Hvordan optager man den stemme som læser o~
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 28-04-01 14:35

Hej

Jeg sidder her og roder rundt for at finde ud af hvordan man gør. Har også
snakket med en del, men ingen ved hvordan man gør.

Jeg kører 8.5.1 - er det i det hele taget mulight at optage stemmerne fra
Tekst og Lyd?

På forhånd tak.

Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 16:37

Hej Jesper

Lidt flere oplysninger ville være ønskelig.... Bruger du både TTS og SR -
Text-To-Speech og Speech Recognition? - Eller har du direkte installeret et
talesynteseprogram som fx. InfoVox 210W?

For umiddelbart kan du ikke optage fra Tekst&Lyd - ikke engang med det lille
program 'Lydinspilning'.

Det eneste program, jeg pt er vidende om, kan gøre det er IBM ViaVoice, og
det re ikke helt billig, og så virker det indtil nu kun på dets egen
tekstbehandlingsdel og på Word 2001 med WordSpeak installeret. Men jeg véd
også, at der er ny version på vej, der også understøtter andre TB programmer
som Nisus Writer 6, AppleWorks 6.1 og RagTime 5.01.

Problemet er simpelthen, at TTS og SR først og fremmest er beregnet som et
oplæsersystem og til indlæsning via mikrofon. Dvs., du kan indtale direkte
ind i en tekstfil osv..

Men selvfølgelig er der en løsning - ) - men det kræver, at du har en
båndoptager, du kan sætte til lydudgangen på Mac'en, optage det læste på et
bånd, og når du er færdig så igen afspille båndet over Mac'ens lydindgang...
- Og så kan du pludselig bruge mange programmer..... Lydindspilning,
PlayerPro, SoundEdit 16 II, Audion, MicNotePad, UltraRecorder og adskillige
andre.... Og du kan gemme i netop de formater, du skal bruge, så filen fx.
også vil kunne afspilles på en PC - wav, - eller direkte til CD-brænding i
AIFF / AIF format med brug af fx. Toast 4.1.2 eller nyere.

Jeg håber, det har givet dig nogle idéer.
mvh. Erik richard

Jesper Rasmussen wrote:

> [...]
> snakket med en del, men ingen ved hvordan man gør.
>
> Jeg kører 8.5.1 - er det i det hele taget mulight at optage stemmerne fra

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 28-04-01 16:42

Erik Richard Sørensen skrev
> [...]
> også vil kunne afspilles på en PC - wav, - eller direkte til CD-brænding i
> AIFF / AIF format med brug af fx. Toast 4.1.2 eller nyere.

Eller gør som mig. Køb et minijack han til minijack han-stik. Sæt det i lyd
ud og lyd ind stikkene. Sæt Sound studio
http://www.felttip.com/products/soundstudio til at optage via lyd ind og kør
det program, som laver det du vil optage. Jeg bruger selv denne opsætning
til at optage real audio streams fra f.eks. www.dr.dk. Derefter kan du
redigere i det og den færdige fil kan du eventuelt lave om til en MP3 via de
gængse programmer.

Jeg har med et vist held optaget oplæste word 98 dokumenter og gemt dem som
mp3. F.eks præsidentvalgkampens tv-dueller, som jeg kun havde som
transkriberede dokumenter fra CNN.

Anders

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 28-04-01 19:27

Hej

>Lidt flere oplysninger ville være ønskelig.... Bruger du både TTS og SR -
>Text-To-Speech og Speech Recognition? - Eller har du direkte installeret et
>talesynteseprogram som fx. InfoVox 210W?

Ja, jeg bruger jo TTS som er en del af MacOS. Det lader åbenbart til at der
ikke er en ligetil løsning direkte i MacOS.

> [...]
> http://www.felttip.com/products/soundstudio til at optage via lyd ind og kør
> det program, som laver det du vil optage.

Det med mini-jacket lyder smart. Jeg har også lige hørt, at hvis man har
MiniDisc fra Sony, kan man optage direkte fra sin Mac. Plug-in - start
optagelse på MD - og start en hvilkensomhelst lyd det nu måtte være: musik
osv.

Desværre er det vist kun topmodellen der kan det. Lidt dyrt blot for at få
dét gjort.

Tak for jeres svar.

Hilsen Jesper

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 28-04-01 19:41

Jesper Rasmussen <jesper_philip@hotmail.com> wrote:
> [...]
> osv.
>
> Desværre er det vist kun topmodellen der kan det. Lidt dyrt blot for at få

Det er ikke korrekt. Alle minidisc-optagere (størstedelen af alle md'er)
kan optage fra mac'ens lydudgang vha. et minijack. Jeg gør det selv ofte
da jeg er for doven til at gå ned til mig selv og optage fra anlægget -
og man sidder jo alligevel og hører musikken.

Jeg tror at det, som du har forstået med at det kun var topmodellen der
kunne, er at den absolut dyreste har usb-tilslutningn. Dermed er det
muligt at trække sin musikfil i md'eren, som var det en anden mp3-man.
Desværre meddelte sony at denne vil komme til mac. (ifølge deja.com)

Nå - lidt ot, så jeg vil stoppe.

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : Simon T

Dato : 28-04-01 20:43

On Sat, 28 Apr 2001 20:40:50 +0200, Andreas N Rasmussen wrote
(in message <1esld2v.1czded5sz47y2N%anrNOTPART@OFMAILmac.com>):

> Det er ikke korrekt. Alle minidisc-optagere (størstedelen af alle md'er)
> kan optage fra mac'ens lydudgang vha. et minijack. Jeg gør det selv ofte

Jeg tror oplysningen skulle forstås som "det er kun topmodellen der kan
starte AUTOMATISK når der kommer signal på indgangen. For selvfølgelig kan du
optage lyden fra Mac'en til en MD-optager...

> [...]
> muligt at trække sin musikfil i md'eren, som var det en anden mp3-man.
> Desværre meddelte sony at denne vil komme til mac. (ifølge deja.com)

Øh du mangler vist et "ikke"? For det lyder da som en funktion der ville være
_rigtig_ fed...

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 28-04-01 22:34

Simon T <mac@fjerndetterhk.dk> wrote:

> Jeg tror oplysningen skulle forstås som "det er kun topmodellen der kan
> starte AUTOMATISK når der kommer signal på indgangen. For selvfølgelig kan du
> optage lyden fra Mac'en til en MD-optager...

Jeg forstod det nu sådan, at det kun var topmodellerne der kunne optage,
men det må Jesper jo bedst vide.

> Øh du mangler vist et "ikke"? For det lyder da som en funktion der ville være
> _rigtig_ fed...

Jo desværre.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-01 01:50

Hej Anders

Jeg tænkte på samme løsning, men jeg var ikke sikker på, om det kunne gå, så
derfor nævnede jeg det ikke. - Man skulle jo nødig give et tip, der ville på
ind-/udgangene til at futte af...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 29-04-01 08:26

> [...]
> derfor nævnede jeg det ikke. - Man skulle jo nødig give et tip, der ville på

Godt du nævner det. Jeg VAR ved at futte dem af første gang, da jeg ikke
havde fjernet markeringen "spil lyd via lyd ud". Det fik lyden til at løbe i
cirkler og blive mere og mere forstærket. Uha det kunne have endt galt, så
husk at fjerne denne markering.

Desuden skal man også være forsigtig med lyd-ud styrken fra det program, som
laver det man vil optage.

Anders

Fra : Christian Bech

Dato : 30-04-01 18:54

> [...]

> snakket med en del, men ingen ved hvordan man gør.
>
> Jeg kører 8.5.1 - er det i det hele taget mulight at optage stemmerne fra

Jeg kan glæde dig med, at det kan lade sig gøre. For et par år siden
havde vi i min læsegruppe behov for oplæst tekst i en
eksamensproduktion, men da det er to år siden, kan jeg knap huske
hvordan vi gjorde. Så vidt jeg husker, var det noget med at
eksperimentere med lydind- og udgange i kontrolpanelet skærm og lyd og
derefter optage det oplæste via SoundEdit. Det fungerede i hvert fald
gnidningsløst, da vi først havde fundet ud af hvordan.

--
- Christian. "Og naar de Skillerum, der lukker om Staterne,
Nationaliteten, om føje Tid falder for den kosmopolitiske