slank
Fra : Anne

Dato : 26-04-04 11:36

Hej med jer
Jeg har for nylig hørt om alt det her med at kulhydrater faktisk er noget
skidt, når man skal tabe sig, og har siden 4. April prøvet at gøre noget ved
det.
Jeg prøver at tabe mig lidt (ca 8-10 kg) og har derfor de sidste 3 uger
gjort følgende:
Morgen spiser jeg letvægtsyoghurt evt med en banan el. lign. i.
Frokost spiser jeg salat, evt med æg eller/ og kød
Aften spiser jeg som frokost og evt. grøntsager.
Jeg er helt ny i det med "ingen kulhydrater", men har holdt mig fra al brød,
pasta, kartofler og ris i perioden.
Jeg har i perioden løbet ca. 4 gange om ugen, dog kun ca 15-20 min. da min
kondi var rimeligt ringe. Planen er at accelerere efterhånden.

Jeg føler ikke at jeg har tabt mig specielt (har ingen vægt), men bukserne
hænger lidt løsere, men tror i ikke at jeg vil gøre det, hvis jeg bliver ved
på denne måde?
Og så lige et par spørgsmål:
Jeg spiser pt. cheasy 3% feta i salaten, er det en god ide?
Må man spise bønner? Jeg har nemlig med held lavet chili con carne med
bønner, hvilket næsten føles som at spise "rigtig" mad igen. Men det er jo
skidt, hvis bønnerne indeholder for mange kulhydrater.
Håber nogen kan hjælpe mig- og motivere mig en smule, da jeg er bange for,
om jeg gør det rigtigt. Jeg ved godt at jeg burde melde mig ind i WW eller
lignende, men vil gerne prøve at se, om jeg ikke kan gøre det selv.
Mvh Anne

Fra : JH

Dato : 26-04-04 14:09

Anne wrote:
> [...]
> Jeg har i perioden løbet ca. 4 gange om ugen, dog kun ca 15-20 min. da min
> kondi var rimeligt ringe. Planen er at accelerere efterhånden.

Når du er på en kulhydratfattig kur, må/skal du spise fedt
og du skal spise meget kød for at blive mæt.
Så der er ingen grund til, at spise letvægtsyoghurt,
hvor der er mange kulhydrater i.
Bananer indeholder også en skrækkelig masse kulhydrater.
Hvis man feks følger Atkins's kur må man kun få 20g kulhydrater
pr dag i de første 14 dage.
Du kan læse mere her:
http://atkins.com/
Du kan også købe/låne bøgerne:
"Dr. Atkins Nye Kostrevolution" af Robert C. Atkins
eller "Lækker Mad uden Kulhydrater"
af Inger Hvidtfeldt og Benny Pedersen.

Held og lykke med kuren

Fra : mus

Dato : 26-04-04 14:21

Nu kan jeg jo ikke se hvor meget du spiser af de enkelte ting.
Men her er nogle ting der har hjulpet mig til vægttab. Man kan for øvrigt
godt tabe sig selv om man spiser brød, pasta etc. Men for mange er den anden
metode lettere, fordi der derved opnås stor mæthedsfølelse. Dette gælder
også for mig. Kommer hurtigt op Du får kulhydrater - der er nemlig
kulhydrater i frugt og grønt. Og det er godt at spise en del af det.

Men husk
fedt hver dag
en del vand hver dag
mælkeprodukter
3-5 stykker frugt(banan gælder for to stk)
rigeligt med grøntsager - gerne - 500 g - 1000 g pr dag.
Spis kød, fisk, eller bønner må også gerne spises men erstatter noget af
kødet i en chili con carne.
Hvis du spsiser kartofler etc så spis kun lidt af det engang i mellem.

De principper du selv spiser efter og som jeg fortæller om her er
principperne bag Vægtkonukenterne
Men du kan godt tabe dig bare efter principperne bare du er viljestærk og
gør dig klart at principperne er en kostændring ikke en kur

LN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-04-04 17:42

[Anne | Mon, 26 Apr 2004 12:36:03 +0200]

>Jeg har for nylig hørt om alt det her med at kulhydrater faktisk er noget
>skidt, når man skal tabe sig,

Kulhydrater er ikke nødvendigvis af det onde, men de letomsættelige (især)
sukker skal man prøve at holde langt nede, hvorimod kostfibre er vigtige at
få.

Der er jo individuelt hvor mange kulhydrater man ønsker at indtage (jeg er
selv på Atkins), så jeg har blot komenteret hvad du har skrevet:

>Morgen spiser jeg letvægtsyoghurt evt med en banan el. lign. i.

Selvom det er en letvægtsyoghurt indeholder den typisk stadig en del sukker,
og især banan er den frugt der indeholder mest sukker/stivelse - spis
istedet en lidt almindelig god yoghurt naturel med et sødemiddel og lidt
bærfrugt.

>Jeg spiser pt. cheasy 3% feta i salaten, er det en god ide?

Ja & Nej - men drop Cheasy og spis en god almindelig feta isedet.

>Må man spise bønner? Jeg har nemlig med held lavet chili con carne med
>bønner, hvilket næsten føles som at spise "rigtig" mad igen.

Typiske tørrede bønner, som du bruger til en chili con carne, indeholder
typisk for meget stivelse, så prøv at brug andre grøntsager.

Fortsat held og lykke.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 26-04-04 18:38

Det er godt nok en uoverskuelig side at kigge på. Kan man finde den på dansk
også? Eller kan man finde noget overhovedet fordansket så det er lettere at
overskue hvad det er man skal?

jeg har selv prøvet DDV men det fungerer overhovedet ikek for mig. jeg kan
godt lide grøntsager men kunne ikke overkomme så mange på engang da jeg er
vant til at spise ca 6-7 små måltider fordelt på en dag.

Håber nogen kan hjælpe

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 26-04-04 18:55

"Peggy-Sue Rønnow" <psr.fjern@dpnet.dk> wrote in message
> [...]
dansk
> også? Eller kan man finde noget overhovedet fordansket så det er lettere

Fordansket og lidt anderledes, prøv Niels Ehlers Omegametode, se
www.omegametoden.dk og køb bogen hvis det fanger din interesse, men ellers
er jeg sikker på der findes andre danske versioner af Atkins.

Mvh
Steffen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-04-04 19:05

[Peggy-Sue Rønnow | Mon, 26 Apr 2004 19:38:04 +0200]

>Det er godt nok en uoverskuelig side at kigge på. Kan man finde den på dansk
>også? Eller kan man finde noget overhovedet fordansket så det er lettere at
>overskue hvad det er man skal?

Bogen findes bestemt også på dansk, det er lidt tung læsning fordi den som
de fleste amerikanske bøger siger de samme ting flere gange, men dansk - jo
den findes. Kan enten købes eller lånes på biblioteket (selvom der sikkert
et ventetid).

En enklere og kortere bog, er også "Lækker Mad uden Kulhydrater"
af Inger Hvidtfeldt. Meget lidt teori, ingen smarte billeder, men nem at
komme i gang med (tror jeg).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Anne

Dato : 26-04-04 21:24

Hvor er i søde, at i allerede har svaret. Jeg kan forstå, at det jeg gør
ikke er helt hen i vejret, men heller ikke det helt rigtige.
Grunden til at jeg ikke er gået på en "rigtig" kur som Atkins er, at min
veninde med held har tabt sig 10 kg. ved at skære ned på kulhydraterne og
fedtet, og jeg håber derfor også at det kan lykkes for mig. Hun siger altid,
at jeg skal følge kuren, men i den grad jeg selv kan overskue. Hvis jeg
f.eks. ikke kan undvære pasta en gang imellem, skal jeg bare søge at
begrænse det osv. Jeg har dog ikke spist pasta eller lignende med undtagelse
af to gange, hvor jeg har været ude at spise. Jeg var nemlig i sidste uge
ude og rejse, og der var en aften, hvor vi skulle ud og spise fint, og man
kunne altså ikke få en salat eller noget. Jeg valgte så ikke at spise så
meget. Er det skidt? Eller må man godt falde i en gang om måneden? Havde
nemlig utrolig dårlig samvittighed bagefter, fordi jeg var bange for at det
hele var tabt.

En anden ting; salat- er der noget med at man må spise så meget man vil af
dette, eller er det en skrøne? Spiser nemlig ret meget salat for at blive
mæt.

Æg; må jeg spise 1 om dagen, eller er der også for mange kulhydrater i?

Hvad spiser i andre om morgenen, når man helst ikke må spise yoghurt? Jeg
kan altså ikke forestille mig, at jeg kan blive mæt af æbler

Anne

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-04-04 22:38

[Anne | Mon, 26 Apr 2004 22:23:30 +0200]

>Grunden til at jeg ikke er gået på en "rigtig" kur som Atkins er, at min
>veninde med held har tabt sig 10 kg. ved at skære ned på kulhydraterne og
>fedtet, og jeg håber derfor også at det kan lykkes for mig.

Jeg tror heller ikke at den mere restriktive Atkins version er nødvendigt
for alle - mange kan sikkert tabe sig ved at blot skære kraftigt ned for
sukkerindtaget.

>Jeg valgte så ikke at spise så meget. Er det skidt? Eller må man godt falde i en gang om måneden?

Man må det man selv beslutter at man må, du bestemmer jo selv hvor hurtigt
du vil tabe dig, og et lille fejltrin engang om måneden kan ikke gøre noget
slemt.

Men du skulle måske have spist noget mere kød og/eller ost?

>En anden ting; salat- er der noget med at man må spise så meget man vil af
>dette, eller er det en skrøne? Spiser nemlig ret meget salat for at blive
>mæt.

Salat må du i store træk spise løs af, men der er nogle grøntsager - dem med
"meget" sukker eller stivcelse (ærter, tomater, kartofler) der naturligvis
skal begrænses.

>Æg; må jeg spise 1 om dagen, eller er der også for mange kulhydrater i?

Nej, du kan godt spise f.eks. 3 æg om dagen.

>Hvad spiser i andre om morgenen, når man helst ikke må spise yoghurt? Jeg
>kan altså ikke forestille mig, at jeg kan blive mæt af æbler

Så mange æbler bør du nok heller ikke spise , der er trods alt noget sukker
og stivelse i.

Jeg spier hjemmelavet sukkerfri youghurt, lidt kompliceret, men det er hvad
jeg godt kan li' Andre spiser omelet m/ stegt bacon eller skinke til og
igen andre spiser rester fra aftensmaden.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : mus

Dato : 26-04-04 22:51

". Hun siger altid,
> at jeg skal følge kuren, men i den grad jeg selv kan overskue. Hvis jeg
> f.eks. ikke kan undvære pasta en gang imellem, skal jeg bare søge at
> begrænse det osv.

Ja og dette er netop også min holdning. Alt for mange forbud og kur agtige
betragtninger holder ikke i længden.

> [...]
> kunne altså ikke få en salat eller noget. Jeg valgte så ikke at spise så

Nej da. Håber du havde en dejlig aften. Det handler også om livskvalitet.
Der er jo ingen der siger man skal tabe kilo om ugen.

Eller må man godt falde i en gang om måneden? Havde
> nemlig utrolig dårlig samvittighed bagefter, fordi jeg var bange for at
det
> hele var tabt.

Det hele er jo ikke tabt hvis du generelt ændrer dine kostvaner - så skal
kiloerne nok ryge af. Måske ikke så hurtigt som ved en hård kur - men til
gengæld forbliver de forhåbentlig væk.

> En anden ting; salat- er der noget med at man må spise så meget man vil af
> dette, eller er det en skrøne? Spiser nemlig ret meget salat for at blive
> mæt.

Ja spis bare løs. Men husk at variere alt det du kan. Gullerødder,
champignon, rodfrugter, tomater, selleri, hvidkål etc
Der skal ærlig talt meget til for at du spiser for meget. Variation er
nøgleordet. Bag feks grønstager i noget bouillon i ovnen. Damp grøntsager.
Spis salat mm andre dage.

> Æg; må jeg spise 1 om dagen, eller er der også for mange kulhydrater i?

Nok ikke hver dag. Nok ikke så meget pga kulhydrater - men varier igen.

> Hvad spiser i andre om morgenen, når man helst ikke må spise yoghurt? Jeg
> kan altså ikke forestille mig, at jeg kan blive mæt af æbler

Lidt brød med, mager ost
Yoghurt med frisk frugt
A38
Æg
Lidt havregryn
etc

Og husk pas på ikke at spise for lidt. Din forbrænding vil simpelthe
indstille sig på det og køre på lavt niveau.

En god idé´er at beregne kcalorier mm hver dag. Dvs skriv alt ned du spiser
og beregn kcalorieindhold mm.
Der findes et ganske udmærket gratis excel program til dette formål. Er det
noget du kunne tænke dig?

Som sagt sværger jeg selv til De danske vægtkonsulenter. Men har tilpasset
det så det passer til mit liv. Er på ingen måder fanatisk.
Har tabt 16 kilo. Godt nok ikke lynhurtigt, men så jeg ikke synes det har
været svært.

Andre sværger til vægtvogterne eller Atkins og andre igen bare til at tælle
kcalorier eller dyrke masser af motion eller kombinationer af disse.
Det er så individuelt hvad der passer til den enkelte.

Den eneste af metoderne jeg personligt ikke tror på er Atkins. Men det er jo
egentlig sagen uvedkommen

LN

Fra : Kim2000

Dato : 26-04-04 21:52

> Jeg har for nylig hørt om alt det her med at kulhydrater faktisk er noget
> skidt, når man skal tabe sig, og har siden 4. April prøvet at gøre noget
ved

Morsomt nok, så er snart sagt alle, der argumenter for at kulhydrater er
dårlige, overvægtige.

Kulhydrater, kulhydrater og flere kulhydrater. Du kan ganske enkelt ikke
overspise kulhydrater. Du kan f.eks. spise 100 gram magert svinekød (796 kj)
eller du spise 100 gram kartofler til 360 kj, sagt med andre ord, du kan
spise 2 gange flere kartofler end kød. Kan du blive mæt af en bøf på 300
gram? Jeg kan ikke, men er du klar over hvor meget 600 gram kartofler
fylder??

Atkins der lavede den "fantastiske kur" med nul kulhydrater døde med en vægt
på 120 kg placeret på sin 182 cm, altså som en stærkt overvægtig person - og
så kan jo også kaste et blik over atlanten og se hvor gode resultaterne er;
over 50% af amerikas befolkning er overvægtig.

Lidt links, den nederst fortæller at den omvendte kostpyramide, for det
første ikke er videnskabelig bevist og for det andet er groft forenkelt af
de indlæg vi har set her i gruppen.

http://www.altomkost.dk/madtildig/Goderaad/Voksne/forside.htm

http://www.denomvendtekostpyramide.dk/?show=whoare (husk at læse hele siden)

> [...]
> Aften spiser jeg som frokost og evt. grøntsager.

> Jeg er helt ny i det med "ingen kulhydrater", men har holdt mig fra al

Du kan roligt spise de ting, du skal dog nok spise dem uden sovs eller lære
at lave fedtfattige sovse, det tager lige et par dage at vænne sig til. Du
kan spise pasta/ris/kartofler til du sprækker og du vil fortsat tabe dig.

> Jeg har i perioden løbet ca. 4 gange om ugen, dog kun ca 15-20 min. da min
> kondi var rimeligt ringe. Planen er at accelerere efterhånden.

Fornuftigt. Pas på med at gå for hurtigt frem, så du undgår
overbelastningsskader. De er

> [...]
> hænger lidt løsere, men tror i ikke at jeg vil gøre det, hvis jeg bliver

Det overrasker ikke mig, du ikke har tabt dig. At spise sig mæt i kød er
noget som amerikanerne påstår (altså det land med størst fedme problem), kan
du huske den gamle kostpyramide fra Folkeskolen. Pyramiden inden industrien
begyndte at betale for undervisningsmidlerne?
http://www.laer-it.dk/fag/hje/fag/madpyra.htm

Grundlæggende vil du tabe dig, hvis du spiser fornuftigt og dyrker motion,
hvis du så også begynder at indtage energi i form af kulhydrater, så vil du
også opleve motionsfremgang, så har du også energi til at dyrke motion.

> Og så lige et par spørgsmål:
> Jeg spiser pt. cheasy 3% feta i salaten, er det en god ide?

Tja, hvorfor dog ikke?

> Må man spise bønner? Jeg har nemlig med held lavet chili con carne med
> bønner, hvilket næsten føles som at spise "rigtig" mad igen. Men det er jo
> skidt, hvis bønnerne indeholder for mange kulhydrater.

Du kan spise et par kilo bønner og du vil fortsat tabe dig. Og formentlig
prutte en del

> Håber nogen kan hjælpe mig- og motivere mig en smule, da jeg er bange for,
> om jeg gør det rigtigt. Jeg ved godt at jeg burde melde mig ind i WW eller
> lignende, men vil gerne prøve at se, om jeg ikke kan gøre det selv.

Du er da i hvertfald kommet godt igen, bare det du har taget løbeskoene frem
er en god start, så kan det aldrig gå helt galt. Hvorfor skulle du dog melde
dig ind i WW? En masse mennesker, der kan sidde og trøste hinanden med det
er synd de har forædt sig? Istedet for at gå en tur og gøre noget ved det,
det lyder som om du er alt for seriøs til at beskæftige sig med WW. Så held
og lykke med projektet, det skal nok lykkes, så længe du fastholder
motionsdelen.

mvh
Kim

--
www.damat.dk - Helseprodukter og blad forlag

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-04-04 22:46

[Kim2000 | Mon, 26 Apr 2004 22:51:50 +0200]

>Morsomt nok, så er snart sagt alle, der argumenter for at kulhydrater er
>dårlige, overvægtige.

Ikke tale om, der er masse af slanke mennesker der har tabt sig på en
kulhydratreduceret kur.

>Kulhydrater, kulhydrater og flere kulhydrater. Du kan ganske enkelt ikke
>overspise kulhydrater.

Det er simpelthen noget ævl. Men vi har været her før; jeg kan respektere
at du har andre holdninger, men du kan åbenbart ikke aceptere andres?

Der er mange måder at tabe sig på - alle mennesker er ikke ens, så metoden
der hjælper én, behøver ikke at hjælpe alle.

>Atkins der lavede den "fantastiske kur" med nul kulhydrater døde med en vægt
>på 120 kg placeret på sin 182 cm, altså som en stærkt overvægtig person

Atkins lå i koma i 2 uger, blev fodret med sukkervand og kom således op på
108 kg. På den anden side, når jeg en dag bliver gammel gidder jeg sgu'
ikke at være åleslank.

> [...]
>du huske den gamle kostpyramide fra Folkeskolen. Pyramiden inden industrien
>begyndte at betale for undervisningsmidlerne?

Pffffhhh, og du ved ikke at det var Kellogs der udviklede den originale
kostpyramide og "forærede" den til FDB?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Kim2000

Dato : 26-04-04 23:03

> Det er simpelthen noget ævl. Men vi har været her før; jeg kan respektere
> at du har andre holdninger, men du kan åbenbart ikke aceptere andres?

Ikke de store argumenter herfra, jeg noterer mig blot din hjemmeside:

"Hello and welcome to the site of LowCarb.dk !
LowCarb.dk is a Danish company based in developing our own style of
"functional food", products with a very low amount of congestible
carbohydrates, which is very much in demand at people following a lowcarb
diet, where the "Doctor Atkins New Diet Revolution" is the most well known."

Det undrer mig ikke du argumentere for Atkins, det ville undre mig mere hvis
du ikke gjorde....

Kan du sove godt
Kim

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-04-04 17:39

[Kim2000 | Tue, 27 Apr 2004 00:02:48 +0200]

>Det undrer mig ikke du argumentere for Atkins, det ville undre mig mere hvis
>du ikke gjorde....

Hvis du bare havde fulgt lidt med, ville du have set at jeg:

1) er ret åbent omkring min virksomhed
2) sælger 99% i England og ikke har nogen engagement på det Danske marked
3) - vigtigst - gør et stort nummer ud af at sobert rådgive folk alligevel.

Det er synd at du spiler din tid med hit-and-run argumenter, når du istedet
kunne biddrage konstruktivt til konferencen.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : mus

Dato : 26-04-04 23:13

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ved
>
> Morsomt nok, så er snart sagt alle, der argumenter for at kulhydrater er
> dårlige, overvægtige.

Der er jo forskel på kulhydrater. Jeg spiser såmænd også kulhydrater i form
af grænt, frugt mm. men begrænser brød, pasta mm. Ikke at jeg ikke spiser
det. Men slet ikke i så store mængder som før. Og sådan noget som kartofler,
pasta mm spiser jeg ikke hver dag.
Og nej alle der taler om det er ikke længere overvægtige. Har tabt mig 16
kilo på denne måde. Og kender et utal der har tabt sig på denne måde.

> Kulhydrater, kulhydrater og flere kulhydrater. Du kan ganske enkelt ikke
> overspise kulhydrater.

Inegn tvivl om at jeg kan. Har selv prøvet turen med 9 timers motion om
ugen, kulhydratrig og fedtfattig mad. Tabte mig et kilo på 1 år og var altid
sulten.

> [...]
> spise 2 gange flere kartofler end kød. Kan du blive mæt af en bøf på 300
> gram? Jeg kan ikke, men er du klar over hvor meget 600 gram kartofler

Yep jeg kan. Spiser ca 120 -200 gram kød/fisk/bønner til aftensmad og det er
mere end rigeligt til mig. Bliver stop mæt og dertil masser af grøntsager og
gerne frugtsalat til dessert.
Ved ikke hvorfor kartofler mm ikke mætter mig så meget - men det gør det nu
engang bare ikke. Men jeg undlader det da ikke hver dag - men begrænser det.

Sørger for at få mælkeprodukter hver dag samt fedtstof og rigeligt vand samt
moderat motion.
En ting er desuden at jeg normalt har været forkøle flere gange i løbet af
vinteren. Og nu ikke den mindste snue hele vinteren. Og min birkepollen
allergi har jeg mærket lang mindre til i år. Om der er nogen sammenhæng ved
jeg ikke, men hold op hvor føler jeg mig sund . En dejlig følelse.

Vil lige sige jeg heller ikke er tilhænger af Atkins. Gå overhovedet ikke
ind for noget der er fanatisk eller minder for meget om en kur.

Jeg spiser efter grundprincipperne fra DDV men igen på ingen måde fanatisk.
Er heller ikke medlem. Har tilpasset det så det passer til mig og mit liv.

Synes det er en fin ide at få hlælp til sværd overvægt hos Diætister, læger,
WW, DDV, motionscentre, venner eller på nettet.
Det er i mine øjne godt at bede om hjælp, hvis det er steget en over
hovedet.

Laila

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 27-04-04 01:37

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in message

> [...]
> dårlige, overvægtige.
>
> Kulhydrater, kulhydrater og flere kulhydrater. Du kan ganske enkelt ikke

Jeg er sku imporneret over din forudindtaget holdning til fødevarer og det
at tabe sig. Hvis det var så fantastisk nemt at tabe sig på den kendte
"gamle" måde hvorfor er vi så blevet federe og federe og omsætningen for den
branche steget og steget.

Grunden til at amerikanerne er så fede er det fordi de har forsøgt sig på
den gamle form for diet de sidste mange år, eller har lav kulhydrat dieter
bragt dem til hvor de er i dag? (kendte amerikanske fødevarer, chips, pizza,
burgere, sodavand, is, kager hvori ligger den største energi giver i disse
produkter?????)

For mig føles det lidt lige som om du stadig tror jorden er flad og du
forholder dig til nogle dietisters holdninger som er klart forældet. Jeg kan
ikke komme med nogle store referencer udover atkins og www.omegametoden.dk
som er den jeg har fulgt.

Jeg kan ikke udtale mig om atkins, men jeg har selv altid været overvægtig
og hver gang jeg har forsøgt en kur har mit blodsukker (ved du hvad det er?)
reageret ved at lade mig føle mig så sulten at jeg ikke kunne fungere
mentalt. Dette har efter hårde anstrængelser fået mig til at give op og gå
tilbage til at være ligeglad. Så kan du måske finde på at sige at jeg var
useriøs, og det kan være du har ret, men med en igang værende universitets
uddannelse kan man ikke bruge alt sin tid på at tænke på mad man ikke får.

Jeg kender ikke din baggrund, du kan for min skyld være læge, men som
inginiør bliver man nødt til at være åben for at nye løsninger løser
problemet smartere eller mere effektivt. Måske du skulle prøve begge
versioner seriøst før du udtaler dig om at ting slet ikke dur, hvilket jeg
føler jeg har gjort og jeg prøver så at fremhæve at den gamle lav fedt diet
ikke virker for min krop og sindstilstand.

> Lidt links, den nederst fortæller at den omvendte kostpyramide, for det
> første ikke er videnskabelig bevist og for det andet er groft forenkelt af
> de indlæg vi har set her i gruppen.

Den er ikke videnskabelig bevidst, fordi den er ganske ny og ikke har
halvtreds+ års måske ubruglig forskning bag.

Hvis det ikke er kommet til udtryk, så forsøger jeg ikke at sige at lav
kulhydrat er det eneste der dur fo,r det er det ikke. Det der dur er at
spise mindre kalorier end man forbrænder og dermed have et underskud =
vægttab. Ved at begrænse fødevarer med hurtige kulhydrater fravælger man en
del kalorier og dem man så spiser medføere mere stabil insulin produktion,
mindre fødeindtag og dermed stabilt blodsukker og vægttab.

En livsstil ændring som omegametoden tager og udskifter disse "tomme"
kulhydrater med bedre fødevarer i form af grønt, frugt og protein rige varer
som ost og kød.

Jeg mener at have hørt fra et eller andet dameblad at forbrændingen ved
indtagelse af proteiner fremfor kulhydrater øgede den med 30 %, men kan
desværre ikke finde en reference. Men jeg kunne også godt tænke mig at
spørge hvordan din holdning til vores ikke-overvægtige forfædres fødeindtag
er?. I følge min mening har hurtige kulhydrater ikke været tilstede i
overflod før nu og det er nu vi har livsstilproblemer som fedme og
sukkersyge.

> [...]
industrien
> begyndte at betale for undervisningsmidlerne?

Jeg havde personligt tabt mig 41 kg i torsdags ved min egen version af
omegametoden og er gået lidt op (1-2 kg) pga afsluttet speciele eksamen og
dermed en del indtagelse af drinks med blandt andet sukker i weekenden
(puha tømmermænd)

Jeg vil gerne uddybe mine holdninger, men synes jeg har skrevet nok til at
prøve at fjerne dine argumenter.

Mvh
Steffen

Fra : Kim2000

Dato : 27-04-04 09:03

> Grunden til at amerikanerne er så fede er det fordi de har forsøgt sig på
> den gamle form for diet de sidste mange år, eller har lav kulhydrat dieter
> bragt dem til hvor de er i dag?

Det er et rigtig godt spørgsmål, hvis vi kendte det svaret på det ville vi
være kommet meget langt, men det er så en af grundene til "den omvendte
madpyramide" nu søges videnskabeligt enten bevist eller afvist. Jeg kommer
ind på det senere i indlægget.

(kendte amerikanske fødevarer, chips, pizza,
> burgere, sodavand, is, kager hvori ligger den største energi giver i disse
> produkter?????)

Okay, min fejl, hvis en enkelt eller to skulle have misforstået det,
naturligvis er ordene kulhydrater, kulhydrater og flere kulhydrater ikke
mønstret på chips, slik, kager, is osv osv. Jeg anså det som underforstået
og en selvfølge at alle vidste det var brød, pasta, ris, kartofler,
grønsager osv osv. jeg mente. Jeg gik i min naivitet ud fra at når
fodboldlandetsholdlæge udtaler, at det er vigtigt med kulhydrater for at yde
en god pæstation, så viste alle godt, at holdet ikke sad og guffede 2 liter
is og en 1½ liter cola til frokost....

> For mig føles det lidt lige som om du stadig tror jorden er flad og du
> forholder dig til nogle dietisters holdninger som er klart forældet. Jeg
kan

At noget er gammel er jo ikke i sig selv noget negativt.

> [...]
>
> Den er ikke videnskabelig bevidst, fordi den er ganske ny og ikke har
> halvtreds+ års måske ubruglig forskning bag.

Jeg citatklippede lidt af plads hensyn, jeg læste det skam og kan langt hen
af vejen følge dig.

Omkring blodsukkeret har jeg den indstilling at det kan godt være det ikke
er specielt sundt, men en banan giver mig hurtig blodsukker (sørger for det
kommer på plads eller hvad man nu skal kalde det) og virker godt, og det er
under alle omstændigheder bedre at guffe adskillige bananer i sig end det er
spise bare een Mars - og så holder dens effekt i ti minutter eller
deromkring.

Men når vi f.eks. i denne gruppe meget ofte høre drop kulhydraterne, så er
det ligeså forkert. Hvis du ser på den omvendte pyramide - som altså p.t. er
ved at blive gennemforsket - så står der ikke at man skal skippe brødet!
tværimod står der, at man skal spise masser af groft brød. Der står man skal
begrænse det HVIDE brød. Der står man skal spise masser af grønsager, der
står man skal spise kød i begrænset mængder. (man kan selv studere den på:
http://www.denomvendtekostpyramide.dk/?show=whoare). Her i gruppen er der i
hvert fald sket en grov forenkling af hele kulhydrat snakken.

> [...]
> del kalorier og dem man så spiser medføere mere stabil insulin produktion,
> mindre fødeindtag og dermed stabilt blodsukker og vægttab.

Medmindre du tænker is, slik, kager osv. for så er vi fuldt ud enige, så vil
man ud fra en "kulhydrat er dårlig" tankegang være nødt til at fravælge
produkter såsom pasta, brune ris, hvide ris, broccoli, gulerødder,
kartofler, løg, icebergsalat, tomat osv. Til trods for de stort set ikke har
kalorier!

> En livsstil ændring som omegametoden tager og udskifter disse "tomme"
> kulhydrater med bedre fødevarer i form af grønt, frugt og protein rige
varer
> som ost og kød.

Jeg tror, vi taler forbi hinanden, det lyder som om Omega metoden, fjerner
det usunde og erstatter det med fornuftig kost? Det lyder jo meget
fornuftigt. Bare lige for at nævne det, så er langt de fleste grønsager
fyldt med kulhydrater.

> Jeg mener at have hørt fra et eller andet dameblad at forbrændingen ved
> indtagelse af proteiner fremfor kulhydrater øgede den med 30 %, men kan

Kvinder siger så meget

> [...]
> er?. I følge min mening har hurtige kulhydrater ikke været tilstede i
> overflod før nu og det er nu vi har livsstilproblemer som fedme og

De knoklede!!

Da jeg stod op gik jeg ud på toiletet 5 meter væk
Da min oldefar stod op, gik han på toiletet, det var nede i gården

Da jeg drak en kop kaffe drejede jeg på hanen og satte elkedlen over
Da min oldefar drak en kop kaffe, hentede han først vandet ude i brønden,
hentede kul i stalden, før han satte kedlen over.

Jeg tog bilen på arbejde
han gik på arbejde

Jeg arbejdede ved min computer i otte timer
Han knoklede på en fabrik i 12 timer.

Kan du følge min tanke?

Endelig havde de jo også færre penge og slik og den slags var ikke noget man
købte, dels vel fordi der ikke fandtes så meget af det, men arbejderklassen
(dvs. det meste af befolkningen) havde slet ikke penge til at købe den slags
luksus - som slik jo vitterlig er.

> Jeg havde personligt tabt mig 41 kg i torsdags ved min egen version af
> omegametoden og er gået lidt op (1-2 kg) pga afsluttet speciele eksamen og

Det må jeg tage hatten af for, det er flot.

mvh
Kim

Fra : Steffen E. Jensen

Dato : 27-04-04 14:57

Hej Igen

> [...]
yde
> en god pæstation, så viste alle godt, at holdet ikke sad og guffede 2

Det er jeg enig i, men du startede ud med at anklage amerikanerne for at
have fundet på det her med at droppe kulhydrater og lo så lidt af hvor
overdrevet fede de er blevet med årene. Og det er bestemt helt forkert. Det
der har gjort dem fede er forgæves slankekure, mangel på motion og et
overdrevent indtag af kulhydrater i form af bagels, hvidt brød, chips,
sodavand, kage, burgere, pizza osv.

Hvidt brød indeholder ganske mange kulhydrater, men indeholder samtidig ikke
ligeså mange nærende sunde ting som broccoli, salat, grøntsager osv. Jeg
tror din holdning til de her lav kulhydrat kurer, som atkins, er at du tror
de slet ikke spiser kulhydrater, for det gør de bestemt og primært i form af
grøntsager. Nogle spiser op til 70 gr kulhydrater om dagen, der alle kommer
fra grønt og nødder, det er faktisk en del og helt fint til at kunne yde en
god indsats i et motionscenter eller på et job. Måske ikke helt nok til at
dyrke elitesport i 20 timer om ugen, men det er altså de færeste der har
behov for det.

For lige at nævne det så kan protein omdannes til glucose af kroppen ligeså
vel som kulhydrater så vidt jeg husker, så der ikke noget der holder i at
man behøver overdrevent indtag af kulhydrater fra pasta, ris, kartofler osv.
Hvis jeg skal have kulhydrater skal det være fra frugt eller grønt hvor jeg
samtidig får antioxidanter og andre nærende stoffer med i købet.

> [...]
er
> spise bare een Mars - og så holder dens effekt i ti minutter eller

Ok men en person på lav kulhydrat kur ville jo aldrig spise en mars som en
del af kuren, det er jo primært sukker og kulhydrater. At bananer så
indeholder for mange til at jeg vil spise dem er så bare synd, derimod kan
man sagtens spise bær i form af hindbær osv. Det hele afhænger af hvor
striks man er og hvilken kur man følger.

> Men når vi f.eks. i denne gruppe meget ofte høre drop kulhydraterne, så er
> det ligeså forkert.

Jeg har ikke læst så mange indlæg i denne her gruppe om at man skulle droppe
kulhydraterne fuldstændigt, hver gang jeg har anbefalet noget synes jeg
bestemt jeg har givet udtryk for at folk bør sætte sig ordentlig ind i
emnet. I mit tilfælde droppes brød, pasta, ris, kartofler, sukker og andre
hurtige kulhydrater og det tror jeg også er det de fleste anbefaler herinde.
Man får nemlig ikke så meget positivt ud af disse varegrupper i følge min
mening.

Når der så kommer en og siger jeg spiser cheasy yoghourt med banan og er det
godt?, og folk svarer at den skal de droppe pga kulhydraterne, så tror jeg
det hænger sammen med at fedtprocenten er mindsket et point og så har
producenten tilsat en del sukker for at gøre den spiselig og kunne kalde den
light, det er faktisk ofte det der sker med light produkter og med 8
måneders studeren af varedeklarationer, tror jeg jeg har lidt belæg for at
sige dette.

> [...]
> det usunde og erstatter det med fornuftig kost? Det lyder jo meget
> fornuftigt. Bare lige for at nævne det, så er langt de fleste grønsager

Ja måske lyder det lidt som om vi taler forbi hinanden, du slog bare hårdt
ned på at kulhydrater ikke var slemme og det var jeg stærkt uening i. Du
nævnte 600 gr kartofler fremfor 300 gr bøf og jeg vil til enhver tid tage
bøffen . Ja grøntsager indeholder kulhydrater, men tror jeg må skuffe dig
for de fleste er bestemt ikke fyldt med dem. Meget af det er blandt andet
fiber og det er ikke noget problem. Som eksempel kan jeg nævne en pose
blandet grøntsager har ca 3.5 gr kulhydrat pr 100 gr. Det er mindre end
letmælk og hvis man skal spise 20 gr kulhydrater pr dag, som er Atkins
startniveau, så kan du faktisk gnaske en hel del grøntsager i dig.

Men jeg vil give dig ret, Omegametoden tager også i betragtning hvor slemme
kulhydrater er og fravælger kun dem der påvirker vores blodsukker negativt,
hvilket giver en god og fornuftig føde variation.

> Kvinder siger så meget

Yep og noglegange har de desværre ret

> [...]
> Jeg tog bilen på arbejde
> han gik på arbejde
>
> Jeg arbejdede ved min computer i otte timer

Ja det er selvfølgelig en vigtig faktor som jeg udelod, men min ide var bare
at vores gener stammer fra en tid hvor grønt og kød var vores eneste
ernæring og prøver måske dermed at sige at hvis vi overlevede fint uden for
mange kulhydrater dengang så kan det måske være at vi heller ikke har super
behov for dem i dag. Motion er helt sikkert en vigtig faktor!!!

> Det må jeg tage hatten af for, det er flot.

Mange tak, er også selv meget stolt, men også primært derfor jeg følte mig
berettiget til at kommentere dit indlæg

Mvh
Steffen