

Hvor finder du Shinflerfilmen for unøgtern og uobjektiv?

Eller også gør jeg netop.

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-05-04 08:34

David Rasmussen wrote:

> Hvornår laver Spielberg en film om Hitlers, Stalins, Mussolinis, Julius
> Caesars, Henrik d. 8.s, Idi Amins, Pol Pots, Slobodan Milosevics,
> Ceausescus, Napoleons, Pinochets, Gaddafis og Sharons forbrydelser?

Der er *mange* der opfatter Lenin som en helt, der aldrig har
gjort noget forkert. Derfor er der *brug* for en film om hans
forbrydelser.

Men du har da delvist ret, der er ikke ret mange der ved at
Stalin har flere mord på samvittigheden end Hitler. Det
fortjener helt klart også en film, men først efter at Lenin har
fået den PR han fortjener.

--
Peter Knutsen

Fra : vadmand

Dato : 08-05-04 09:34

> Der er *mange* der opfatter Lenin som en helt, der aldrig har
> gjort noget forkert. Derfor er der *brug* for en film om hans
> forbrydelser.

Der er faktisk endnu flere, der mener det samme om Napoleon.

Per V.

Fra : Morbid Angel

Dato : 08-05-04 11:40

On Sat, 8 May 2004 10:33:51 +0200, "vadmand"
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

>"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

>Der er faktisk endnu flere, der mener det samme om Napoleon.
>
>Per V.

Man kan ikke være "verdenshærsker" uden at træde nogle ned, det er
"dem" der vinder krigen(e), som bestemmer, hvad der er rigtig og
forkert i historiebøgerne.

:)

Mvh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-05-04 04:59

vadmand wrote:

> Der er faktisk endnu flere, der mener det samme om Napoleon.

Var han ikke bare general og erobrer? Der er forskel på at have
ambitioner om at skabe sit eget imperium, og så at begå
massemord på civile.

Ikke at jeg ved nok om Napoleon til at kunne udelukke at han
rent faktisk har begået massemord på civile af samme kaliber som
f.eks. Lenin. Det forekommer mig bare sandsynligt at du undlader
at skelne.

--
Peter Knutsen

Fra : Lars

Dato : 04-05-04 00:19

> [...]
> folk ser det) mindst 100 kulakker, rige svin, og kendte blodsugere. 2)
> Offentliggør deres navne. 3) Konfisker deres korn.(...)"

Kilde?

Fra : 3W

Dato : 04-05-04 05:25

> "3W" <XXtreforkX@XXyahooXX.com> skrev i en meddelelse

> Kilde?

"Kommunismens Sorte Bog". Det skal siges, at jeg oversatte fra den engelske
udgave.

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-04-04 15:49

"Lars" <hlkkj@pkljl.dk> skrev i en meddelelse

> Var han da også massemorder?

Hvor mange skal der til for at det er en masse ?

Kom Lundin op på meget mere end 5-6 stykker ?

/jim

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-04-04 20:36

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message

> "Lars" <hlkkj@pkljl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange skal der til for at det er en masse ?
>
> Kom Lundin op på meget mere end 5-6 stykker ?

Det er mere end de fleste.

/Jacob

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-04-04 10:27

"Jacob Andersen" <duk@glem.det> skrev i en meddelelse

> Det er mere end de fleste.

End de fleste massemordere ? Så er der sgu da ved at gå inflation i
betegnelsen....

/jim

Fra : Zeki

Dato : 26-04-04 20:45

> [...]
> at tænke på noger herom. Hvorfor er det at folk generelt beundrer Hannibal
> Lecter, og især piger beundrer seriemordere i det virkelige liv også?

Jeg tror, at du forveksler "beundring" med "fascination."

mvh Zeki

Fra : Emil Saksager

Dato : 26-04-04 20:53

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse
Hannibal

> Jeg tror, at du forveksler "beundring" med "fascination."
>
> mvh Zeki

Mja.. Beundre er vel mere "se op til" i denne sammenhæng er det måske ikke
helt korrekt at sige det så... Men trods alt har jeg da brugt "fascination"
i min engelske opgave.. :)

Fra : MP Jakobsen

Dato : 26-04-04 21:34

On Mon, 26 Apr 2004 21:53:19 +0200, Emil Saksager wrote:

> [...]
> helt korrekt at sige det så... Men trods alt har jeg da brugt "fascination"

Ja, eller også ligger der en eller anden form for drøm i at være netop den
som den gale forstår - eller at være den der kan tæmme monstret. Jeg tror
ikke det er tilfældigt at man siden tidernes morgen (eller der om kring)
har portrætteret monstre og smukke jomfruer sammen. Jeg tror dels der
ligger et moderligt instinkt til grund for denne 'forelskelse' eller
'fascination' og dels en form for beundring, der bunder i ikke at besidde
det dyriske element som en seriemorder måske kan give udtryk for.

Held og lykke med opgaven, den lyder spændende
MP

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-04-04 22:00

Emil Saksager wrote:
> [...]
> at tænke på noger herom. Hvorfor er det at folk generelt beundrer Hannibal
> Lecter, og især piger beundrer seriemordere i det virkelige liv også?

Her skal du lige være opmærksom på et Hannibal Lecter er en
vampyr. Det antyder Harris i "Hannibal", og for et års tid siden
læste jeg en bog, skrevet af en journalist, om Harris og hans
Lecter-trilogi, hvori journalisten fremdrager adskillige citater
fra romanerne som har stor lighed med hvad Bram Stoker skriver i
"Dracula".

Så spørg dig selv: Hvorfor synes kvindfolk at vampyrer er
sexede? Dér her du en del af svaret.

En anden vinkel er Lecters intellekt og dannelse. I modsætning
til Dracula (og i øvrigt også til de fleste af virkelighedens
såkaldte "organiserede" seriemordere) så er han kultiveret og
intelligent (den gennemsnitlige "organiserede" seriemorder har
en inteligenskvotient på omkring 115, og en high school
uddannelse). Personligt synes jeg dog det er lidt bøsse-agtigt
at han spiser mænd. Det trækker lidt ned, så at sige...

Og må jeg godt se dit projekt når du er færdig med det? Emnet
interesserer mig en hel del.

--
Peter Knutsen

Fra : Heinrich

Dato : 27-04-04 02:32

> [...]
> uddannelse). Personligt synes jeg dog det er lidt bøsse-agtigt
> at han spiser mænd. Det trækker lidt ned, så at sige...

En intelligenskvotient på 115?
Det lyder meget lavt!
Jeg er for intelligent til at blive seriemorder!
Øv!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-04 02:45

Heinrich wrote:

> En intelligenskvotient på 115?

Gennemsnittet for organiserede seriemordere skulle være på et
sted mellem 110 og 120. Disse tal nævnes tit som argument for at
Hannibal Lecter er urealistisk, fordi han (hævet over enhvert
vivl) er langt mere intelligent end det. Men det er i
virkeligheden brokkeho'derne der har misforstået begrebet
"realistisk".

> Det lyder meget lavt!

Det overrasker mig egentlig ikke. De fleste bliver jo fanget ret
hurtigt. Gennemsnittet for de såkaldt uorganiserede seriemordere
er endnu lavere.

> Jeg er for intelligent til at blive seriemorder!

Harris påpeger selv, i Silence of the Lambs, at Lecters
intelligenskvotient er så høj, at den slet ikke kan måles. Så
der er håb for dig endnu!

--
Peter Knutsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 27-04-04 13:50

> "Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> En intelligenskvotient på 115?
> Det lyder meget lavt!

Så ved du jo tydeligvis ikke hvad der er lavt. 115 er over gennemsnittet, et
godt stykke endda. Dog skal man formentlig holde sig for øje at de 115 er
angivet med en anden spredning end man typisk benytter sig af i Danmark, så
det er muligvis kun "lidt" over gennemsnittet. Under alle omstændigheder er
det vel ikke særlig præcist at kalde det "meget lavt" hvis det er mere end
de fleste.

> Jeg er for intelligent til at blive seriemorder!
> Øv!

Arr, mon dog. Det skal nok lykkes.

/Jacob

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-04 14:57

Jacob Andersen wrote:

> Så ved du jo tydeligvis ikke hvad der er lavt. 115 er over gennemsnittet, et

Kun en standardafvigelse over det almindelige. Det bør ikke
imponere nogen. 1/6 af befolkningen er per definition mere
intelligente end hvad en intelligenskvotient på 115 svarer til.
Dvs. 4 elever i hver folkeskoleklasse, i gennemsnit.

> godt stykke endda. Dog skal man formentlig holde sig for øje at de 115 er
> angivet med en anden spredning end man typisk benytter sig af i Danmark, så

Der er næsten helt sikker tale om SD 15. Eller 16, men det ville
i så fald ikke gøre nogen nævneværdig forskel.

> det er muligvis kun "lidt" over gennemsnittet. Under alle omstændigheder er
> det vel ikke særlig præcist at kalde det "meget lavt" hvis det er mere end
> de fleste.

Jo, fordi man så tit hører at "organiserede seriemordere er
særdeles intelligente". Og så forestiller man sig, på basis af
en så løs og upræcis betegnelse, at deres intellekter er langt
skarpere end hvad en intelligentkvotient på 115 svarer til.
Derfor er det en helt forventelig reaktion at Heinrich udbryder:
"Det lyder meget lavt!".

--
Peter Knutsen

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-04-04 20:37

> [...]

> skarpere end hvad en intelligentkvotient på 115 svarer til.
> Derfor er det en helt forventelig reaktion at Heinrich udbryder:

Pis, det kan du have ret i.

/Jacob

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-04-04 07:57

> [...]
> til Dracula (og i øvrigt også til de fleste af virkelighedens
> såkaldte "organiserede" seriemordere) så er han kultiveret og

Hov-hov, Dracula er skam også både kultiveret og intelligent. Både i bogen
(Bram Stokers) og i Ford Coppolas filmatisering af bogen.

Mikkel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-04 12:17

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Hov-hov, Dracula er skam også både kultiveret og intelligent. Både i bogen
> (Bram Stokers) og i Ford Coppolas filmatisering af bogen.

Ja, det kom jeg lige i tanker om efter jeg havde sent
ovenstående. Men jeg synes stadig der er en markant forskel i
deres dannelsesniveau, selv om det måske kan være svært at se
forkskel fra et "alment fabriksarbejderniveau". Desuden er
Dracula mere behovsstyret end Lecter - han *skal* ha' blod. Det
gør ham til en slags parasit. Lecter er i mindre grad i sine
sadistiske impulsers vold.

--
Peter Knutsen

Fra : Emil Saksager

Dato : 26-04-04 22:08

Takker mange gange for hjælpen.

Det er en mundtlig fremlæggelse i engelsk, så det jeg har på skrift, er bare
skrevet ned i hånden på et stykke papir.. Det eneste jeg har er en oversigt
over de ting jeg vil gennemgå.

Her lige klippet ind hvis det skulle interessere nogen;

Dr. Hannibal Lecter

FACTS ABOUT HANNIBAL LECTER
- Presentaion of Hannibal Lecter
- The creator of Hannibal Lecter

THOUGHTS ABOUT HANNIBAL LECTER
- The public's fascination with serial killers

THE FUTURE INTEREST OF HANNIBAL LECTER
- The future of Hannibal Lecter

Da det meste af stoffet bygger på filmene, (Der er dog indraget dele fra
bogen under præsentationen) vil den del med fremtiden komme til at handle om
The Hannibal Variations som eftersigende er under udvikling.

Emil Saksager

Fra : Mythos

Dato : 27-04-04 00:06

"Emil Saksager" <emil.saksager@tdcadslfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> The Hannibal Variations som eftersigende er under udvikling.

Har du set den cd-rom der hedder "the mind of a killer", det er et lille
opslagsværk om sådanne personer, du kan læse om den her
http://www.serialhomicide.com/about.htm

Kim Larsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-04 01:25

Emil Saksager wrote:
> Takker mange gange for hjælpen.
>
> Det er en mundtlig fremlæggelse i engelsk, så det jeg har på skrift, er bare

Hvor vigtig er opgaven så? Jeg kan godt grave titlen på den
omtalte bog frem til dig, men jeg gider ikke rigtig hvis du ikke
får karakter for din præstation...

> skrevet ned i hånden på et stykke papir.. Det eneste jeg har er en oversigt
> over de ting jeg vil gennemgå.

Det er også den metode jeg har brugt, de få gange jeg har begået
den slags.

> Her lige klippet ind hvis det skulle interessere nogen;

Joda, joda, i allerhøjeste grad!

> Dr. Hannibal Lecter
>
> FACTS ABOUT HANNIBAL LECTER

I 2. roman har han seks fingre på den ene hånd og en perfekt
hukommelse (ingen af delene nævnes i 1. roman). I 3. roman får
han kirurgisk fjernet den ekstra finger, fordi den gør ham for
let at genkende, og desuden bortforklares hans perfekte
hukommelse som en tillært mnemonisk metode, snarere end noget
medfødt.

Hvilket er *ærgeligt*, for jeg faldt engang, for mange år siden
(1997 formodentlig) over et website, med nogle ret omfattende
spekulationer omkring at Lecter har en enkelt genetisk
abnormalitet som blandt andet forårsager hans polydaktyli, hans
ekstremt skarpe lugtesans, og hans hang til visse fødeemner (på
grund af deres aminosyresammensætning) såsom "fava beans". Det
er dog aldrig siden lykkedes mig at genfinde det pågældende website.

> - Presentaion of Hannibal Lecter
> - The creator of Hannibal Lecter
>
> THOUGHTS ABOUT HANNIBAL LECTER
> - The public's fascination with serial killers

Såvidt jeg ved er Lecter ret utilbøjelig til at gøre kvinder
ondt. Han bed godt nok tungen af en sygeplejerske, der specifikt
defineres som værende kvinde, i 1. roman, og man kan jo godt
sige at han har "gjort noget" ved Clarice. Men ellers udlever
han primært sine sadistiske tilbøjeligheder på mænd.

Læg også mærke til hvordan han er overfor Margot Verger, Mason
Vergers søster.

Og kig lidt på hvordan Lecter har sat sig udenfor samfundets
normer. Han lever udenfor loven, og bestemmer selv grænserne for
sin adfærd. Alligevel lever han det meste af sit liv ganske
fredeligt, med meget god vin, trøfler, gåseleverpostej og musik,
han skejer kun sjældent ud. I 3. bind er hans ofre såvidt jeg
husker også altid usympatiske: Først ham der jægeren der skyder
små dyrebørn udenfor jagtsæsonen, og så Krendler. Det kan du
sikkert finde en masse filosofi omkring.

> THE FUTURE INTEREST OF HANNIBAL LECTER
> - The future of Hannibal Lecter
>
> Da det meste af stoffet bygger på filmene, (Der er dog indraget dele fra

Hvilke film? Jeg har selv kun set Manhunter og Silence of the
Lambs, ikke de to nyere film.

> bogen under præsentationen) vil den del med fremtiden komme til at handle om
> The Hannibal Variations som eftersigende er under udvikling.

Hvad er det? En roman eller en film? Fortæl mere!!

--
Peter Knutsen

Fra : Kim2000

Dato : 27-04-04 09:28

Selvom jeg vist har fået svaret indirekte, spørger jeg; Er Hannibal Lector
ikke baseret på en virkelig seriemorder (altså en galning, der blevet
svitset på et tidspunkt)?

mvh
Kim

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-04-04 12:18

Kim2000 wrote:
> Selvom jeg vist har fået svaret indirekte, spørger jeg; Er Hannibal Lector
> ikke baseret på en virkelig seriemorder (altså en galning, der blevet
> svitset på et tidspunkt)?

Nej. Harris har konstrueret Lecter ved at kombinere træk fra
mange forskellige rigtige seriemordere, og desuden fra den
fiktive seriemorder Grev Dracula, og muligvis også fra andre
fiktive seriemordere som den før omtalte journalist ikke har
haft tilstrækkeligt kendskab til.

--
Peter Knutsen

Fra : Emil Saksager

Dato : 27-04-04 15:33

> Hvilke film? Jeg har selv kun set Manhunter og Silence of the
> Lambs, ikke de to nyere film.

De tre film der er udkommet som en triologi, Red Dragon, Silence of the
Lambs og Hannibal.

> Hvad er det? En roman eller en film? Fortæl mere!!

http://www.imdb.com/title/tt0367959/ <- Derfra jeg har det, ser ganske
spændende ud...

Mange tak for hjælpen..