Flash hjælp Aalborg (OT - måske)
Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 24-04-04 23:46

Hej : )

Jeg er ved at få tag på det her med Flash, men der er stadig et par ting der
driller med forståelsen. Ind i mellem kan jeg slet ikke gennemskue hvorfor
filmene opfører sig som de gør.
Jeg er ved at lave et lille skydespil hvor der i et lag duplikeres nogle
movieclips af "bad guys", der sættes til at bevæge sig mod venstre i
enterFrame hændelsen. Jeg har så lavet en bevægelig kanon i bunden og kan
godt få det til at virke med at duplikere "skud" filmklip så de flyver opad.
Men det med at kollisionsdetektere og fjerne skuddene, samt få "bad guys"
filmklippene til at skifte tilstand til "skudt" (gotoAndPlay() et andet sted
i klippet) virker mildest talt meget tilfældigt om det virker fra gang til
gang. Nogen gange så forsvinder skuddene, andre gange forsvinder "bad
guys'ene". Er der noget bestemt man skal være opmærksom på når man
duplikerer filmklip fremfor at lægge dem ind manuelt?

Jeg har ledt efter en bedre egnet gruppe end den her til at spørge om:
"Hvis der er én i Aalborg området som er hård til Flash og gerne vil bruge
nogle timer på at hjælpe forståelsen på vej hos mig - så mail gerne en evt.
pris."
....men uden at finde den. Håber ikke nogen bliver sure over det.

Venlig hilsen - Jakob

Mail til: KR[snabel-a]RUP[punktum]DK

-= .NET, ASP, Java, HTML =-
-= Sjove billeder, wallpaper og vitser =-
-= http://www.JAKE.dk =-

Fra : Pia J

Dato : 28-04-04 06:55

> guys'ene". Er der noget bestemt man skal være opmærksom på når man
> duplikerer filmklip fremfor at lægge dem ind manuelt?

Du er ikke kommet til at lægge flere på samme lag? Du kan ikke lave motion
tween af to objekter på samme lag samtidig, så bevæges kun det ene mens de
andre forsvinder mens der tweenes.

:Pia

Fra : Jakob Lund Krarup

Dato : 28-04-04 23:28

Hej Pia : )

Mange tak for inputtet ... hehe.. det var heldigvis ikke den fejl. Men den
*har* jeg også været forbi. Jeg fandt ud af at grunden var at jeg
duplikerede filmklippene via

filmklip.duplicateMovieClip("nytFilmklipNavn", lagNummer);

og her kom jeg så til at genbruge samme lag som "bad guysene" lå i, når jeg
sendte skud afsted.

Men det tog altså noget lurenkikkeri!! : )

Jeg har forresten lige kigget to tutorials:
http://www.permadi.com/tutorial/flash5Color/
og
http://www.developingwebs.net/flash/cbook.php

....og lært at lave malebøger i Flash. Det er ganske underholdende og ikke
særlig svært.

Jeg har lagt et færdigt resultat her:
http://jake.dk/tegneserier/klump/default.asp?side=onlinemalebogen

....hvis nogen skulle have interesse ; )