PC opgradering
Fra : Michael Lund

Dato : 24-04-04 14:27

Hej,

Jeg påtænker at opgradere min PC, men indenfor et begrænset budget.

Jeg forestiller mig AMD64 3000+/3200+
3200+ har 1MB cache, mens 3000+ 'kun' har 512kB cache. Hvor stor betydning
har det for ydelsen? (er der virkelig "200+" til forskel?)

Bundkort ASUS K8V / K8V deluxe / K8B SE deluxe
Er det en god ide?

På mit gamle bundkort sidder der 512MB 266MHz RAM - Kan de umiddelbart
bruges, eller er de for langsomme?

Hvilket grafikkort kan anbefales til sådan en maskine, hvis vi befinder os
under 1000,- ?

Og under 2000,-?

Jeg har i forvejen et GeForce3 kort.

På forhånd tak for hjælpen.
Michael

Fra : Noerlev

Dato : 24-04-04 15:06

"Michael Lund" <milund@kodehaj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges, eller er de for langsomme?
>

> Hvilket grafikkort kan anbefales til sådan en maskine, hvis vi befinder os

Se her for en glimrende sammenligning af processorer:
http://www6.tomshardware.com/cpu/20040318/index.html

Et billigere alternativ til ASUS er Asrock K8s8x, men bundkortet er også
mere skrabet.

DU kan sikkert godt bruge de gamle ram, hvis du sætter FSB til 133, men så
får du ikke det fulde udbytte af din nye CPU, om du kan sætter multiplier
bagefter så du lande på 2 Ghz, det ved jeg ikke. Det afhænge af om CPU'en er
låst.

Nørlev (ja, det er mig)

Fra : Michael Lund

Dato : 24-04-04 17:18

> Se her for en glimrende sammenligning af processorer:
> http://www6.tomshardware.com/cpu/20040318/index.html

Ja - nu bliver jeg helt i tvivl om jeg skal vælge en AMD64 3200+ eller en P4
3.2GHz med 1MB cache. Prisen er næsten den samme, performance er meget ens,
bortset fra de steder hvor AMD virkelig får baghjul... på den anden side er
der nok ikke skrevet så mange 64bit applikationer endnu...

> Et billigere alternativ til ASUS er Asrock K8s8x, men bundkortet er også
> mere skrabet.

På hvilken måde skrabet? Umiddelbart ser featurene rimelig ens ud.

> [...]
> bagefter så du lande på 2 Ghz, det ved jeg ikke. Det afhænge af om CPU'en

Jamen så må jeg jo hellere anskaffe noget RAM også...

> Nørlev (ja, det er mig)

Hej dig

/Michael

Fra : Noerlev

Dato : 25-04-04 06:00

"Michael Lund" <milund@FJERNkodehaj.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> der nok ikke skrevet så mange 64bit applikationer endnu...

Der er sikkert ikke den store forskel. Sådan som jeg har forstået det, så er
AMD hurtigere til kontor applikationer, mens Intel er hurtigere til
videoredigering

> På hvilken måde skrabet? Umiddelbart ser featurene rimelig ens ud.

Asrock har ikke Firewire, har kun plads til 2 ram moduler, har ikke 1000
Mbps Ethernet og så er lyd-delen forskellig. Jeg ved ikke hvilket chipsæt
der er bedst, men kunne forstille mig at det er VIA K8T800 Chipsæt

Nørlev

Fra : Michael Lund

Dato : 25-04-04 10:33

> Asrock har ikke Firewire, har kun plads til 2 ram moduler, har ikke 1000
> Mbps Ethernet og så er lyd-delen forskellig. Jeg ved ikke hvilket chipsæt
> der er bedst, men kunne forstille mig at det er VIA K8T800 Chipsæt

OK - det må jeg lige se lidt på.

mvh
Michael

Fra : Leony

Dato : 25-04-04 08:31

In news:408a6b07$0$275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Michael Lund typed:

> Jeg påtænker at opgradere min PC, men indenfor et begrænset budget.

Hvad skal du bruge computeren til?
Hvad er et "begrænset budget" i kr og øre?

> Jeg forestiller mig AMD64 3000+/3200+

Hvis du kigger på sådan en cpu, så ville jeg nødig se hvad du købte,
hvis budgettet ikke var begrænset

Som vi har diskuteret så mange gange før i denne gruppe, så er det bedst
at vente med 64 bit.
Dels vil børnesygdommene langsomt blive udryddet, der er ikke rigtig
noget software endnu og AMD har så det vides planer om et socket skift,
så man ender med et system med begrænsede opgraderingsmuligheder
(akkurat lige som de få der nåede at købe socket 423).

Husk også at du måske skal have en ny strømforsyning.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Michael Lund

Dato : 25-04-04 10:30

> Hvad skal du bruge computeren til?

Lidt af hvert - spil (I øjeblikket FarCry), ray tracing, programmering samt
diverse kontorprogrammer.

> Hvad er et "begrænset budget" i kr og øre?

Det går på at jeg gerne vil opgradere CPU+bundkort til noget der rykker.
Desuden vil jeg gerne opgradere mit GF3 grafikkort, men da jeg også skal ud
og købe RAM for at få rigtig glæde af CPU'en, er et af spørgsmålene om jeg
kan opgradere grafikkortet for under en tusse, eller om det er lige meget?

> Hvis du kigger på sådan en cpu, så ville jeg nødig se hvad du købte,
> hvis budgettet ikke var begrænset

Hvis budgettet ikke var begrænset købte jeg en helt ny PC
Det er jo bare et spørgsmål om hvor grænsen går...

> [...]
> så man ender med et system med begrænsede opgraderingsmuligheder
> (akkurat lige som de få der nåede at købe socket 423).

OK - det er jo værd at lægge mærke til...

> Husk også at du måske skal have en ny strømforsyning.

Hvor stor skal sådan en være - jeg har i øjeblikket en der fint trækker mit
Atlon 1.4GHz system.

mvh
Michael

Fra : Noerlev

Dato : 25-04-04 12:25

> Hvad skal du bruge computeren til?

> OK - det er jo værd at lægge mærke til...

Det er rigtig at AMD nok har planer om et socket skift, men i den
forbindelse kan man så også nævne at PCI-Express og den nye form faktor BTX
(afløser for ATX) er på vej.

Nørlev

Fra : Leony

Dato : 26-04-04 17:58

In news:408b84fb$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Michael Lund typed:

> [...]
> jeg også skal ud og købe RAM for at få rigtig glæde af CPU'en, er et
> af spørgsmålene om jeg kan opgradere grafikkortet for under en tusse,

Grafikkortet er meget vigtig for spiloplevelsen.
Hvis du er godt tilfreds med dit nuværende, så er der ingen grund til at
skifte.

Alternativt kan du granske finanserne og derefter finde ud af hvor mange
penge der er til grafikkort.
Kig på nogle benchamrks og find det bedste køb (måske kan du finde et
brugt).

Du kunne også kigge efter en billigere processor og bruge de tilovers
blevne penge på et bedre grafikkort.
En Barton 2500+ vil ikke være lige så hurtig som en 64 bit, men den vil
stadig kører cirkler om din T-bird.

> Hvor stor skal sådan en være - jeg har i øjeblikket en der fint
> trækker mit Atlon 1.4GHz system.

Det er svært at sige, når man ikke ved hvor mange diske du har i
systemet.
Det er ikke sikkert en ny er nødvendig, jeg gjorde bare opmærksom på
det, da mange overser denne detalje (og en evt ny psu skal jo regnes med
i budgettet).

Fra : Noerlev

Dato : 25-04-04 11:07

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så man ender med et system med begrænsede opgraderingsmuligheder
> (akkurat lige som de få der nåede at købe socket 423).

Jeg har ikke hørt om nogle problemer med AMD64, har du kendskab til nogle
problemer?

Noerlev

Fra : Leony

Dato : 26-04-04 16:01

In news:408b8dad$0$302$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Noerlev typed:

> Jeg har ikke hørt om nogle problemer med AMD64, har du kendskab til
> nogle problemer?

Mangel på software (med mindre man synes Linux og betaversioner er
sagen).

Fra : Michael Lund

Dato : 26-04-04 17:49

> Mangel på software (med mindre man synes Linux og betaversioner er
> sagen).

Linux er da meget godt til en del ting - men derudover er mangel på 64bit
software ikke en børnesygdom - det er bare noget der ikke er der endnu.

mvh
Michael

Fra : Leony

Dato : 27-04-04 13:25

In news:408d3d51$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Michael Lund typed:

> Linux er da meget godt til en del ting - men derudover er mangel på
> 64bit software ikke en børnesygdom - det er bare noget der ikke er
> der endnu.

OK, du har ret det er måske ikke en decideret børnesygdom, men stadigvæk
så er det rimeligt væsentligt for udnyttelsen af den dyrt indkøbte
hardware. Hvis man ikke kan udnytte de 64 bit, hvorfor så købe dem.

Og dog så kan man jo godt kalde det en børnesygdom, for hvis der ikke er
mulighed for at bruge software til at teste med, hvordan kan man så
afsløre eventuelle problemer.

Jeg ikke kender til nogle problemer med AMD64 (udover mangel på software
og et sokkelskift i nær fremtid), dette synes jeg dog er 2 væsentlige
problemer.

Fra : Michael Lund

Dato : 27-04-04 17:56

> OK, du har ret det er måske ikke en decideret børnesygdom, men stadigvæk
> så er det rimeligt væsentligt for udnyttelsen af den dyrt indkøbte
> hardware. Hvis man ikke kan udnytte de 64 bit, hvorfor så købe dem.

Som sagt er linux en oplagt mulighed - linux er ganske glimrende til tunge
grafikprogrammer og raytracing - og da det hele er open source, så er det
bare at compilere skidtet til AMD64 procesooren

> Jeg ikke kender til nogle problemer med AMD64 (udover mangel på software
> og et sokkelskift i nær fremtid), dette synes jeg dog er 2 væsentlige
> problemer.

Det er et problem hvis man tit opgraderer - jeg opgraderer normalt ca. hvert
2. år - og til den tid er det alligevel en ny sokkel der er taget i brug...

mvh
Michael

Fra : JK

Dato : 24-04-04 17:23

On Sat, 24 Apr 2004 15:27:04 +0200, "Michael Lund" <milund@kodehaj.dk>
wrote:

>På mit gamle bundkort sidder der 512MB 266MHz RAM - Kan de umiddelbart
>bruges, eller er de for langsomme?

Det læser jeg som pc2100 ram.

Du skal have pc3200 ram for at køre bare nominelt med en amd64 cpu. Så
du kan næppe genbruge den ram.

mvh

John