Erfaring med ny køler...
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-04-04 22:16

Jeg har et GF4 TI4200 kort hvor blæseren er stået af. Kan jeg erstatte den
med en anden og i givet fald hvilken?

På forhånd tak

Jesper

Fra : Brian Lund

Dato : 18-04-04 15:39

> Jeg har et GF4 TI4200 kort hvor blæseren er stået af. Kan jeg erstatte den
> med en anden og i givet fald hvilken?

F.eks. sådan en:

Det er en hel køleprofil, men der er ingen blæser på så den er altså lydløs
:)
Hvis du har en smule airflow i dit kabinet skulle den nok kunne køle den
uden en ekstra blæser, ellers kan sådan en også fås, og så har du et koldt
kort :)

Med blæser kan den iøvrigt køle alle de kort der er på markedet idag, så
hvis du opgraderer en gang kan du tage køleren med!

Brian

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-04-04 17:42

Hej Brian,

er det nok med den køler fra det første link? Jeg er egentlig glad nok for
mit kort da jeg heller ikke har penge til at købe et nyt. Har du erfaring
med sådan ek køler?

Jesper

Fra : Jan Vennike

Dato : 18-04-04 18:55

"Jesper Nielsen" <ultra_dk@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit kort da jeg heller ikke har penge til at købe et nyt. Har du erfaring

Jeg har sådan et kort og sådan en køler (uden blæser) - og det virker
udemærket.

Men nu er jeg heller ikke den store hardcore gamer, så det kan være den ikke
kan holde til hård belastning

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Brian Lund

Dato : 18-04-04 19:10

> [...]
> mit kort da jeg heller ikke har penge til at købe et nyt. Har du erfaring

Jeg har selv sådan en køler og et Radeon 9500 Pro, det _kan_ køre uden
blæser, men den bliver ret varm, så jeg har puttet en 40mm blæser på som jeg
havde liggende...

En af mine venner havde også et GF4 Ti-4200 med sådan en køler og det kørte
fint hos ham, også selvom han spillede spil der krævede en del af
grafikkortet.

Brian

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-04-04 21:08

> [...]
kørte
> fint hos ham, også selvom han spillede spil der krævede en del af

Kan jeg så ikke bare få fat i en 45mm blæser og sætte på? jeg kan dog ikke
finde nogen inde på edbpriser, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre (udover
det forslag med køleren) - jeg vil jo helst bare have en anden blæser...

Jesper

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-04-04 16:07

"Jesper Nielsen" <ultra_dk@msn.com> skrev i en meddelelse

[SNIP]
> [...]
> det forslag med køleren) - jeg vil jo helst bare have en anden blæser...

Hvis du køber Zalman køleren med den valgfrie blæser, så kan du fint køle
næsten hvad som helst.

Brian Lund har linket til både køler og blæser.

Det er meget svært at finde en erstatningsblæser, den vil ofte heller ikke
være særlig effektiv.
Det er ofte 40mm blæsere, de larmer alt for meget kontra hvor meget luft de
flytter.

Det er også svært at vide om du kan finde en erstatningsblæser, du har
nemlig ikke oplyst hvad mærke og model kortet er.

Denne var iøvrigt også en mulighed:

Fra : Jens Halgaard

Dato : 20-04-04 08:08

synes man skal holde sig fra den blæser som passer til zalman profilen - den
larmer 20db ved 5 volt og så ryger det sjove jo ved ideer om en stor
profil... kortet burde kunne køre fint uden ekstra blæser. Hvis ikke vil jeg
anbefale at klistre en 12db 80mm papstblæser på til omkring 100kr. den vil
klare opgaven perfekt og meget mindre støjende en blæseren fra zalman

JENS

Fra : Brian Lund

Dato : 20-04-04 15:09

> [...]
> anbefale at klistre en 12db 80mm papstblæser på til omkring 100kr. den vil
> klare opgaven perfekt og meget mindre støjende en blæseren fra zalman

Man kan ikke høre 20 dB hvis kabinettet er lukket!

Jeg kan ihvertfald ikke høre min silent twin som er rated til 19 dB (selv
med åbent kabinet) :)

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-04-04 00:57

"Jens Halgaard" <Jens_drengen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefale at klistre en 12db 80mm papstblæser på til omkring 100kr. den vil
> klare opgaven perfekt og meget mindre støjende en blæseren fra zalman

Jeg kan ikke høre min, når jeg skruer ned for min cpu blæser.
(min cpu blæser larmer en del på fuld speed)
Min Zalman blæser kører endda ved 12V, den siger ikke en snus her.
20 dB svarer til blade der rasler, det kan man da ikke høre med lukket
kabinet.
http://www2.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Decibel.html
De 33 dB den larmer med ved 12V svarer til stille hvisken.

Man kan ikke køle Radeon 9700 Pro/9800 Pro og derover passivt.
Ej heller hvis man ønsker at OC.
Ved ikke hvor højt man kan gå op hvis det er et nVidia kort.