Regnskab - moms
Fra : H.S.

Dato : 16-04-04 13:38

En lille virksomhed, som ikke laver store penge.

Hvordan ser T&S på at der købes udstyr, til firmaet, som trækkes fra, og
hvor der i samme ombæring tilføres kapital fra ejeren.

Dvs. der købes f.eks. et skrivebord til 1000 kr. og der tilføres 1000 kr fra
ejeren til firmaet.
Der købes printer for 1500 kr. og der tilføres 1500 kr fra ejeren til
firmaet
osv
osv

hvordan ser T&S på sådanne "transaktioner" ? - Hvor det er helt tydeligt at
firmaet ikke har penge til at betale for varerne pga den lave
omsætning/fortjeneste - og ejeren derfor indirekte betaler ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 23:05

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omsætning/fortjeneste - og ejeren derfor indirekte betaler ?

> Henrik
> Aloe Vera og produkter til personlig pleje:

I en etableringsfase af firma/virksomhed skulle det normalt ikke frembyde
problemer.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 21-04-04 10:51

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> I en etableringsfase af firma/virksomhed skulle det normalt ikke frembyde
> problemer.
> --
okay, men hedder det sig ikke også at man ikke kan trække etablerings
omkostninger fra ?

Hvis man kigger på f.eks. en 2 år gammel virksomhed, som ikke har kapital
til at købe f.eks. en stor printer, og ejeren så køber den ved at tilføre
pengene - det skulle der vel ikke være noget galt i ?

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 22:28

> "KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> okay, men hedder det sig ikke også at man ikke kan trække etablerings
> omkostninger fra ?

Det mener jeg ikke.

> Hvis man kigger på f.eks. en 2 år gammel virksomhed, som ikke har kapital
> til at købe f.eks. en stor printer, og ejeren så køber den ved at tilføre
> pengene - det skulle der vel ikke være noget galt i ?

Jamen så indkøber man printeren og bogfører købet afhængigt af beløbets
størrelse til straksafskrivning over driften eller en konto (Køb
maskiner/inventar) i gruppen anlægsaktiver (status) for afskrivning efter
gældende regler. Til betaling tilføres firmaet det nødvendige beløb, f.eks.
debet bankkonto og kredit over kapitalen i passivsiden i status.

I tilfælde af personligt drevet virksomhed villde det nok være "smartere" at
oprette en konto, f.eks. "Lån XXX" under gruppen kreditorer for på den måde
at debitere samme lånekonto til kredit for bankkontoen - altså når der er
penge i kassen til at tilbagebetale lånet - evt. i sjatter.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 22-04-04 07:28

> [...]
> at debitere samme lånekonto til kredit for bankkontoen - altså når der er
> penge i kassen til at tilbagebetale lånet - evt. i sjatter.

Indtil videre har jeg blot overført de nødvendige midler til firmaets
bankkonto, og brugt egenkapitals konto'en.
Når så der kommer penge i kassen til at betale firmaets 'lån' tilbage til
mig (ejeren) så gør jeg bare det samme igen - men selvfølgelig omvendt.

Er det ikke en korrekt måde at gøre det på ?

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 22:53

> [...]
> mig (ejeren) så gør jeg bare det samme igen - men selvfølgelig omvendt.
>
> Er det ikke en korrekt måde at gøre det på ?

Jo, bort set fra, at det er bedre, at det er en "fremmed" person end dig
selv. Du kan ellers risikere dobbelt beskatning, idet indehaver af et
personligt drevet firma ikke kan hæve likvider uden at det er til
beskatning, desuagtet at der er tale om "personligt indskud" og dermed én
gang beskattede penge. Så (op)find en person med et anderledes navn end dit
eget og opret en konto herfor under gruppen kreditorer i status.

Er der der i mod tale om et selskab, kan man indskyde likvider til kredit
for en mellemregningskonto, hvorfra man kan hæve skattefrit igen.

Altså igen et tilfælde, hvor den "lille" mand skal straffes skatteteknisk,
blot fordi der er valgt en virksomhedsform som et personligt drevet firma.

Altså igen et tilfælde, der klart taler til fordel for virksomhedsdrift i
selskabsform. De i den forbindelse ofte påståede mere krævende og besværlige
eller komplicerede regnskaber/bogføringslovgivning er alligevel beskedent,
hvor du desuden har den fordel at kunne bruge regnsksabet som et
styringsværktøj i din virksomhed.

Desuden ser det ud til, at regnskabsaflæggelse forenkles ganske betydeligt
for mindre virksomheder/selskaber.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 23-04-04 08:35

> [...]
dit
> eget og opret en konto herfor under gruppen kreditorer i status.

Æv, dvs. jeg kan ikke bare 'hæve' de penge jeg har skudt i firmaet - blot
fordi jeg har sat dem direkte ind på egenkapitals konto'en ?

Dvs jeg skal oprette en konto i f.eks. min kærestes navn, og så lade hende
stå som værende den firmaet 'skylder pengene' ?

Jeg vil gerne 'eftergive' den gæld som firmaet har til mig - dvs gøre så min
egenkapital konto går i nul. Hvordan gør jeg det sådan regnskabsmæssigt. -
Jeg skal selvfølgelig postere på egenkapital kontoen, men hvor modposterer
jeg henne ?

> Altså igen et tilfælde, hvor den "lille" mand skal straffes skatteteknisk,
> blot fordi der er valgt en virksomhedsform som et personligt drevet firma.

Ja, det virker ikke så hensigtsmæssigt..

> [...]
> eller komplicerede regnskaber/bogføringslovgivning er alligevel beskedent,
> hvor du desuden har den fordel at kunne bruge regnsksabet som et

Det har jeg bare ikke helt mod på, endnu

> Desuden ser det ud til, at regnskabsaflæggelse forenkles ganske betydeligt
> for mindre virksomheder/selskaber.

Hvordan det ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 09:59

> Æv, dvs. jeg kan ikke bare 'hæve' de penge jeg har skudt i firmaet - blot
> fordi jeg har sat dem direkte ind på egenkapitals konto'en ?

Nej - ikke iflg. min revisor. Der er af skattetekniske årsager tale om at
tilføre firmaet kapital - som regel til at dække et underskud - midlertidigt
eller vedvarende, og da du hæfter personligt, er det desværre kun at flytte
dine egne penge fra den ene lomme til den anden (af samme farve).

Du debiterer på en konto ("hævet") under egenkapital-gruppen (hvor du i
øvrigt også posterer betalte såvel A- som bruttoskatter) til kredit for
kapitalindestående. Den er i et personligt drevet firma skatteteknisk
betragtet som en indtjening. Jeg har set tilfælde, hvor man prøvede at bruge
en mellemregningskonto under kontogruppen "kreditorer", som man kan gøre som
anpartshaver(e)/aktionær(e), da selskabet og anpartshaver(e)/aktionær(e)
betragtes som 2 af hinanden uafhængige juridiske enheder. At de så indskudte
midler og kontante udlæg stadig posteres henholdsvis under egenkapital - fri
eller over den i driftenen pågældende konto, er en anden sag.

> Dvs jeg skal oprette en konto i f.eks. min kærestes navn, og så lade hende
> stå som værende den firmaet 'skylder pengene' ?

Ja - din kæreste og firmaet med dig som personligt ansvarlig betragtes som 2
af hinanden juridisk uafhængige, juridiske enheder, og gælden til hende kan
posteres som et lån i gruppen "kreditorer". Via den kan du regulere lån og
tilbagebetaling af samme. tilbagebetales lånet - evt. sjattevis - reduceres
kapitalinidståendet tilsvarende - endten direkte som en omkostning over
driften eller en anskaffelse bogført over anlægaktiver i gruppen "aktiver"
i status.

Din kæreste behøver i sin selvangivelse ikke at redegøre for, hvem hun låner
penge til, så længe det er rentefrit, og med de renteforhold, der hersker nu
om dage, er der heller ingen, der hæfter sig ved, at du har fået og
af(be)drager (undskyld - gammel talemåde) uden at skulle betale renter. I
modsat fald beregnes renten med en hvis %-del (husker ikke, hvor meget)
tillagt nationalbankens rente, der opføres på din kærestes selvangivelse som
A-indkomst og posteres som en omkostning i gruppen "Financiering", der
udelukkene består af renteindtægter og -udgifter, så det er i din sammenhæng
neutralt.

Der kan endog være det tilfælde, hvor en renteudgift i firmaet skatteteknisk
er "mere værd" end en tilsvarende renteindtægt på din kærestes
selvangivelse.

> [...]
> Jeg skal selvfølgelig postere på egenkapital kontoen, men hvor modposterer

Se ovenstående.

> Det har jeg bare ikke helt mod på, endnu

Ved du hvad - det er ikke så svært endda. Nøglen til det hele er en
fornuftig kontoplan sat op og begrænset lige netop til dit formål.
Nummeregingen af kontiene kan altid inddeles i hovedgrupper med så store
nummerspring både grupperne og de enkelte konti i mellem, at der altid kan
indføres endnu en konto, hvis behovet opstår.

Shjv medfølger der alle regnskabsprogrammer forslag til en kontoplan, der så
kan finpudses og tilrettelægges til dit behov - bare du i første omgang
holder styr på de enkelte grupper af konti og rækkefølgen deraf.

> Hvordan det ?

Kapitalgrænserne for, hvornår virksomheder kræves revideret er hævet
betydeligt. Kapitalforklaring er bortfaldet, men på en måde, at TS stadig
kan indkalde oplysninger - flere eller færre, hvis de skønner det
nødvendigt. Jeg mener, at loven er vedtaget og gældende for indeværende
indkomstår.

Men man kan nu en gang ikke postere eller bogføre flere bilag, end der er og
forefindes.

Du bør nok anvende revisor i forbindelse med regnskabdsaflæggelse (den
udvidede selvangivelse, der også anvendes, når man har fast ejendom).

Han gennemgår samtidigt regnsskabet for at se, at du ikke har kvajet dig alt
for meget og foretager samtidig de lovbestemte beregninger af afskrivninger
og skatter.

Du kan prøve at indhente tilbud fra 2-3 registrerede revisorerer - gerne fra
en naboby med ligning i en anden kommune, end den, hvori du bor. Revisoren
kan sædvanligvis klare det på mindre end en formiddag med den størrelse, jeg
fornemmer, at din virksomhed har.

Den lange udredning er absolut ikke for at forskrække dig, men blot noget,
som du kan genkende, efterhånden som du oplever de nævnte forhold.

Der er garanteret flere regnsskabskyndige eller revisorer her i NG, der
endten bekræfte eller korrigere, hvor jeg har misforstået et eller andet.

Uanset deres speciale inden for visse former for virksomheder er
grundbegreberne de samme - og da skattelovgivningen ændres år efter år, er
det svært selv at holde styr på den side af sagen, når man også skal
koncentrere sig om at drive virksomhed og dermed tjene penge.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 23-04-04 11:57

> [...]
> kapitalinidståendet tilsvarende - endten direkte som en omkostning over
> driften eller en anskaffelse bogført over anlægaktiver i gruppen

Det forstår jeg godt, så hvis jeg skal bruge penge, så er det penge ind på
bogen, og modpostere på 'hendes' konto. Og når jeg vil have pengene tilbage,
så er det bare omvendt. - Det er til at forstå.
Jeg satser på at det med renter ikke bliver aktuelt, så bliver det jo noget
værre bøvl, både for hende og for mig.

Men er der ikke noget der hedder 'indskud fra ejer' eller lign ?

> min
regnskabsmæssigt. -

> Se ovenstående.

Gider du forklare hvordan ? - Hvilken konto skal jeg modpostere på ? (der er
jo nok ikke nogen der hedder eftergivelse af gæld) ?

Tak for dine gode svar.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-04 04:49

> Men er der ikke noget der hedder 'indskud fra ejer' eller lign ?

Nej, som tidligere skrevet gælder det kun selskaber. I privatdrevne firmaer
er det blot at flytte dine egne penge fra en lomme til en anden.

> [...]
er
> jo nok ikke nogen der hedder eftergivelse af gæld) ?

Joh, det kan du da godt, men det ændrer ikke din skattemæssige situation -
dobbeltbeskatning.

Skynd dig lidt at oprette den konto for lån fra din kæreste. Krediter med
det samme kontoen for det lånte (indskudte) beløb til debet for bank - eller
måske endnu bedre kasse, hvis beløbet for så vidt ikke er gået over banken i
første omgang.

Når du så tjener penge og får dem ind på firmaets bankonto - eller vil
udligne (0-stille) den "gæld" du vil "eftergive" (hvorfor fatter jeg ikke),
debiterer du kontoen for kærestens lån til firmaet og krediterer kontoen for
kapitalindeståendet.

Summa-Sumarum - keine Hechserei - nur Behändigkeit.

> Tak for dine gode svar.

Glad, du kunne bruge det.
Karsten H. Jensen

Fra : H.S.

Dato : 26-04-04 09:22

> [...]
ikke),
> debiterer du kontoen for kærestens lån til firmaet og krediterer kontoen

Det kan godt være det kører lidt langsomt heroppe <peger på Henrik's hovede>
men jeg fatter altså stadig ikke hvordan jeg kan få nulstillet den konto som
jeg har indskudt penge på, i firmaet.
Da jeg 'overgav' pengene til firmaet (for flere måneder siden) satte jeg
beløbet ind på firmaet bankkonto, og modposterede på den konto som hedder
'egenkapital'.

Som jeg forstår din forklaring, så mener du at jeg bør oprette en konto til
min kæreste - (under aktiver ? - Egenkapitalen er et passiv så vidt jeg
husker ? ) - nulstille egenkapital konto'en og modpostere på hendes konto -
er det korrekt forstået ? - Hvormed firmaet reelt skylder hende penge, i
stedet for mig (via konto'en for egenkapital).

Hvis du gider, må du gerne 'skære det ud i pap' for mig - det siver kun
langsom ind