Hvordan bogføre man svind/difference?
Fra : Hjalte

Dato : 26-04-04 14:28

Hejsa...

Hvordan skal jeg bogføre når min kasse ikke stemmer?
Altså hvis der skulle ligge 1000 kr. men der kun ligger 900 kr.

Skal jeg så ´skrive de 100 kr som en udgift, og skal jeg lægge moms til?

Håber på et hurtigt svar...

Forresten så bruger jeg summasummarum til at bogføre i, hvis det har nogen
betydning...

Fra : Nico de Jong

Dato : 26-04-04 14:50

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber på et hurtigt svar...
>
> Forresten så bruger jeg summasummarum til at bogføre i, hvis det har nogen

Du laver en ny konto "Kassedifference". Jeg mener ikke at den kan have moms
"indbygget".

Selv har jeg en konto der hedder "skal undersøges". Den kommer i brug f.eks.
når jeg har lavet en tastefejl ifm posteringer betalt via banken. Når jeg så
ved kvartales slutning afstemmer det hele ifm moms, dukker fejlen som regel
op, og så bliver den rettet.

Nico

---

Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-04-04 18:23

> Du laver en ny konto "Kassedifference". Jeg mener ikke at den kan have
moms
> "indbygget".

Til orientering kan der godt være moms på kassedifferencer

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Hjalte

Dato : 26-04-04 20:32

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse

> Til orientering kan der godt være moms på kassedifferencer

Kan være...?
Hvordan vurderer man om der er i det konkrete tilfælde?

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 22:18

> [...]
> moms
>
> Til orientering kan der godt være moms på kassedifferencer

Who cares?
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-04-04 23:42

> Who cares?

Hej Karsten,

jeg forstår ikke lige, hvor du vil hen med din kommentar?

Er det pga. kassedifferencekontoens ofte betydningsløse saldo, så er jeg da
enig i din betragtning, men det ændrer ikke ved, at kontoen også er
momspligtig

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 13:25

> [...]
da
> enig i din betragtning, men det ændrer ikke ved, at kontoen også er

Ddet afhænger vel af, om du ved større beløb interne konterer over
vareslagskontoen. Imodsat fald skal du skrive en intern debet- eller
kreditnota, hvor der i en kreditnota tilbageføres en difference. Så er den
momspligtig - ikke med indgående moms, men modregning i udgående moms, så du
skal i så tilfælde lige ind og rette i klassekladden, da den normalt løfter
indgående moms fra.

Men der skal større beløb til, hvor nogen overhovedet kerer sig om det.
Karsten H. Jensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 27-04-04 07:12

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse
> moms
>
> Til orientering kan der godt være moms på kassedifferencer

Det lyder forkert, fordi kassedifference er en statuskonto.

Med hensyn til svind (som jeg først nu opdager også var med i spørgsmålet),
ville jeg betragte det som et salg til kunde "S.Vind".
Jeg husker en sag fra omkring 1982, hvor Philips skulle af med et antal
oscilloscoper de havde i overskud og var usælgelige. For at kunne få lov at
få dem ud af lagerbeholdningen uden at det blev betragtet som momsbelagt
salg, insisterede T & S på at de var tilstede når tingene blev ødelagt. Ikke
bar en klippet ledning, nej, en stor hammer og en jernstang, så rørerne og
strømforsyningen blev ødelagt. Jeg har stadigvæk ikke tilgivet dem....

Nico

---

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-04-04 16:23

> Det lyder forkert, fordi kassedifference er en statuskonto.

Kassedifference er en konto, der plejer at være placeret i
resultatopgørelsen / driften. Jeg har i min tid som revisor endnu ikke set
den placeret i balancen. Jeg afviser ikke, at den kan placeres der, men jeg
tvivler på det.

En kassedifference kan være en omkostning eller en indtægt for virksomheden,
hvorfor den hører til i driften.

Fra : Hjalte

Dato : 27-04-04 22:46

On Tue, 27 Apr 2004 17:22:31 +0200, "Michael Sørensen"
<webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote:

>En kassedifference kan være en omkostning eller en indtægt for virksomheden,
>hvorfor den hører til i driften.

Betyder det så at jeg skal bruge en konto med moms på?
Eller rettere, oprette en

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 13:30

> [...]
jeg
> tvivler på det.
>
> En kassedifference kan være en omkostning eller en indtægt for

Ja - under omsætningen - varesalg i driften lige efter en konto som f.eks.
rabatter. Den trækker moms, men kontoen for diff. er sat til nul. Nu har det
for så vidt også kun drejet sig om beløb, du ikke en gang kunne få til
snegle til kaffen for.
Karsten H. Jensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-04-04 17:49

Her er et udsnit taget af Momsmanualen / revisormanualen.

---
Kassedifferencer

I momsgrundlaget kan der foretges modregning mellem positive og negative
kassedifferencer, som konstateres ved den daglige afstemning.
Modregningsadgangen er betinget af, at der dagligt eller med faste korte
intervaller sker kasseafstemning. Der skal derudover nøje redegøres for
udtagning af kassen til indehavers privatforbrug eller andre formål."

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 00:22

> [...]
> intervaller sker kasseafstemning. Der skal derudover nøje redegøres for
> udtagning af kassen til indehavers privatforbrug eller andre formål."

))).
Hej Michael

Jeg kan ikke nære mig: Lirum-lirum-larum og katten lægger æg.

Vi må vel forudsætte noget, der i sin tid stod som et mægtigt skrummel og
skulle virke som en slags potenforlænger for den lille købmand eller
tricotagehandler - hvad var det nu, det hed - nå jo, National Cash Register
stod der.

Her skulle kassen naturligvis tælles op hver dag, og det skal den i øvrigt i
alle tilfælde, hvor der er en kasse i en butik eller en pengekasse på et
kontor, der modtager indbetalinger. Alle bevægelser skal nøje redegøres
for - og naturligvis om mester havde taget en tier af kassen til en stang
wienerbrød og lagt en lille seddel på "skylden" til kassen var jo absolut
ikke uvæsentligt.

Men for nogle andre selvstændigt næringsdrivende håndværkere uden
kasseapparat består kassen i mange tilfælde i mesters baglomme (om det er
højre eller venstre skal jeg ikke tage stilling til). Her kan der
naturligvis også forekomme "kassedifferencer", hvis f.eks. en bon angiver en
pris på 49,99, der er betalt med en 50'er, ja så stemmer kassen jo ikke, med
mindre man bruger den næsten "dubiøse" konto for kassedifferencer.
Karsten H. Jensen