Andet multimedie
bentjuul 3670
Farveoplysning - RGB - CMYK - Hexa
Fra : Tine Müller

Dato : 23-04-04 10:40

Trykkeriet som har lavet den brochure til en lille aftenskole, som jeg har
lavet en hjemmeside for, vil lave en ny forside og kan ikke finde ud af at
aflæse hvilken baggrundsfarve jeg har brugt på min hjemmeside.

Det er baggrundsfarven herfra http://apa-afspaending.homepage.dk
Hexa = #6699CC
Når jeg ser i Photoshop 7, ser jeg
RGB = 102 - 153 - 204
CMYK = 60 - 31 - 3 - 0 %

Er der nogen som kan hjælpe mig med hvilken farve, jeg skal oplyse til
trykkeren for at få en farve som matcher hjemmesiden?

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-04-04 11:15

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som kan hjælpe mig med hvilken farve, jeg skal oplyse til
> trykkeren for at få en farve som matcher hjemmesiden?

Farveværdierne i computeren siger ikke nødvendigvis så meget om sammenhængen
med udseendet.
Jeg synes det bedste plejer at være at sammenligne farven på skærmen med en
pantonevifte, og så vælge den der harmonerer bedst, dels med skærmfarven og
dels med tryksagen i øvrigt.
Farven på skærmen er i øvrigt ikke ens for alle brugere, så et perfekt match
kan alligevel ikke findes.

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 15:21

Tine Müller skrev:

> Er der nogen som kan hjælpe mig med hvilken farve, jeg skal
> oplyse til trykkeren for at få en farve som matcher
> hjemmesiden?

Farvenumrene siger stort set intet om farven før der bliver knyttet en
farveprofil på. Dine CMYK-numre i info-paletten er f.eks. bestemt af,
hvilken CMYK-profil der er tilknyttet til dokumentet, eller hvilket
arbejdsrum du har valgt inde i farveindstillingerne, hvis dokumentet
ikke har en farveprofil tildelt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Jensen

Dato : 24-04-04 09:46

> [...]
> Er der nogen som kan hjælpe mig med hvilken farve, jeg skal oplyse til
> trykkeren for at få en farve som matcher hjemmesiden?

Skal farven trykkes som PANTONE farve? - eller som CMYK?

Hvis det skal være PANTONE, kan du i Photoshop vælge din farve som ovenfor
(RGB'en) og så vælge "Custom Color" og vælge det passende PANTONE-bibliotek.
Photoshop vil så vælge den PANTONE-farve der er tættest på. (PANTONE 542C
måske)

Skal den derimod trykkes i CMYK er det - som andre også anfører - noget mere
problematisk. Jeg ville bruge en PANTONE process color guide (CMYK-vifte) og
så finde den jeg syntes passede bedst - og selvfølgelig vise den til din
trykker og sige; "du skal ramme dén dér!"

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Tine Müller

Dato : 24-04-04 10:46

"Kim Jensen" skrev
> [...]
> så finde den jeg syntes passede bedst - og selvfølgelig vise den til din
> trykker og sige; "du skal ramme dén dér!"

Tak til jer allesammen for svarene. Jeg har sendt indlæggene videre til
trykkeriet.

/Tine