Til Per Rønne (fra tråden: Fejl i Passion ~
Fra : Jens Bruun

Dato : 18-04-04 16:36

Jeg får fejl (linie tre for lang), når jeg forsøger at svare på dine indlæg,
når de er tilstrækkeligt langt "inde i en tråd", derfor dette indlæg uden
for tråd:

"Per Rønne" <per.ronne@doesnt.work.spam.filter.invalid> wrote in message

> Frihedskæmperne [min far og hans søskende var frihedskæmpere]

Som også flere i min familie var, bl.a. min onkel og min morfar, der
forresten blev livsvarigt invalideret under frihedskampen. Må jeg så godt nu
udtale mig om "frihedskæmpere" og frihedskampen under besættelsen?

> myrdede
> ikke civile,

Vel gjorde de så. Det er veldokumenteret, at en stor procentdel af
"stikkerlikvideringerne" var rene personopgør, der _intet_ havde med
frihedskampen at gøre. Desuden kan det med fuld ret hævdes, at mange
likviderede "stikkere" var civilister.

> og da slet ikke skole- og børnehavebørn ved
> selvmordsbomber.

Deri er jeg ganske enig. Den slags æresløse svinestreger skal man vist være
muslim med udsigt til x antal jomfruer i paradis for at udføre. Gad vide,
hvad de kvindelige, muslimske selvmordsbombere opnår andet end fred fra
deres fædre, brødre og fætre?

> De gik ikke engang efter at dræbe tyske soldater, men
> kun efter at sabotere dansk eksport til Tyskland, og det danske
> transportsystem, i det omfang det brugtes til tyske troppetransporter.

Ahem.

> Derudover stod frihedskæmperne bag redningen af jøderne [Helsingør
> Syklub ledet af bl.a. Børge Rønne var central her],

Vel gjorde de ej. Visse grupper spillede en rolle, men især pengegriske
fiskere og ikke mindst højtplacerede tyskere har den største andel i, at så
mange jøder slap ud i tide.

> og for skrivning,
> trykning og distribution af den illegale presse.

Tja. Før '43 skete der vist ikke så meget på den front.

--
-Jens B.

Fra : Jensen

Dato : 18-04-04 17:18

On Sun, 18 Apr 2004 17:35:49 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Jeg får fejl (linie tre for lang), når jeg forsøger at svare på dine indlæg,
>når de er tilstrækkeligt langt "inde i en tråd", derfor dette indlæg uden
>for tråd:

Nej du starter bare ikke en ny tråd i dk.medier.tv og dk.kultur.film
omkring det her. Det gør du bare ikke!

Ignorer tråd #2

og FUT til dk.livssyn.kristendom

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-04-04 17:30

"Jensen" <Martins@hotmail.com> wrote in message

> Nej du starter bare ikke en ny tråd i dk.medier.tv og dk.kultur.film
> omkring det her. Det gør du bare ikke!

OK, jeg skal forsøge at lade være...

> og FUT til dk.livssyn.kristendom

Hvad betyder FUT?

--
-Jens B.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-04-04 17:43

Jens Bruun wrote:
> "Jensen" <Martins@hotmail.com> wrote in message

> OK, jeg skal forsøge at lade være...

> Hvad betyder FUT?

"Follow up to" ("Opfølgning til"). Den er hermed sat fra dette indlæg til
dk.politik, da jeres diskussion snarere hører hjemme der og ikke har meget
med nogen af de aktuelle grupper at gøre (herunder heller ikke
dk.livssyn.kristendom, som jeg skriver fra.)

Hvis du og P.E.R vil gøre folk en stor tjeneste, så bliv lige enige om at I
"mødes" derovre eller post evt. til hinanden privat, så vi holder de enkelte
nyhedsgrupper fri for uvedkommende diskussioner...

Anders Peter Johnsen

Fra : vadmand

Dato : 18-04-04 18:03

"Jensen" <Martins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej du starter bare ikke en ny tråd i dk.medier.tv og dk.kultur.film
> omkring det her. Det gør du bare ikke!
>
> Ignorer tråd #2
>
> og FUT til dk.livssyn.kristendom

dk.videnskab.historie var måske mere relevant.

Per V.

Fra : (Per Røn

Dato : 18-04-04 17:30

> Vel gjorde de så. Det er veldokumenteret, at en stor procentdel af
> "stikkerlikvideringerne" var rene personopgør, der _intet_ havde med
> frihedskampen at gøre.

Der var tilsyneladende enkelte kriminelle elementer blandt
frihedskæmperne. Men det var altså /ikke/ modstandsbevægelsens politik.

> Vel gjorde de ej. Visse grupper spillede en rolle,

Uden Helsingør Syklub, som havde organiseret frihedskæmperes flugtvej
til Skåne, havde man ikke haft den nødvendige organisation til at redde
jøderne.

> men især pengegriske fiskere

Jøderne har nu aldrig kaldt dem »pengegriske«, og i situationen
risikerede de deres liv. Der var da heller ikke én jøde der grundet
pengemangel ikke kom over.

> og ikke mindst højtplacerede tyskere har den største andel i, at så mange
> jøder slap ud i tide.

Det er rigtigt at de højest placerede tyskere i Danmark korrekt så, at
det var vigtigere at holde »Mønsterprotektorat Danmark« fredeligt, så
den store danske landbrugseksport til Tyskland, der forsynede tyskerne
med 25-30% af deres fødevarer, kunne opretholdes, end at få myrdet
10.000 danske jøder i en situation hvor gaskamrene i Polen allerede
kørte på fuld kapacitet ...

FUT dk.livssyn.kristendom
--
Per Erik Rønne

Fra : Dres

Dato : 18-04-04 20:40

skrev
Per Rønne følgende:

> FUT dk.livssyn.kristendom

Hov du, fut lige et andet sted hen med det dersens politik, eller hvad
det nu måtte være

fut dk.politik