Andet multimedie
bentjuul 3670
Scratch disks are full?? PS CS
Fra : michael bennati scho~

Dato : 22-04-04 23:20

Nogle actions lader sig ikke gennemføre uden fejlmeddelsen: "Could not
perform because scratch disks are full"

Hvad skal det egentlig sige?? Har aldrig forstået det med arbejdsdiske...har
heller ikke haft bruge for det før nu...
Jeg har masser ledig plads på min HD (men kun een partition) og 1 Gb ram, så
hvordan kan dette problem løses?
mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-04 23:43

michael bennati schou skrev:

> Nogle actions lader sig ikke gennemføre uden fejlmeddelsen:
> "Could not perform because scratch disks are full"
> Hvad skal det egentlig sige??

At du ikke har nok fri harddiskplads på den disk, hvor Photoshops
scratch-disk befinder sig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bennati scho~

Dato : 23-04-04 00:08

> At du ikke har nok fri harddiskplads på den disk, hvor Photoshops
> scratch-disk befinder sig.

> --
> Hilsen
> Madsen

hmmm... men jeg har 20Gb fri diskplads og billedet den ikke vil lave action
på uden fejlmeddelelsen, fylder sølle 3mb. Det er derfor jeg ikke kan forstå
jeg ikke skulle have plads nok..??

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 00:36

michael bennati schou skrev:

> hmmm... men jeg har 20Gb fri diskplads og billedet den ikke
> vil lave action på uden fejlmeddelelsen, fylder sølle 3mb.

Har du prøvet at defragmentere disken?

Hvor stor er din sidefil i Windows?

Hvad står hukommelsesforbruget i procent til inde i Photoshop?
(Ctrl + K, Ctrl + 8)

Har du prøvet at nulstille Photoshop?

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bennati scho~

Dato : 23-04-04 10:45

> Har du prøvet at defragmentere disken?

Ja. Det er ikke det.

> Hvor stor er din sidefil i Windows?

1.5 Gb

> Hvad står hukommelsesforbruget i procent til inde i Photoshop?
> (Ctrl + K, Ctrl + 8)

80% svarende til 745mb ledig ram

> Har du prøvet at nulstille Photoshop?

øøh ...nulstille??

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 13:23

> 1.5 Gb

Ok. Så er det nok ikke dér problemet ligger.

> 80% svarende til 745mb ledig ram

Når man får den fejlmeddelelse du nævner, kan det nogle gange
hjælpe at hæve Photoshops hukommelsesforbrug, men siden du allerede
kører med 80 %, kan jeg ikke anbefale dig at stille det højere.
Faktisk vil jeg snarere anbefale dig at sænke det, da Photoshop CS
har tendens til at blive ustabil hvis den er stillet for højt i
hukommelsesforbruget. Det vil formentlig blive løst i den første
patch til Photoshop CS. Det anbefales ikke at gå over 70 % med
Photoshop CS lige pt. (80 % giver i øvrigt heller ikke ret meget
spillerum til andre kørende programmer på din computer).

http://www.google.com/groups?&as_umsgid=Xns948CB7546B0A0.thomas@madsen.tdcadsl.dk

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bixon

Dato : 23-04-04 17:49

Hej michael

> [...]
> heller ikke haft bruge for det før nu...
> Jeg har masser ledig plads på min HD (men kun een partition) og 1 Gb ram,

Nej. Hør lige her istedet for.

Photoshop er storforbruger af hukommelse.

Heldigvis har du 1Gb RAM, ligesom jeg selv har. Jeg har givet Photoshop 75%
af disse, der skal jo være lidt tilbage til resten. Det virker upåklageligt.

Photoshop kan også læsse midlertidige temp-filer af på såkaldte Scratch
Disks, mens man arbejder på en kreation. De forsvinder så igen naturligvis,
når man saver. En Scratch Disk er simpelthen en partion, som du selv vælger
til dette formål. Det er en stor fordel at have disse, da Photoshop derved
arbejder hurtigere.

Disse herligheder findes alle under Edit - Preferences - general - Plug Ins
& Scratch Disks eller Memory & Image Cache.

OK. Nu har du altså kun én partion (som du ikke oplyser, hvor stor er). Du
kan selvfølgelig derfor ikke lave en Scrath Disk. Men det lyder underligt,
når du siger, du har plads nok.

Imidlertid kan jeg kun anbefale dig at partitionere din HD. Én partition til
styrestemet, en til dine applikationer så som Photoshop, en til dine egne
datafiler og en temp-partition. Så klarer du dig fint.

Nå, - det fører vist lidt for vidt dette her. Min normale timetakst for
forelæsninger er omkring 1600kr.

Håber du kan bruge det

go' weekend

Thorkild

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 21:11

Bixon skrev:

> Photoshop kan også læsse midlertidige temp-filer af på
> såkaldte Scratch Disks, mens man arbejder på en kreation.
> De forsvinder så igen naturligvis, når man saver.

Photoshop opretter en scratch-fil på den disk man har valgt
som scratch-disk i samme øjeblik man starter programmet og den
forsvinder ikke igen før man lukker programmet. Den vil stige
og falde i størrelse afhængig af, hvad man sidder og arbejder
med, men den vil aldrig forsvinde imens programmet kører for
det kan ikke køre uden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bennati scho~

Dato : 23-04-04 23:55

"Bixon" <bixon@nospam(x).com> skrev i en meddelelse

> [...]
> styrestemet, en til dine applikationer så som Photoshop, en til dine egne
> datafiler og en temp-partition. Så klarer du dig fint.

Det vil jeg gøre... men jeg har en overvejelse:
Problemet med den fulde scratch disc har jeg kun mødt på min laptop, ikke på
min PC. Min Laptop er endvidere 3-4 gange langsommere end min PC til
Photoshop, skønt den har hurtigere Ram (samme mængde) og hurtigere
processor. Til gengæld er HD mindre og kun 4400o/m. Vil det hjælpe at købe
en ekstern USB2 el. firewire HD 7200o/m 8 mb cache. F.eks denne:
www.edbpriser.dk/Listprices.asp ?ID=41869

Eller vil USB2 / Firewire udgøre en flaskehals, hvorved der ikke er vundet
noget tempomæssigt.?

mvh Michael

Fra : michael bennati scho~

Dato : 25-04-04 22:26

> [...]

> www.edbpriser.dk/Listprices.asp ?ID=41869
>
> Eller vil USB2 / Firewire udgøre en flaskehals, hvorved der ikke er vundet

Jeg prøver lige igen med et link der virker:

mvh Michael

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-04-04 00:55

michael bennati schou skrev:

> Eller vil USB2 / Firewire udgøre en flaskehals, hvorved der
> ikke er vundet noget tempomæssigt.?

USB2 eller Firewire er vist rimelig hurtigt. Firewire skulle dog
give en højere ydelse end USB2, har jeg hørt eller læst et sted.
Det ville efter min bedste overbevisning ikke være en større
flaskehals end din nuværende situation med kun en enkelt disk på
4400 o/m, hvor både Windows' sidefil og Photoshop scratch-fil
ligger på.

Se evt. også: <http://www.adobe.com/support/techdocs/12dde.htm>
for optimeringstips til Photoshop.

--
Hilsen
Madsen

Fra : michael bennati scho~

Dato : 26-04-04 09:18

> [...]
> flaskehals end din nuværende situation med kun en enkelt disk på
> 4400 o/m, hvor både Windows' sidefil og Photoshop scratch-fil

Takker for svarene... så har jeg noget at gå videre med..

mvh Michael