Moms ifm. undervisning
Fra : Grethe Ydergaard

Dato : 26-04-04 09:43

Jeg er momsregistreret, og underviser for andre virksomheder. Jeg fakturerer
dem efter, hvor meget undervisning jeg leverer (min årlige omsætning er
50.000-100.000 kr.)

Jeg har hørt, at undervisning i nogle tilfælde er momfritaget og har
telefonisk spurgt ToldSkat. Det blev telefonisk bekræftet, at min
undervisning "ligger inden for området vedr. momsfritagelse", og jeg kan
således udskrive fakturaer uden at opkræve moms. Men samtidig blev det
oplyst, at ToldSkat ikke kan give forhåndstilsagn om momsfritagelse, og at
det er op til det enkelte Skattecenter at vurdere rigtigheden i
momsfritagelsen i hver enkelt tilfælde. Denne vurdering sker ved indsendelse
af årsregnskabet. Jeg kunne således ikke få en "garanti" for momsfritagelse.

Spørgsmål til gruppen:
1. Er det "sikkert" at undlade af opkræve moms, når jeg ikke kan få et
"forhåndstilsagn"? Jeg frygter at jeg får en kæmpe-regning på momsopkrævning
fra ToldSkat ved deres gennemgang af mit årsregnskab, hvis en "tilfældig"
skattemedarbejder ikke lige mener, at min undervisning er momsfritaget.

2. Jeg laver også forretninger, hvor jeg opkræver moms. Hvordan afgør jeg,
om min udgifter (fx kontorhold mv.) vedrører den momsfritagede undervisning
eller mine momspligtige forretninger (jeg tænker på afregning af
købsmoms/salgsmoms)?

3. Hvis jeg vil opkræve kørepenge af mine kunder (2,98 kr/km), hvordan gør
jeg så dette uden at blive "ramt" af moms/skat?

Mvh.
Grethe

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 11:51

Du skriver, at du underviser for virksomheder. Da disse normalt også er
moms-registreret, skal du bare fortsætte med at opkræve moms, da de så blot
kan trække den fra. At slippe for at opkræve moms er kun rigtig interessant,
hvis man sælger til private.

hilsen
Uffe