Fordel - fri telefon i egen virksomhed
Fra : PBH

Dato : 24-04-04 20:36

Hej,

i forbindelse med selvstændige erhvervsdrivende ser man tit, at der bliver
trukket kr. 3.000 fra telefonudgifterne, som egen andel af telefon (fri
telefon? beskatning som B-indkomst, som jeg har forstået det)

Men hvad er fordelen ved det?

Jeg får det til samme nettobeløb.

Eks. 1:

Virksomhedsresultat 100.000
Fri telefon / B-indkomst 0
I alt 100.000

Eks. 2:

Virksomhedsresultat 97.000
Fri telefon / B-indkomst 3.000
I alt 100.000

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 00:03

"PBH" <mail@mail.invaliod> skrev i en meddelelse
> [...]
> trukket kr. 3.000 fra telefonudgifterne, som egen andel af telefon (fri
> telefon? beskatning som B-indkomst, som jeg har forstået det)

Du slipper for en masse dokumentationsbøvl, der hurtigt kunne udvikle sig
til noget værre end dokumentationsbøvlet og reglerne for biler og kilometre
etc. er.

I den forbindelse er kr. 3000,- hurtigt sparet hjem i bøvl, så jeg kender
ikke nogen, der ikke bruger den regel.
Karsten H. Jensen

Fra : PBH

Dato : 25-04-04 00:28

> [...]
> etc. er.
>
> I den forbindelse er kr. 3000,- hurtigt sparet hjem i bøvl, så jeg kender

Personligt kender jeg heller ingen og kender generelt ikke rigtigt nogen
andre selvstændige erhvervsdrivende, men jeg kender en, der kender til
mange, der trækker de 3.000 fra i fri telefon / privat andel af telefon - i
hvert fald, når det går gennem en revisor. Men min kammerat kunne ikke svare
mig på fordelen

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 06:42

"PBH" skrev

> i forbindelse med selvstændige erhvervsdrivende ser man tit, at der bliver
> trukket kr. 3.000 fra telefonudgifterne, som egen andel af telefon (fri
> telefon? beskatning som B-indkomst, som jeg har forstået det)

Det er også forkert, virksomheden skal ikke trække noget beløb for
telefonudgifterne, ejeren eller den ansatte skal beskattes af værdien.

Hvis vi forudsætter 3000 kr .private telefonudgifter i en enmandsvirksomhed.
fri telefon
Virksomhedsresultat 100.000 kr.
værdi af telefon 3.000 kr.
til beskatning 103.000 kr.

egen telefon
Virksomhedsresultat 103.000 kr.
resultatet er det samme, og det er også meningen.

Hvis vi forudsætter 4.000 kr. private telefonudgifter
Virksomhedsresultat 99.000 kr.
værdi af telefon 3.000 kr.
til beskatning 102.000 kr.

Fri telefon til en pris af 3.000 kr. er selvfølgelig mest værdifuld hvis
ens private brug overstiger prisen.
Ellers kan man jo bare holde privat og firmatelefon adskilt.

At trække egen andel ud af firmaregnskabet er en anden regnskabsmåde, jeg
tror ikke den kan bruges på telefon, men jeg bruger den på biludgifter.

Virksomhedsresultat 100.000 kr.
biludgifter -20.000 kr.
privat andel 60% 12.000 kr.
til beskatning 92.000 kr.

Her skal værdien af privat bilkørsel ikke skrives på selvangivelsen, man har
jo betalt den med mindre udgifter i firmaet.

mvh
Alex Christensen

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 06:54

"PBH" <mail@mail.invaliod> wrote in message
> [...]
(fri
> telefon? beskatning som B-indkomst, som jeg har forstået det)

Hvis du taler for mere end 3000 kr årligt, så er det en fordel. Mindre
end 3000 kr, så er det en "bagdel". Jeg betaler mine telefonudgifter
selv, da det er det billigste for mig (ADSL forbindelse undtaget). Er
beløbet netop 3000 kr, er der ingen forskel.

Her er et eksempel med 4000 kr og 50% skat:

Eks. 1: (du betaler selv telefon)

Virksomhedsresultat 100.000
Skat -50.000
Telefon -4.000
I alt 46.000

Eks. 2: (firmaet betaler telefonen)

Virksomhedsresultat 96.000
Skat -48.000
Skat af fri telefon -1.500
I alt 46.500

Der er altså sparet 500 kr ved at lade firmaet betale for telefonen.

Fra : PBH

Dato : 25-04-04 13:16

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skat af fri telefon -1.500
> I alt 46.500
>
> Der er altså sparet 500 kr ved at lade firmaet betale for telefonen.

jeg forstår bare ikke, hvorfor virksomhedsresultatet ikke er det samme. Hvis
man får fri telefon contra selv betaler telefon, så bliver udgiften på kr.
3.000 jo bare flyttet fra telefonudgifter til kr. 3.000 som lønudbetaling af
b-indkomst som fri telefon vist er, hvorefter virksomhedsresultatet er det
samme eller er jeg helt galt afsted

Fra : alexbo

Dato : 25-04-04 13:41

"PBH" skrev

> [...]
af
> b-indkomst som fri telefon vist er, hvorefter virksomhedsresultatet er det

Fordi omkostningerne for firmaet ikke er de samme.

Hvis man får fri telefon, betaler firmaet og det betaler modtageren skat af.
Hvis man selv betaler telefon, sparer firmaet de penge.

Når du skriver.
så bliver udgiften på kr. 3.000 jo bare flyttet fra telefonudgifter til kr.
3.000 som lønudbetaling af
b-indkomst som fri telefon

Så er det de samme penge du medregner to gange.
Udgiften på 3.000 kr. til telefon er lønudbetaling, bare som et telefongode.
Enten betaler firmaet eller også gør det ikke, der er forskellen, og den
påvirker jo firmaets resultat.

Hvis man derimod kunne vælge mellem fri telefon eller 3.000 kr. mere i løn,
ville der ingen forskel være hverken for firma eller ansat.
Forudsat naturligvis at man lige præcis brugte telefon for 3.000 kr.

mvh
Alex christensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 25-04-04 14:21

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville der ingen forskel være hverken for firma eller ansat.
> Forudsat naturligvis at man lige præcis brugte telefon for 3.000 kr.

Mange gennemsnits familier får ofte flere penge til sig selv at bruge ved at
vælge fri telefon frem for penge som løn.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 22:45

> [...]
af.
> Hvis man selv betaler telefon, sparer firmaet de penge.

I enkeltmandsfirmaer under virksomhedsordningen eller i selskabsform kan der
jo være forskel på beskatning i firmaet med den lavere selskabsskat, end den
private beskatning, der jo nemt kan ligge på det dobbelte eller mere.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 22:41

> [...]
> Skat af fri telefon -1.500
> I alt 46.500
>
> Der er altså sparet 500 kr ved at lade firmaet betale for telefonen.

Jeg sigtede mest efter administrations-, revisions- og forklaringsbøvlet.
Det er måske en temperamentsag inden for de rammer, du beskriver.
Karsten H. Jensen