Skærme
Fijala 3554
Lodde nyt stik på VGA monitor
Fra : Henrik

Dato : 17-04-04 14:58

Hej gruppe,

Jeg har fået skåret kablet til min 17" Siemens CRT skærm over. Jeg har
købt et nyt SUBD 15p han stik,

I kablet er der:

3 tykke ledninger:
   blå
   grå
   rød

og 5 tynde:
   sort
   gul
   hvid
   orange
   brun

Men hvordan skal de loddes på 15p stikket?

På forhånd tak

Fra : Jeppe

Dato : 17-04-04 22:23

> I kablet er der:
>
> 3 tykke ledninger:
> blå
> grå
> rød
>
> og 5 tynde:
> sort
> gul
> hvid
> orange
> brun
>

> Men hvordan skal de loddes på 15p stikket?
>
> På forhånd tak

Hej Henrik,

På denne side kan du se hvilke pinde på VGA stikket, der er hvad:
http://www.hardware-bastelkiste.de/monitor.html
Det er diagrammet for standart VGA du skal kigge efter.

Ledningerne blå, grøn og rød siger sig selv.
Hvid plejer at være Horizontal sync, og sort Vertical sync.

Tilbage har du gul, orange og brun, som ganske givet vis er minus for hhv.
rød, grøn og blå. Det store spørgsmål er bare hvilke der er minus for hvad.
Jeg tror desværre ikke at der er nogen standart farver for dette.
Hvis du stadig har den anden ende af det brudte kabel, så kunne du evt.
prøve om det var muligt at bryde op omkring stikket med en fin nedstryger
eller hvilket værktøj du nu bedst kan komme afsted med, så du kan se hvor
ledningerne går hen.

Mvh. Jeppe.

Fra : Jeppe

Dato : 17-04-04 23:04

Iøvrigt kan du også prøve bare at lodde de 2 ender af det afbrudte kabel
sammen, leder for leder og afskærme dem grundigt enkeltvis.
Så er du sikker på at de rette ledere bliver forbundet og signalforringelsen
bliver muligvis slet ikke at se.. Alt afhængig af grafikkortets og skærmens
kvalitet.

Alternativt kan du købe et hunstik og sætte på den brudte ende af det løse
kabel, så du erstattet brudet med en stiksamling.
Derved styrer du selv hvordan lederne samles, uden at du skal bekymre dig om
du nu får afskærmet hver enkel leder godt nok.

Mvh. Jeppe.

Fra : N_B_DK

Dato : 19-04-04 14:09

"Jeppe" <e@e.e> wrote in message
> rød, grøn og blå.

Nej det er det nu ikke, minus, eller mere korrekt stel for RGB er den skærm
der er rundt om de 3 kabler, de resterende ledninger, bruges til DCC
(idenfikation og lignende)

Fra : Jeppe

Dato : 19-04-04 19:17

"N_B_DK" <n_b_dk@SPAMhotmail.com> wrote in message

> [...]
skærm
> der er rundt om de 3 kabler, de resterende ledninger, bruges til DCC

Ja hvis den ekstra tyggelse på RGB ledningerne skyldes at de har skærm
omkring sig (som på det BNC kabel jeg har liggende), så må du have ret.

/Jeppe

Fra : N_B_DK

Dato : 19-04-04 19:29

In news:408417ac$0$203$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,Jeppe <e@e.e>
wrote:

> Ja hvis den ekstra tyggelse på RGB ledningerne skyldes at de har skærm
> omkring sig (som på det BNC kabel jeg har liggende), så må du have
> ret.

Jeg har ret ;) (har repareret de første par tusinde monitorer, så jeg har en
rimelig erfaring at tale udfra *S*), og i et BNC kabel kan computeren jo
netop heller ikke se hvilken skærm det er der sidder i enden af kablet

Fra : pc.rep

Dato : 21-04-04 18:13

Hejsa N_B_DK

Efter som du har arbejdet en del med rep af skærme....Kan du så hjælpe mig
med at diagram til en Compaq MV720, eller måske en link til en hjemme side
hvor man finde det....

--
mvh. Mikael
bemærk: fejl i email.....

Fra : N_B_DK

Dato : 21-04-04 18:27

In news:4086ab9b$0$305$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,pc.rep
<pc.rep@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> Hejsa N_B_DK
>
> Efter som du har arbejdet en del med rep af skærme....Kan du så
> hjælpe mig med at diagram til en Compaq MV720, eller måske en link
> til en hjemme side hvor man finde det....

Nej desværre ikke (umiddelbart ihvertfald), men hvis du fortæller hvad
fejlen er, så kan jeg muligvis fortælle dig hvor du skal lede efter fejlen
*S*

Fra : pc.rep

Dato : 22-04-04 16:08

Hejsa

Den har følgende problem...

Den er gået død, der er lys i lysdiode på fronten,
men ellers sker der ingen ting.
Den står ikke og klikke i stømforsyning, men man kan høre at den nærmest
ligesom syder....idet.
Det er det eneste den siger / gør.

På forhånd TAK

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-04 01:52

In news:4087dffb$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk , pc.rep
<pc.rep@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> [...]
> men ellers sker der ingen ting.
> Den står ikke og klikke i stømforsyning, men man kan høre at den

Er der spænding på collector af linietransistoren ? hvis ja hvor meget ?
(den bør være mellem 100-150 afhængig af opløsning)

Kontroller at vertikal udgang ikke er kortsluttet, kontroller RGB print (kan
ikke huske om den er bygget op med transistorer eller en IC)

Vi fortsætter når du har målt / undersøgt de nævnte ting *S*

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 27-04-04 10:50

> In news:4087dffb$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk , pc.rep
> <pc.rep@FJERNMIGpc.dk> wrote:

Hejsa N_B_DK

Hvor befinder du dig i verden? Jeg har nemlig en Compaq skærm jeg har fået
af forsikringen efter at den havde fået kappet vga stikket af under et
tyveri. Skrærmen er praktisk talt ny, så jeg vil da være interesseret i at
betale for arbejdet hvis du kunne være interesseret i at montere et nyt stik

VH
Peter