Zalman ZM80C???
Fra : Nikolaj W.

Dato : 25-04-04 12:16

Jeg har et FIC R9800Pro og skal montere subj.

I manualen til køleprofilen står der at rammen på VPU'en er højre end
kernen, hvad skal jeg slibe den med?

Fra : Martin Johansson

Dato : 25-04-04 13:24

"Nikolaj W." <nikolaj_dk_fjernmig@msn.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et FIC R9800Pro og skal montere subj.
>
> I manualen til køleprofilen står der at rammen på VPU'en er højre end
> kernen, hvad skal jeg slibe den med?

Du kan gøre tre ting:
Slibe (som du selv skriver) det er dog den dårligste.
Fjerne rammen, det er dog ikke uden risiko. (kan linke til en guide hvis det
bliver aktuelt)
Eller smøre lidt ekstra kølepasta på for at opnå kontakt.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-04-04 16:30

> [...]
det
> bliver aktuelt)
> Eller smøre lidt ekstra kølepasta på for at opnå kontakt.

Det sidste er faktisk det ringeste foreslag af de tre! :(
Kølepasta er kun en moderat bedre varmeleder end luft, så der vil være stor
risiko for at GPUen brænder af, faktisk vil jeg næsten garantere at det vil
ske hvis han gør det...

Så er det bedre at lægge et stykke aluminium imellem som afstandsklods!

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 25-04-04 16:43

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vil
> ske hvis han gør det...
>
> Så er det bedre at lægge et stykke aluminium imellem som afstandsklods!

Javel jo, det er faktisk det jeg har gjort. Det fungerer ganske godt.
Det var også det der var gjort fra Sapphire's side på mit grafikkort.
Der var smurt tykt på for at opnå kontakt, nej det er ikke optimalt, men
bedre end ingenting.

Jeg har OC'et mit GFX ca. 100 MHz over std. hastighed.
Det er AS3 der bliver benyttet.
Men jeg er ikke sikker på at "rammen" er højere end core på R9800.
Mener kun det var på R9700, men jeg er ikke helt sikker.

Mit kort overlevede faktisk at køre uden aktiv blæser, std. blæseren døde.
Derfor skiftede jeg til en Zalman.
Jeg fik faktisk en brandvabel på min finger da jeg lige skulle mærke hvor
varm profilen var.

Fra : Nikolaj W.

Dato : 25-04-04 16:49

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> [...]
det
> bliver aktuelt)
> Eller smøre lidt ekstra kølepasta på for at opnå kontakt.

Hvorfor er den dårligste løsning at slibe rammen, hvis det er den der er
mindst risiko ved?
Den med kølepastaen synes jeg ikke helt holder, så falder det at have en
godt køler lidt til jorden...

Fra : Nikolaj W.

Dato : 25-04-04 17:01

Men du må gerne poste guiden til, hvordan man piller rammen af, så kan jeg
altid bestemme mig for, hvad jeg helst vil

Fra : Martin Johansson

Dato : 25-04-04 17:34

> [...]
> mindst risiko ved?
> Den med kølepastaen synes jeg ikke helt holder, så falder det at have en

Man kan dårligt sikre sig at den bliver slebet lige, man kan dog vælge bare
at slibe den tilstrækkeligt ned.
Derudover kunne man komme til at slibe noget der ikke skulle slibes.
Hvis man vil fjerne den, kan det hjælpe at varme lidt med en hårtørrer
først.
Nogle anbefaler dog at man putter det i fryseren i stedet, og endelig
anbefaler en del at man bare går igang.

Her er et par guider:
http://sid.nrgservers.net/9700mod/
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33713096&highlight=shim
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33740276&perpage=30&highlight=shim%20removal&pagenumber=1
http://my.execpc.com/~chris431/textinstructions.htm
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33646741&highlight=fan+AND+different+AND+9700

Men tjek lige om den er højere end din core, det er ikke på alle kort den er
det.

Fra : Nikolaj W.

Dato : 25-04-04 21:46

Tak for dine links, jeg valgte at tage rammen af selvom flere af siderne
påstod at det var lidt 50/50 om man ødelage VPU'en, men jeg tror, at så
længe man ikke bruger barberblade eller noget tilsvarende er risikoen meget
lille for at lave nogen skade. Det er ihvertfald min erfaring og det var
meget simpelt at gøre, jeg tog en fed gammel hobbykniv og den smuttede lige
af efter jeg havde varmet limen op.

Fra : sls

Dato : 26-04-04 08:40

> Men tjek lige om den er højere end din core, det er ikke på alle kort den
er
> det.

Jeg har et Saphire Atlantis 9800 Pro, ved i om rammen er højre end coren
der?
Eller om jeg bare kan smide sådan en Zalman på.

Mvh Sid

Fra : Nikolaj W.

Dato : 26-04-04 14:56

Så vidt jeg kunne læse mig til på de sider Martin linkede til, så er det
altid sådan.