Fødselsdagsgave - hvilket keyboard
Fra : Marianne

Dato : 20-04-04 20:11

Hej

Jeg overvejer at give min søn et brugt keyboard i fødselsdagsgave. Han er
kun 7 år, så det skal ikke være noget stort og dyrt, men heller ikke noget
bras.

Desværre er jeg aldeles på Herrens mark mht keyboards, og hvad man kunne
tænkes at købe.

Er der nogen, der kan hjælpe mig på vej?

mvh
Marianne

Fra : Mads Breddam

Dato : 20-04-04 20:51

> [...]
> tænkes at købe.
>
> Er der nogen, der kan hjælpe mig på vej?

Det er jo noget svært at sige.... For det første skal du afgøre hvad sådan
en sag må koste. Er det noget din søn - måske - vil dyrke eller går det over
om 3 mnd.? Får han undervisning eller er det som legetøj?

Umiddelbart ville jeg kigge efter noget Yamaha DGX til en 2000-3000 brugt,
men hvis det er en dille eller det kun er som legetøj så er et "nyt" brugt
Aldi keyboard sikkert fint (men det er altså noget bras).

Der er en på dba.dk som har et DGX200 til salg for 3.500, - hvilket er _alt_
for dyrt.

Men somsagt, jeg synes det er svært at vurdere... Det afhænger vel først og
fremmest af "hvordan din søn er". Hvis man kan sige det...

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : Marianne

Dato : 20-04-04 23:37

> [...]
> men hvis det er en dille eller det kun er som legetøj så er et "nyt" brugt
> Aldi keyboard sikkert fint (men det er altså noget bras).

Tak for din tilbagemelding.

Oveni min ide om at give min søn en god fødselsdagsgave ligger mit eget
ønske om at få 'noget' at spille på igen. Desværre har jeg først solgt mit
klaver, siden mit flygel - vi har simpelthen ikke plads, og jeg har
(desværre) ikke brugt det særlig meget de seneste 10 år.

Hvis jeg boede i et palads, ville jeg få fat i et OK gammelt klaver. I hvert
fald til mig selv. Men når jeg nu IKKE har plads (og nok heller ikke tid),
og sønnike viser interesse for musik ... så kunne man jo snige noget ind,
der - måske på sigt - kunne genindføre et klaver i gemakkerne.

2-3000 er en tand mere, end jeg først havde tænkt mig. Omvendt giver jeg det
gerne, hvis det er et fornuftigt køb.

Og et spg til: Kan man købe noget, der er 'for gammelt'?

mvh
marianne

Fra : Lasse

Dato : 21-04-04 09:22

Hej Marianne

Jeg startede ca. samme tid som din søn med at spille på keyboard. Da jeg
lang tid efter begyndte at spille klaver ærgede jeg mig over,
at jeg ikke lang tid før havde haft muligheden for at spille på et rigtigt
klaver, eller et keyboard med ordentligt anslagsfølsomhed og den rigtige
klaverlyd.
Når du selv har spillet klavet ved du hvordan det skal lyde når du slår en
tone an, og du ved at ikke bare lydhøjden skal ændres afhængigt af hvor
hårdt du trykker,
så du må vel bare ud at lytte af selv.
Jeg synes klart du skulle overveje at bruge i hvert fald 2-3000. Om det er
for gammelt? Du vil sikkert give mig ret i at det er lyden det kommer an på,
ikke om det kan en masse, så lyt! Hvis det er noget gammelt skidt med
dårligt anslag og lyd kan du jo høre det.

Hilsen
Lasse

Fra : Mads Breddam

Dato : 21-04-04 13:20

> [...]
> (desværre) ikke brugt det særlig meget de seneste 10 år.
> 2-3000 er en tand mere, end jeg først havde tænkt mig. Omvendt giver jeg

Solgt sit flygel... suk. . Men som Lasse også skriver noget i retning
af, så ved du jo nogen om hvordan sådan en sag nogenlunde skal lyde. Jeg vil
nok mene at gå ret meget under 2500 så får du slet ikke noget som kan bruges
til nogen som helst fornuftigt. Har selv købt et Yamaha DGX500 som er
anslagsfølsomt og har sustainpedal. De to ting er absolut nødvendige hvis
man er vant til at spille på klaver eller har planer om det i fremtiden.
Vægtede tangenter selvfølgelig at foretrække med det fås ikke i denne
prisklasse.

> Og et spg til: Kan man købe noget, der er 'for gammelt'?

Det kan man vel godt, men igen, det afhænger af så meget. De færreste vil
nok betragte et Hammond orgel eller Fender Rhodes som for gammelt. Hvis det
kun skal bruges som klaver så skal det jo bare lyde ordentligt der og det er
dermed lige meget om det har alverdens gadgets som keybord. Men ældre
keyboards er "for gamle" i forhold til nye... sådan ca. i hvert fald.

Prøv at tage en tur ned i en musikforretning og se lidt på hvad de har. Hvis
du finder noget som du måske tror kunne være godt, kan du jo altid spørge i
gruppen igen. Og så selvfølgelig hold øje med, hvad der er på brugt
markedet.

Hvis du kan finde et Casio PS-20 (og ja, dette Casio er ok, selvom Casio som
regel er noget bras) eller Yamama DGX500, som er til at betale, så ville jeg
nok gå efter det.

Fra : Marianne

Dato : 21-04-04 17:58

Tusind tak for hjælpen.

Jeg prøver at besøge en musikforretning som det første.

mvh
marianne

Fra : Malene Hald

Dato : 22-04-04 10:31

> [...]
> tænkes at købe.
>
> Er der nogen, der kan hjælpe mig på vej?

Har du overvejet at bruge penge på et el-klaver? Et "stueklaver" eller en
stageudgave. De fylder faktisk ikke specielt meget, og man får en meget
bedre klaverlyd end i et keyboard og vægtede tangenter. HVis jeg havde haft
et keyboard da jeg skulle lære at spille, tror jeg aldrig jeg var fortsat ..
hele nydelsen lå i at spille på et rigtigt klaver, men det el-klaver jeg har
nu i min lejlighed er en rigtig god rstatning.

Efter min mening er keyboards mest noget man bruger til effekter med
specielle lyde - ikke til "rigtig" klaver:)

Malene

Fra : Marianne

Dato : 22-04-04 22:01

> [...]
>
> Efter min mening er keyboards mest noget man bruger til effekter med
> specielle lyde - ikke til "rigtig" klaver:)

Jeg ville bestemt allerhelst have et rigtigt klaver, men det fylder
simpelthen for meget. Et keyboard kan trods alt pakkes ned.

Men jeg vil nu overveje dit råd alligevel

mvh
marianne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-04-04 01:25

Uheldigvis faldt Marianne over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Desværre er jeg aldeles på Herrens mark mht keyboards, og hvad man
> kunne tænkes at købe.
> Er der nogen, der kan hjælpe mig på vej?

Kig ind på www.musikhuset.dk der er tilbud på nogle forskellige Yamaha
keyboards netop nu.

Claus