Parallel import
Fra : KJ

Dato : 23-04-04 11:15

Jeg har tænkt mig at sælge nogle elektronikdimser, hvor den danske
distributør tager al for stor avance.

Min plan er at importere dimserne fra USA og så sælge dem herhjemme.
Hvilke begrænsninger og problemer er der i dette?

Jeg er selvf. klar over, at garantiforpligtigelserne påhviler mig alene,
og at dette bliver en sag mellem mig og den amerikanske leverandør.

Men hvad mht. reklame mv.? Kan den danske distributør stoppe mig?

KJ

Fra : H.S.

Dato : 23-04-04 11:59

"KJ" <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvad mht. reklame mv.? Kan den danske distributør stoppe mig?

Umiddelbart nej, da vi har et 'frit marked'
Men de kan gøre live lidt surt for dig, f.eks. kræve at dine produkter skal
sendes tilbage til oprindelses landet for at bliver serviceret. De har
forskellige 'sanktions muligheder' men hvis du ikke satser på at få et godt
forhold til producenten, så har de ikke nogen reel 'magt'.

Fra : KJ

Dato : 23-04-04 12:07

H.S. <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> forskellige 'sanktions muligheder' men hvis du ikke satser på at få et godt
> forhold til producenten, så har de ikke nogen reel 'magt'.

Ok, jeg har bare hørt et eller andet rygte om, at hvis det er fra et
ikke EØS land, så kan producenten stoppe mig. Det vil den danske
distributør jo sikkert forsøge at få dem til.

Nogen der kan pege i retning af mere detaljeret information?

KJ

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 04:37

> [...]
> distributør jo sikkert forsøge at få dem til.
>
> Nogen der kan pege i retning af mere detaljeret information?

Den om ikke mest detaljerede så den mest optimale information vil være:

Bestil og køb dine varer hos den pågældende leverandør i USA i henhold til
hans salgsbetingelser, eller hvad I nu måtte aftale.

Sikker dig, at de bestilte varer er CE-mærkede, hvor dette måtte være
krævet. Er varerne ikke det eller vil leverandøren ikke sørge for
CE-mærkningen, så handel et andet sted.

Aftal forsendelsesmåde, der afhænger af varepartiets omfang og vægt,
hvorvidt det skal være luftfragt eller skibs (container)fragt.

Modtag varerne og betal told og moms.

Afregn med leverandør, hvis ikke der er forudbetalt.

I øvrigt, parallelimport er ikke forbudt, desuagtet forsøg på at genere den
mest muligt fra en såkaldt autoriseret importør.

En hyppigt anvendt metode er at købe ind her i EU fra en her lagerførende
importør, der sandsynligvis kan tilbyde dig en mere konkurrencedygtig pris,
da hans indkøbspriser er lavere grundet større indkøb. Samtidig må man
formode, at CE-mærkningen er i orden.
Karsten H. Jensen

Fra : KJ

Dato : 24-04-04 08:19

KHJ <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote:

> Den om ikke mest detaljerede så den mest optimale information vil være:

Mange tak for informationen, ud fra hvad du skriver, så hænger det
tilsyneladende sammen, som jeg havde forestillet mig. Den med CE
mærkningen er en god pointe, jeg ikke havde tænkt over, men det er nu
ikke noget problem i mit tilfælde.

KJ

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-04 00:06

> [...]
> tilsyneladende sammen, som jeg havde forestillet mig. Den med CE
> mærkningen er en god pointe, jeg ikke havde tænkt over, men det er nu

Selv tak.

Det kan nu alligevel være rart med en bekræftelse en gang imellem.
Karsten H. Jensen

Fra : Manuel

Dato : 25-04-04 09:43

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in message

> [...]
pris,
> da hans indkøbspriser er lavere grundet større indkøb. Samtidig må man

Undskyld hvad er CE mærke?

/Manuel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-04-04 12:06

"Manuel" <manuel_kph@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Undskyld hvad er CE mærke?

Det er et mærke som alt elektronisk udstyr, der sælges inden for EU skal
have.
Med CE-mærket står producenten, eller i dette tilfælde importøren når
producenten er uden for EU, inde for at produktet overholder kravene i
EMC-direktivet. Det er krav til udstyret om at det ikke må udsende elektrisk
støj, så det påvirker andet udstyr (f.eks. forstyrrer Radio/TV), samt at det
ikke er følsomt overfor påvirkninger fra andet udstyr (f.eks. en
mobiltelefon).

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-04-04 12:49

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Manuel" <manuel_kph@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er et mærke som alt elektronisk udstyr, der sælges inden for EU skal
> have.
CE mærket er ikke kun for elektronisk udstyr - det markerer at producenten
indestår for at _alle_ relevente EU-direktiver er overholdt, der skal
medfølge en overensstemmelseserklæring, hvor det står præcist hvilke det
drejer sig om.
Gælder således faktisk alt - fra legetøj til lystbåde - elektronisk udstyr
var dog blandt de første grupper hvor det gælder.

/carsten

Fra : Manuel

Dato : 25-04-04 19:48

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in message

> [...]

> Gælder således faktisk alt - fra legetøj til lystbåde - elektronisk udstyr
> var dog blandt de første grupper hvor det gælder.

Mange tak for forklaring.

MVH Manuel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-04-04 13:16

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> indestår for at _alle_ relevente EU-direktiver er overholdt, der skal
> medfølge en overensstemmelseserklæring, hvor det står præcist hvilke det

Korrekt. Denne tråd omhandlede bare elektronisk udstyr.
Er der tale om f.eks. elektronisk legetøj, er det både EMC-direktivet og
legetøjsdirektivet, der skal være overholdt før der må sættes et CE-mærke på
produktet. Er produktet ikke CE-mærket, må det ikke sælges inden for EU.