Skrive ut søkeresultat i en JTable
Fra : Christoffer

Dato : 18-04-04 22:30

Hei

Jeg har en liste av objekter(personer). Når jeg utfører et søk etter
f.eks etternavn, så viser jeg resulatet i en JTextArea.

Men er det mulig å vise søkeresultatet i en JTable? Hvor man får f.eks.
fyller cellene ved hjelp av objektenes toString-metode?

Noen som kan hjelpe meg?

Vennlig hilsen

Christoffer Glosli
Oslo

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 19-04-04 13:00

> [...]
> Men er det mulig å vise søkeresultatet i en JTable? Hvor man får f.eks.
> fyller cellene ved hjelp av objektenes toString-metode?

Ja det er muligt. Du kan overføre værdierne direkte til JTables konstruktor
eller du kan lave en TableModel.

Niels Dybdahl

Fra : Christoffer

Dato : 20-04-04 04:24

Takk for svar.

Problemet mitt nå er at jeg ikke forstår hvordan jeg gjør dette.
Jeg er nybegynner i java, så det kan godt hende at løsningen ligger
rett foran øynene mine, men at jeg ikke ser den..

I alle eksemplene jeg har sett til nå. så har alt innhold vært
forhåndsdefinert som dette:

Object[][] data = { {"1", "A"}, {"2", "B"}, {"3", "C"} };
String[] columnNames = {"Number","Letter"};
model = new DefaultTableModel(data, columnNames);
table = new JTable(model);

Hvordan får man fylt kolonnenavn og rader med f.eks. en toString.
Eller hvordan bygger jeg en metode som gjør det? Dataene jeg vil skrive
ut ligger i en liste-struktur. Hvert objekt i listen inneholder mange
datafelter og i noen tilfeller også arrayer.

Christoffer Glosli

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 19-04-04 20:25

"Christoffer" <cglosli@online.no> wrote in message
> [...]
> ut ligger i en liste-struktur. Hvert objekt i listen inneholder mange
> datafelter og i noen tilfeller også arrayer.

Lav din egen TableModel. Hvis du nedarver fra AbstractTableModel, så er det
rent faktisk kun 3 metoder du behøver at implementere for at få den basale
funktionalitet. Det er beskrevet ganske udmærket i Suns tutorial:

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/table.html

Jeg kikkede engang kort på DefaultTableModel, men jeg blev hurtig enig med
mig selv om, at det ville være lettere at lave min egen TableModel. Så er
det også meget lettere at kontrollere hvad der befinder sig i tabellen.

/Anders

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 20-04-04 08:50

> [...]
> ut ligger i en liste-struktur. Hvert objekt i listen inneholder mange
> datafelter og i noen tilfeller også arrayer.

Det lyder som om at du har brug for en lærebog i java.

Niels Dybdahl

Fra : Christoffer

Dato : 21-04-04 01:32

Jeg har en meget god lærebok i java.