Nummerering af fakturaer - regler/krav
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 19-04-04 14:52

Hej alle

Jeg skal til at lave min(e) første faktura(er) og har i den forbindelse
brug for at nummerere dem på en fornuftig måde.

Jeg synes det er lidt "træls" at starte med faktura nr. 1, 2, 3,... - i
stedet havde jeg overvejet 1001, 1002, 1003,... eller 20040001,
20040002, 20040003,... - jeg ved der er et krav om at fakturaer er
fortløbende, men er der også et krav om at starte med nr. 1 ? Da der
ikke handles med varer, men serviceydelser, vil det ikke være det store
antal fakturaer der sendes ud til kunder, men de skal selvfølgelig være
"lovlige".

Ser frem til at høre jeres overvejelser om ovenstående og nærmere om,
hvilke krav der findes fra myndighederne.

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Omeg@ Support

Dato : 19-04-04 17:09

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ser frem til at høre jeres overvejelser om ovenstående og nærmere om,
> hvilke krav der findes fra myndighederne.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=171274&ov_id=0

Der står ikke noget om, at du skal starte med nr. 1, men til gengæld at
nummereringen skal være fortløbende. Dvs. at dato + løbenummer ikke længere
er gyldig.

mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 19:00

> [...]
> ikke handles med varer, men serviceydelser, vil det ikke være det store
> antal fakturaer der sendes ud til kunder, men de skal selvfølgelig være

Fakturanr skal være fortløbende, men der er intet til hinder i huller i
løbenummer. Dog SKAL fakturanumre og datorækkefølge være fortløbende.
Du må ikke fakturere faktnr. 100 i dag og nr. 98 i går.

Du må gerne lave faktnr 2004001 i dag og frem til f.eks 2004567 ved udgangen
af året, for så at starte på 2005001 til næste år. Du må også godt lave en
anden fortløbende (logisk) serie af fakt.nr. Alfa og omega er at de er
fortløbende.

/karsten

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 19-04-04 19:53

g"Karsten Madsen" <6 snabela drosselvej punktum dk> wrote:

> Du må gerne lave faktnr 2004001 i dag og frem til f.eks 2004567 ved udgangen
> af året, for så at starte på 2005001 til næste år.

Nej, ikke mere.

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 21:20

"Jens Rasmussen" <info@fimano.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke mere.

Hvad betyder så : "Et fortløbende nummer, der bygger på én eller flere
serier, og som identificerer fakturaen (fakturanummer) ".
Det er netop at finde på T&S hjemmeside (
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=171274&ov_id=0 )

Jeg har ikke kunne finde regler for hvor og hvornår du skifter serier.

På hvilket grundlag bygger du dit svar ?

/karsten

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 19-04-04 23:06

Karsten Madsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke kunne finde regler for hvor og hvornår du skifter serier.
>
> På hvilket grundlag bygger du dit svar ?

Udfra dit link vil jeg give dig ret i, at 2004001, 2004002, 2004003,...
burde være et gyldigt nummereringssystem, selvom der skiftes til 2005
ved årsskiftet. Jeg siger tak for hjælpen og linket!

Mvh Tommy

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 20-04-04 22:03

info@fimano.dk (Jens Rasmussen) wrote:

> Nej, ikke mere.

Den holder da vist ikke.

det vil jo samtidig gøre de "almindelige" faktura-blokke ulovlige. Der
skifter du jo også nummer-serie når du køber en ny!

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning Wangerin

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-04-04 08:18

"Karsten Madsen" <6 snabela drosselvej punktum dk> skrev i en meddelelse

> Du må ikke fakturere faktnr. 100 i dag og nr. 98 i går.

Jo da, det SKAL man.
Faktura 98 og 99 skal komme før 100

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 15:21

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Karsten Madsen" <6 snabela drosselvej punktum dk> skrev i en meddelelse

> Jo da, det SKAL man.
> Faktura 98 og 99 skal komme før 100

Ups, ja. Selvfølgelig. Det er naturligvis det omvendte man ikke mår
Tak, Allan, for at du gider læse korrektur på den jeg skriver

/karsten