Delphi 7 med Interbase -> portering til Fi~
Fra : Daniel Overby Hansen

Dato : 21-04-04 12:33

Jeg har udviklet en lille applikation, der kobler op via Interbase
Client til en Interbase Server med en database.

Sagen er den, at mit program er blevet så attraktivt, at der er flere
potentielle købere

Jeg har kigget lidt rundt og fundet ud af, at det koster lidt over
12.000 kr for Interbase Server med 10 licenser?

Det synes jeg er rasende dyrt, så jeg havde tænkt på at portere til
benytte Firebird i stedet, som er helt gratis.

Jeg bruger Delphi Pro 7, som har fuld understøttelse af Interbase.

Er der nogen, der har erfaring med at portere fra Interbase til Firebird
- og som har lyst til at dele sin viden?

- Daniel

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 21-04-04 14:44

Hej

VI startede også med i tidernes morgen at benytte INterbase.
Af samme årsag som dig skiftede vi også til Firebird.

Jeg har fundet ud af følgende:

PORTERING:

Lav en backup af din Interbase DB.
Restore den i Firebird.

Så er din DB blevet "konverteret" til firebird.

DELPHI.
I Delphi kan man benytte InterbaseExpress comp. til at lave forbindelse til
databasen (Eller standard Query comp. som benytter BDE, som er noget
lort....).
IBX versionerne virker 100% op imod Firebird version 1.0.

Alt hvad jeg har testet indtil nu, ser ud til, at de også virker imod
Firebird 1.5.
MEN Borland / Firebird garantere ingenting......

Firebird 1.5 er en videreudvikling af IB 6.0 OpenSource, og det er ikke
sikkert de i al fremtid vil være lige identiske.

Til Delphi kan man så købe andre komp til DB håndteringen.
Her vil jeg anbefale IBObjects som både virker op imod Firebird og
Interbase.
IBObjects garantere dette i fremtiden.

Vi har 3 appl., hvor 2 benytter IBX og en benytter IBO.

Det virker perfekt.

Yahoo groups har et par gode nyhedsgrupper vedr. firebird.
Dem benytter jeg selv ofte.

Generelt er jeg MEGET tilfreds med Firebird.
Det virker bare.
Også er den gratis, som du selv omtaler.......

har du flere spørgsmål er du velkommen til at spørge.

Michael

"Daniel Overby Hansen" <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:c65m4o$jbe$1@news.cybercity.dk...

Fra : Daniel Overby Hansen

Dato : 21-04-04 15:08

> [...]
> lort....).
> IBX versionerne virker 100% op imod Firebird version 1.0.

InterbaseExpress - de komponenter ligger umiddelbart ikke i min Delphi 7
version. Er det nogen der skal installeres udover eller skal de
downloades/købes.

> Firebird 1.5 er en videreudvikling af IB 6.0 OpenSource, og det er ikke
> sikkert de i al fremtid vil være lige identiske.

Det er jeg sådan set også ligeglad med, for hvis det virker, så har jeg
tænkt mig at fortsætte udviklingen med Firebird.

I min Delphi 7 Pro har jeg et faneblad 'Interbase' (IBQuery, IBDatabse,
IBTransaction) - det er dem jeg bruger nu - som jeg kan forstå kan de
ikke bruges. Er det korrekt?

- Daniel

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 21-04-04 15:37

> I min Delphi 7 Pro har jeg et faneblad 'Interbase' (IBQuery, IBDatabse,
> IBTransaction) - det er dem jeg bruger nu - som jeg kan forstå kan de
> ikke bruges. Er det korrekt?

Det er IBX Komp.
De er OK.

Men som sagt hverkan Borland / Firebird garantere fremtid kompatibilitet.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 21-04-04 18:38

Bare af nyssgerighed.

Hvadfor et program har du lavet ?

meddelelse news:c65v8i$upc$1@news.cybercity.dk...

Fra : Daniel Overby Hansen

Dato : 21-04-04 20:47

> Bare af nyssgerighed.
> Hvadfor et program har du lavet ?

Det er et program, der kan erstattes alm. journaler. Der kan oprettes
klienter, føres journal m.v. Ikke noget nyt eller banebrydende på det
plan, men det lader til jeg har fundet en niche, hvor der pt. ikke
rigtig er andre udbydere.

- Daniel

Fra : Thor

Dato : 22-04-04 21:40