Autocamper med billig afgift...
Fra : Morten Lund

Dato : 26-04-04 13:26

Jeg tror endelig jeg har fundet hullet i loven:

Som bekendt skal man betale 60% afgift på en autocamper, hvis den opfylder
kravene. Men de 60% er ikke den eneste store afgift. Dertil kommer den
enormt høje vægtafgift / miljøafgift.

Her Er løsningen:
Man køber en regulær lastbil med veksellad. Man kan få en ret ny lastbil fra
allerede 100.000 kroner. Den skal der ikke betales afgift af. Så køber man
en 20 fods container, og får den ombygget til beboelse

http://www.dcsgroup.dk/containerweb/DK/indrettede/beboelse.asp

Skulle man have en anhænger med veksellad, og skulle man havne i festligt
lag, så kører man bare med en sådan container bagpå.

http://www.dcsgroup.dk/containerweb/DK/indrettede/barcontainer.asp

Hvad mener i? Jeg er selv i gang med stort kørekort, for at fuldføre min
plan. Skulle jeg blive stoppet af politiet: Jamen, jeg er på vej til min
sommerhusgrund, hvor jeg skal bygge sommerhus, og dette er mit midlertidige
habitat.

Jeg ser følgende fordele:
- Masser af plads.
- Man "Snyder" sig fra de danske afgifter
- Modulært - man kan eventuelt køre en convoy afsted, og så sammenbygge
"camperne"

Ulemper:
- Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om at
lastbiler kun må bruges til godstransport)
- Lidt højere benzinforbrug.
- Man får nok brug for at kunne stille containeren, når "camperen" står
parkeret her landet.

--
Morten Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-04-04 13:37

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> wrote in message

Og et kæmpe køleskab:

http://www.maerskbox.com/web/mci.nsf/Produktoplysninger/CA714EFA78EF0B8FC1256CB7004E43D4

> Ulemper:
> - Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om
at
> lastbiler kun må bruges til godstransport)

Ingen co-driver ?

> - Lidt højere benzinforbrug.

Skal det ikke være "meget højere" ?

> - Man får nok brug for at kunne stille containeren, når "camperen" står
> parkeret her landet.

Der findes lastbiler som selv kan læsse containere af og på. Man kan vel
købe sådan en tingest.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Morten Lund

Dato : 26-04-04 13:53

> Ingen co-driver ?

Jeg mener loven siger, at en co-driver kun må være med, såfremt lasten han
er nødvendig for at lasten kan læsses/losses.

> Skal det ikke være "meget højere" ?

Mon ikke man kan køre 6km/l i en lastbil? Den bliver jo ikke tung læsset.

> Der findes lastbiler som selv kan læsse containere af og på. Man kan vel
> købe sådan en tingest.

Jo, det ville være det ultimative.

Jeg regner selv meg at gå igang med projektet, så snart jeg får råd. Lige nu
mangler jeg bare en lade i nærheden af Århus, hvor jeg kan ombygge
containieren. En ny 20 fods container koster i øvrigt kun 13.000 kroner.

Og lige den unævnte fordel: Skal man på turne i USA, så sender man bare
containerne med skib, og finder en lastbil i USA. Vupti, og man har et
kørende hotel.

--
Morten Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-04-04 14:17

> [...]
> mangler jeg bare en lade i nærheden af Århus, hvor jeg kan ombygge
> containieren. En ny 20 fods container koster i øvrigt kun 13.000 kroner.

Skal du bare have plads til containeren + adgang til strøm vand etc. ?
Kunne man ikke bruge et sted hvor man stille campingvogne ?

> Og lige den unævnte fordel: Skal man på turne i USA, så sender man bare
> containerne med skib, og finder en lastbil i USA. Vupti, og man har et
> kørende hotel.

Så må man ikke håbe de taber den, som det skete for vores naboers datter og
svigersøn da de skulle til Zambia. ALLE deres møbler var knust.
Desuden koster det ret mange penge at få sejlet en container,
en container fra Århus til New York koster omkring 500 USD =

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-04-04 14:22

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> en container fra Århus til New York koster omkring 500 USD =

Den pris er helt forkert, jeg fik trykket på knappen på forkert tidspunkt.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 26-04-04 14:27

> Den pris er helt forkert, jeg fik trykket på knappen på forkert tidspunkt.

Hvad er så den rigtige pris? ;)

/Kasper Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-04-04 14:39

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message

> Hvad er så den rigtige pris? ;)

Min rateberegning forsvandt, jeg vil prøve igen:

Det vil koste ca. 3-4000 USD:

Ocean Freight3100.00 USD
Chassis Usage Charge (CUC)60.00 USD
Terminal Handling Charge (THC)500.00 USD
Container Service Charge (CSC)109.60 USD(685.00 DKK)
Currency Adjustment Factor (CAF)217.00 USD
Bunker Adjustment Factor (BAF)316.00 USD
===========
Total Charges4302.60 USD

Fra : Morten Lund

Dato : 26-04-04 15:21

Christian B. Andresen wrote:

> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
> Det vil koste ca. 3-4000 USD:

Hvilket heller ikke er dyrt - det er trods alt ens eget habitat, man får lov
at få med rundt. Man vil jo nok være 2 - eller flere personer til at dele
udgiften.

Ideen er faktisk den, at jeg vil opbygge min autocamper, så den kommer til
at bestå af 2 (eller flere) containere/moduler.

Container 1:
Nok til camping: indeholder bad, toilet, køkken spisebord og 4 sovepladser

Container 2:
Til den større forsamling: Stue med hjemmebar + ekstra sovepladser.

Evt. Container 3:
Hjemmebiograf

Osv. osv. osv.

Jeg vil lave en hjemmeside med mit projekt. Det er billigt at komme igang,
som sagt en container koster jo kun 13.000 kroner ny.

Nu mangler jeg bare en lade eller hal i nærhede af Århus, hvor jeg kan køre
en lastbil ind. Anyone?

/Morten

--
Morten Lund

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-04 07:40

> [...]
lov
> at få med rundt. Man vil jo nok være 2 - eller flere personer til at dele

Jeg synes nu stadig det er mange penge.
Man kan leje en stor autocamper for omkring 259 USD / døgn:
http://www.americanrvrentals.com/horizon0139.htm

> [...]
>
> Container 2:
> Til den større forsamling: Stue med hjemmebar + ekstra sovepladser.

Jeg synes det er en fed idé.

> Jeg vil lave en hjemmeside med mit projekt. Det er billigt at komme igang,
> som sagt en container koster jo kun 13.000 kroner ny.

Glæder mig til at læse om det.

> Nu mangler jeg bare en lade eller hal i nærhede af Århus, hvor jeg kan
køre
> en lastbil ind. Anyone?

Mail sendt.

Fra : **

Dato : 26-04-04 17:59

> Skal det ikke være "meget højere" ?

Nej, for det er en diesel bil

Fra : Leonard

Dato : 26-04-04 13:55

Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk> wrote:

>- Lidt højere benzinforbrug.

Lidt?
Hvad kører en lastbil på literen?
En campingbus kører vel 7-8 km/l.
--
Leonard

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 26-04-04 14:18

> Hvad kører en lastbil på literen?

Jeg mener bestemt at vores buschauffør, da vi tog på skiferie, sagde at
sådan en dobbeltdækker kørte 5-6 km/l. Det må være omtrent det samme for en
lastbil med en let container bagpå ?
Nu var det desværre selvsamme chauffør (m. kæreste) der døde i den meget
omtale ulykke i slutningen af januar, så jeg får nok lidt svært ved at
bekræfte mine kilder :)

/Kasper Hansen

Fra : Arne Midtbø

Dato : 26-04-04 14:24

On Mon, 26 Apr 2004 14:26:29 +0200, Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk>
wrote:

Snip
>Ulemper:
>- Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om at
>lastbiler kun må bruges til godstransport)

Jeg sitter oppe i Norge og er en ivrig lurker på dfb. Fantasien er
likeså kreativ i Danmark som i Norge med hensyn til å kunne undra seg
disse forbaskede avgiftene
Morten Lunds idé er slettes ikke dum. Det litt triste er at en slik
bobilkreasjon kun er egnet for én person, siden man i Danmark ikke har
lov til(?) (pussig regel) å ha med seg noen i passasjersetet i en
lastebil.
--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
Except those which were eaten.

Fra : Morten Lund

Dato : 26-04-04 15:27

Arne Midtbø wrote:

> [...]

> Jeg sitter oppe i Norge og er en ivrig lurker på dfb. Fantasien er
> likeså kreativ i Danmark som i Norge med hensyn til å kunne undra seg

Ja, jeg tror som sagt endelig jeg har fundet hullet :) Men en bi-ting ved
hullet, er min kreativitet har været på overarbejde, og løsningen blev
faktisk bedre end en regulær autocamper. Specielt fordi jeg kan få
containermodulerne fragtet rundt i verden. Og så bare købe eller leje en
lastbil, hvoend de kommer frem.

> [...]
> bobilkreasjon kun er egnet for én person, siden man i Danmark ikke har
> lov til(?) (pussig regel) å ha med seg noen i passasjersetet i en

Hvis jeg får den indregistreret som Autocamper, må jeg selvfølgelig køre med
8 personer, eller flere, hvis jeg har buskørekort. Problemet er, at den
kommer på hvide plader, og det medfører:
a) 180% registreringsafgift
b) Vægtafgift på 40.000dkr+ om året.

a) = 0 kroner for lastbil
b) = 4000 kroner om året for lastbil.

Man må godt have en "passagerer" med i en lastbil. Men det skal kunne
retfærdiggøres, at denne person er med for at hjælpe med at læsse eller
losse. Jeg tror reglen er lavet for at undgå persontransport i lastbiler.

Morten Lund

Fra : anders majland

Dato : 26-04-04 17:36

> b) = 4000 kroner om året for lastbil.

Hvad løber der ellers på en udover vedligehold/rep ?
Hvor tit skal en lastbil synes ?

(Kommer sådan til at tænke på om en lille "bybil" og en lastvogn kunne
være en interessant kombination ...)
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : **

Dato : 26-04-04 18:46

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> losse. Jeg tror reglen er lavet for at undgå persontransport i

Hvad med alle de søde blafferpiger der bliver samlet
op, er det ulovligt?

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 21:52

> Hvad mener i?
Ja, den er godt nok flot. en hvorfor ikke bare købe en varevogn med lad og
sætte et telt op på ladet med nogle solide stormpløkker. Det er garanteret
billigere og man kan sikkert sagtens overbevise ordensmagten om at man er
ved at lave vindprøver, hvis man skulle blive stoppet. Og det er garanteret
billigere og måske kan man få det sort.

> - Man "Snyder" sig fra de danske afgifter
Det er jo næsten grund nok i sig selv. Hvis man vælger et lille telt (eller
et stort lad) kan man også få plads til en stor mængde reservedunke, så kan
man køre til tyskland eller sverige og tanke. Det er ikke sikkert det er
billigere, men man kan være sikker på at der ikke ryger penge i statskassen.

> - Modulært - man kan eventuelt køre en convoy afsted, og så sammenbygge
> "camperne"
Der er sikkert mange campingpladser der vil møde dette nye initiativ med
stor begejstring. Måske de ligefrem vil anskaffe en kran der kan løfte
containerne på plads ?

> Ulemper:
> - Man må kun være en person i lastbilen under transport i DK. (Reglen om
at
> lastbiler kun må bruges til godstransport)
Familien vil sikkert også hellere cykle, det er jo sundt.

> - Lidt højere benzinforbrug.
= større afgiftsbesparelse, genialt.

> - Man får nok brug for at kunne stille containeren, når "camperen" står
> parkeret her landet.
Du stiller den bare hjemme i haven og lejer huset ud. Så kan du bo i
containeren, det er næsten som at være på ferie hele året.

Undskyld, jeg kunne ikke lade være.

Mvh. Per Olsen

PS. Jeg tror sådan en container er temmelig dyr og jeg tror ikke du får ret
meget nyere lastbil for 100.000,-

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-04-04 22:09

> [...]
> - Lidt højere benzinforbrug.
> - Man får nok brug for at kunne stille containeren, når "camperen" står

Det kunne du også have postet i dk.snak.vittigheder
Dels er det svært at se sammenhængen med en lastbil med en container med en
autocamper, og dels skriver du, at du har fundet et hul i loven, men
samtidig er du nødt til at fortælle en løgnehistorie, hvis du bliver stoppet
af politiet.
En af ideerne med en autocamper var vel også, at flere personer er i stand
til at opholde sig i samme rum under behagelige forhold under kørslen.
Det har du da fået forpurret

Kurt

Fra : Morten Lund

Dato : 27-04-04 08:32

Kurt B. Andersen wrote:

> Det kunne du også have postet i dk.snak.vittigheder

MÅske, måske ikke.

> Dels er det svært at se sammenhængen med en lastbil med en container med
> en autocamper,

Ideen er selvfølgelig ikke, at containeren skal ligne en container, men
overholde målene. Dvs, det er en container, men den skal ikke have en
bølget side. Når den står på lastbilen, vil det ligne en forvokset
autocamper. Paintjobbet osv. skal selvføgelig passe sammen.

> og dels skriver du, at du har fundet et hul i loven, men
> samtidig er du nødt til at fortælle en løgnehistorie, hvis du bliver
> stoppet af politiet.

Jeg tror faktisk ikke det bliver nødvendig med den løgnhistorie. Kan jeg
selv smide containeren, når jeg når frem, evt. vha. wiretræk, camperer jeg
ikke "i" min lastbil, men ved siden af. Det er fuldt lovligt. Lastbilen har
blot været brugt til varetransport. Reglerne gælder ikke i udlandet, og det
er nok også der jeg primært vil campere. Så bøvlet er kun her i landet.

> En af ideerne med en autocamper var vel også, at flere personer er i stand
> til at opholde sig i samme rum under behagelige forhold under kørslen.
> Det har du da fået forpurret

Ideen er at jeg skal ret vidt omkring. 2 Personer sidder fornemt i en
lastbil, og så ønsker man god plads, når man skal bo.
--
Morten Lund