Skat/Moms ved køb af elektroniske tidsskr
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 18-04-04 16:16

Hej alle

I forbindelse med, at jeg har oprettet (privatejet) virksomhed, hvor jeg
bl.a. beskæftiger mig med programmering i PHP vil jeg indkøbe nogle
numre af PHP Architect (http://www.phparch.com/), et PHP magasin der
udkommer i både trykt og elektronisk udgave. Da firmaet er lokaliseret i
Canada, vil det være væsentligt billigere at købe de elektroniske
udgaver af bladet og så printe det man skal bruge, men hvordan skal jeg
forholde mig mht. moms og hvad kræves der af kvitteringer til
skatteregnskabet.

Jeg har endnu ikke prøvet at købe noget til firmaet i udlandet, så jeg
ved ikke rigtigt, hvad der er af krav til dette og at varen er
elektronisk simplificerer vist ikke rigtigt problemstillingen.

Håber I kan gøre mig klogere på dette område

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 06:21

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> wrote in message

> Jeg har endnu ikke prøvet at købe noget til firmaet i udlandet, så jeg
> ved ikke rigtigt, hvad der er af krav til dette og at varen er
> elektronisk simplificerer vist ikke rigtigt problemstillingen.

Det er ikke anderledes end at købe software i udlandet med kreditkort:
Du vil få tilsendt en eller anden form for kvittering elektronisk og så
gemmer du regnskabet fra dit kreditkort. Det sidste finder jeg på mine
PBS oversigter.

Moms er noget kludret med at du skal lægge momsen på selv og så trækker
du den fra igen. Dette sker sammen med afregning af moms, og er blot
papirpenge: Du skal ikke rent faktisk betale dem.

hilsen
Uffe

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 19-04-04 14:57

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> du den fra igen. Dette sker sammen med afregning af moms, og er blot
> papirpenge: Du skal ikke rent faktisk betale dem.

Tak for svaret! Det lyder som om det er til at overskue - havde godt
læst noget om, at momsen skulle tackles på en lidt speciel måde, men det
skal da nok være til at overskue!

Jeg har kig på nogle tilsvarende elektroniske tidsskrifter fra et tysk
firma - den pris de oplyser for deres tidsskrifter må vel være inkl.
moms og jeg vil vel skulle betale dansk moms for dem eller, hvordan
fungerer det? (Den er måske lidt mere krøllet end tilfældes med køb fra
ikke-EU lande?)

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 16:07

> [...]
> moms og jeg vil vel skulle betale dansk moms for dem eller, hvordan
> fungerer det? (Den er måske lidt mere krøllet end tilfældes med køb

Det tyske firma bør principielt ikke opkræve hverken dansk eller tysk
moms, hvis du oplyser om dit danske momsnummer. Derefter skal beløbet
også skrives på 2 gange ved momsopgørelsen som før - bare i rubrikken
for EU-lande.

Du skal dog ikke være sikker på, at det tyske firma kan håndtere
momsfritagelse for dig (spørg først). I så fald skal du betale tysk moms
og den kan det næppe betale sig at bruge tid på at få tilbage, når det
kun er et tidsskrift, der er tale om.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 23:09

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> elektronisk simplificerer vist ikke rigtigt problemstillingen.
>
> Håber I kan gøre mig klogere på dette område

Iflg. min kontoplan kan man ikke afløfte moms af aviser og fagliteratur
undtagen hvis det er ugeblade.
Karsten H. Jensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 21-04-04 07:16

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Iflg. min kontoplan kan man ikke afløfte moms af aviser og fagliteratur
> undtagen hvis det er ugeblade.

Og heller ikke af frimærker m.v., men det er jo fordi der ikke er (dansk)
moms på i forvejen.
Jeg er ikke bekendt med at der er regler der siger "hvis du importerer
faglitteratur er der ikke importmoms" e.l.
Importmoms og told (hvor det er relevant) opkræves jo pr. automatik, og så
kan man trække momsen fra igen, så det hele går i nul. Og så kan man jo
sælge uden (dansk) moms

Nico

---

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 22:18

"Nico de Jong" <nico@SPAMBLOCKfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Og heller ikke af frimærker m.v., men det er jo fordi der ikke er (dansk)
> moms på i forvejen.

Næh, nej. Ejheller bankgebyrer etc., men det er sandelig også samlet i en
kontogruppe, der ikke afløfter moms. Så kan alle se det.

> Nico
>

> ---

Karsten H. Jensen