Stiger renten...
Fra : N I E L S

Dato : 19-04-04 03:04

....mon?

Hvad taler for og imod afdragsfrie lån, med variabel rente som f.eks. på
http://www.rd.dk/klippekort ?

(Super mange er røget med på bølgen, men var der ikke nogle advarsler fremme
på et tidspunkt?)

N I E L S

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 19-04-04 13:35

"N I E L S" <underlig@msn.com> skrev i en meddelelse
> ...mon?

I US eller i EU? Lang eller kort rente? (Horisont - om 3 mdr. eller om 1
år?)
Det er svært at svare på dit spm.

Hvis vi taler EU og taler om den korte rente på 0-6 mdr. sigt, så er min
mening at vi ikke har set bunden endnu!

Grunden hertil er at ECB har fokus på inflation, og det ville være synd at
sige at inflationen hærger EU,
tvært i mod er de store lande i EU præget af manglende vækst =>
arbejdsløshed.
Derfor mener jeg ikke at ECB har incitatamentet til at holde renten oppe
fortsat

Rentestigninger skal som jeg ser det udløses af:
a.) Mangel på arbejdskraft => lønpres => inflation
b.) Stigende råvarepriser som herefter overvæltes på forbrugeren => stigende
lønpres => inflation
eller en kombination heraf.

---
mere generelt:
Det er muligt at vi får en rentestigning om 8-12 mdr. som følge af stigende
råvarepriser
(priserne stiger pga. høj efterspørgsel fra Kina og for at kompensere for en
svag USD)
Jeg kan dog ikke rigtig gennemskue dette og mener der er for mange
usikkerhedsmomenter til at sige noget sikkert herom.
I modsatte retning trækker at mange tig kan vi få produceret utroligt
billigt i østen ... hvilket øger vores købekraft => lav inflation
??? tjahh, det er temmeligt indviklet at gennemskue.
Endvidere kunne en evt. større rentestigning sende landene tilbage i
ressesion da den vækst der ses i US er drevet frem af let adgang til kredit,
billige renter (byggeri, bil, forbrug) samt skattelettelser (altså et stort
lånefinancieret opsving) og ikke af investeringer i industri/erhverv.
(bortset fra våben til Irak-besættelsen som må antages at være midlertidig)
Rigtig meget har også at gøre med udfaldet af valget i US - George W. er en
"spender" hvad vil Kerry gøre? lukke hullet i statskassen?

Det var et lidt svævende svar på et lidt svævende spørgsmål

> [...]
> http://www.rd.dk/klippekort ?
> (Super mange er røget med på bølgen, men var der ikke nogle advarsler

Jeg synes godt om afdragsfrie lån!
Det interessante er ikke så meget de afdragsfrielån, men hvad du bruger den
overskydende likviditet til...
Jeg mener at advarslerne gik på at "vi ville brænde pengene af nu og her og
derved mindske vores opsparing"

Variabel rente er vel ikke farligere eller bedre end for almindelige RTL /
Flexlån.
Det kræver at man følger lidt med og plejer sin gæld aktivt, endvider skal
man kunne sove om natten også hvis renten stiger 1-2 procent.

/Jens

Fra : N I E L S

Dato : 19-04-04 20:45

"Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_i_gruppen_så@andre_kan_læse_med.dk> skrev
> I US eller i EU? Lang eller kort rente? (Horisont - om 3 mdr. eller om 1
> år?)
> Det er svært at svare på dit spm.

Jeg ved det var et diffust spørgsmål, det var mest ment som en slags
overskrift.

Spørgsmålet gik mest på om der er overvejelser udover modstandsdygtighed
overfor en evt. rentestigning, man bør gøre sig, ved optagelse af lån med
variabel rente.

Mht. afdragsfrihed; om man risikerer at ryge på r.... om ti år, når ydelsen
stiger igen.

Hvis man tager et afdragsfrit lån og man igen hvert tiende år etablerer et
nyt afdragsfri lån, så bliver det vel i princippet som at leje
kreditforeningens bolig, for et beløb svarende til renten. Dette må da være
et argument for at tage et fastrente-lån, når nu den kun er på 5%. Eller er
der noget jeg overser, udover at renten evt. kan falde endnu mere?

Er det sandsynligt at hvis renten stiger, så falder kursen på lånet, med
formindskelse af lånet som følge? I så fald har man vel et godt argument for
flexlån.

N I E L S

Fra : Jan

Dato : 24-04-04 18:53

"N I E L S" <underlig@msn.com> wrote in message news:<40842c39$0$254$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> et argument for at tage et fastrente-lån, når nu den kun er på 5%. Eller er
> der noget jeg overser, udover at renten evt. kan falde endnu mere?

Det vigtigste ved vurdering af afdragsfrie/variable lån er, som du
selv skriver, at din økonomi kan bære rentestigningen NÅR den kommer.
Herudover skal du også tænke på følgende:

1) vil du spare op i din bolig eller vil du hellere have fri kapital
til andre ting (investering, pensionsopsparing, sommerhus, forbrug,
etc)? Hvis du vil spare op i boligen, vil du satse på at opsparingen
skal bestå i den forventede værdistignning på huset på sigt, eller vil
du også gerne arbejde dine lån ned ?
2) det koster penge at skifte låntype ofte (det fortæller
realkreditinstitutionerne ikke noget om), så hvis du skifter
standpunkt mange gange koster det dig mange dumme papirpenge