Bil på gule plader
Fra : Therese Kelstrup

Dato : 23-04-04 16:20

Vi er ved at købe en bil på gule plader og jeg har et lille firma, hvor jeg
også skal bruge bilen ind i mellem.
Hvordan er det så lige reglerne er med hvad, der kan trækkes fra, når bilen
også skal bruges til privat brug, og vi dermed ikke trækker momsen fra?

Skal bilen registreres i firmaet på en måde, eller er det nok, jeg bare står
som ejer sammen med min mand?

Håber I kan hjælpe, for alt hvad jeg har kunnet finde på T&S' hjemmeside er,
når bilen kun bruges af firmaet.

Mange hilsner
--
Therese Kelstrup

Fra : Omeg@ Support

Dato : 25-04-04 21:30

"Therese Kelstrup" <therese42@elverdalenSLET.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bilen
> også skal bruges til privat brug, og vi dermed ikke trækker momsen fra?

Dette er en oversigt over de muligheder, der er for bil, når man er
selvstændig erhvervsdrivende. Alle muligheder kan ikke lade sig gøre, hvis
man ejer et ApS eller A/S.

Oversigten er vejledende og bør beregnes igennem for den mest fordelagtige
mulighed. Der er begrænsning for, hvor om man kan skrifte princip og i så
fald hvor mange gange man kan skifte princip.

Det anbefales, at man tager beslutning om valg af princip ved regnskabsårets
begyndelse.

Mulighederne er følgende:

1. Fri bil
Det er muligt at lade bilen indgå i virksomheden og blive beskattet af fri
bil. Reglerne er følgende:
- bilen indgår i virksomheden til nyprisværdi, hvis bilen er registreret
første gang for mindre end 3 år siden.
- bilen indgår til aktuel værdi, hvis bilen er registreret første gang for
mere end 3 år siden. Det anbefales at få en skriftlig vurdering af mindst 2
forhandlere.
- man bliver beskattet af 25 % af bilen nyprisværdi eller bilens aktuelle
værdi, afhængig af første registreringsdato. Minimumsgrundlag er kr. 160.000
svarende til et beskatningsgrundlag på kr. 40.000 pr. år. Af de nævnte kr.
40.000 skal der betales AM- og SP-bidrag samt B-skat.
- alle udgifter (også private) kan fratrækkes i virksomhedens regnskab mod
dokumentation.
- der kan afskrives med op til 25 % af bilens indgangsværdi i virksomhedens
regnskab. Afskrivningsgrundlaget nedskrives efter saldometoden, dvs. at
første år er det 25 % af indgangsværdien / købsprisen, 2. år er det 25 % af
(75 % af indgangsværdien) osv.

2. Omkostningsfordeling efter kørebog
Bilen indgår i virksomheden og værdiansættes på samme måde som med fri bil.
I stedet for beskatning med 25 % af bilens indgangsværdi / nyprisværdi, kan
man fratrække den del af omkostningerne, der er erhvervsrelateret.
Denne mulighed kræver, at der føres dagligt kilometerregnskab med afstemning
til bilens kilometertæller samt specifikation af den erhvervsmæssige kørsel
herunder dato og bestemmelsessted el.l.
- bilens dokumenterede omkostninger samt 25 % afskrivninger fordeles efter
antal kilometer privat og antal kilometer erhverv. Hvis der fx er 50 %
privat og 50 % erhverv, gives der fradrag for 50 % af omkostningerne inkl.
50 % af afskrivningerne.

3. Kilometergodtgørelse efter Ligningsrådets takster
- bilen holdes 100 % privat og alle omkostninger inkl. værditab
(afskrivning) er også 100 % privat.
- der føres et regnskab over den erhvervsmæssige del af kørslen. Denne del
skal indeholde dato, bestemmelsessted og antal km som et minimum.
- der gives et fradrag i virksomhedens regnskab på kr. 2,98 (2004 sats) og
beløbet beskattes ikke for ejeren.

Kommentarer til de 3 muligheder / principper.

Ad 1.
Denne mulighed vælges primært ved køb af ny bil samt hvis ens privatkørsel
er stort. Efter nogle år, når bilens skattemæssige værdi er nedskrevet, så
bør bilen overgå til mulighed 2.

Ad 2.
Denne mulighed vælges, hvis bilen er af nyere dato og hvis der er stort
erhvervskørsel. Denne mulighed er ikke mulig ved ApS eller A/S

Ad 3.
Denne mulighed bruges, hvis man har en ældre bil af lav værdi. Ældre biler
er normalt finansieret fuldt ud og er derfor billig i den løbende drift.

Mulighed 1 og mulighed 3 kan ikke blandes!!

Det er i øvrigt tilladt at skifte princip én gang med den samme bil.

Ved valg af mulighed 1 eller 2 (bil i virksomheden) kan momsen af den
løbende drift fratrækkes på alt drift også den private del. Der er til
gengæld ikke momsfradrag for momsen af købet. Bemærk at du skal have en
omsætning >kr. 50.000 pr. år. Der er specielle regler for biler > 3.000 kg
totalvægt! Se ToldSkat link nederst.

> Skal bilen registreres i firmaet på en måde, eller er det nok, jeg bare
står
> som ejer sammen med min mand?

Bilen skal registreres til firmaet, hvis firmaet er et ApS eller A/S (egen
juridisk enhed). Hvis du har et enkeltmandsvirksomhed, så kan bilen ikke
indregistreres i firmaets navn, da det ikke er en selvstændig juridisk
enhed. Den skal stå stå i dit og/eller din mands navn.

> Håber I kan hjælpe, for alt hvad jeg har kunnet finde på T&S' hjemmeside
er,
> når bilen kun bruges af firmaet.

Prøv
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137953&ov_id=200366&search=bil¤moms

mvh
Jørgen Rømming

Fra : Therese Kelstrup

Dato : 27-04-04 21:19

"Omeg@ Support" skrev:
> [...]
> omsætning >kr. 50.000 pr. år. Der er specielle regler for biler > 3.000 kg

Vi skal helt klart vælge løsning 3, men som jeg læser følgende fra T&S kan
jeg også trække momsen fra ved mulighed nr. 3. Er det korrekt?

virksomheds- eller kapitalafkastordningen, kan du enten vælge at fratrække
de faktiske driftsudgifter, eller du kan som tidligere nævnt vælge at bruge
en fast sats pr. km, du har kørt for virksomheden. Den faste sats vil så
dække både fradraget for købet og driften af bilen.
Reglerne for momsfradrag er enklere. Kører du i en almindelig varevogn på
gule plader, kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også
momsen på udgifter som vedrører privat kørsel.<<

--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Omeg@ Support

Dato : 27-04-04 21:25

> [...]

> Vi skal helt klart vælge løsning 3, men som jeg læser følgende fra T&S kan
> jeg også trække momsen fra ved mulighed nr. 3. Er det korrekt?

Mulighed 3:

[...]

Hvis det er denne løsning, du tænker på, så er der slet ikke fradrag for
moms og/eller omkostninger, da bilen i så fald betragtes 100 % privat. Alle
omkostninger skal derfor indholde nævnte sats på kr. 2,98 pr. km.

Du har kun mulighed for at fradrage moms i førnævnte mulighed 1 og 2.

mvh
Jørgen Rømming