Skærme
Fijala 3554
Acer AL2021m - erfaringer?
Fra : Thomas Antonsen

Dato : 15-04-04 19:17

Er der nogle, der kender denne skærm?

Det eneste jeg har kunnet finde via Google, er dette på hollandsk, og det
bliver jeg ikke meget klogere af.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/20418689

VH Thomas

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 15-04-04 19:22

Ja også selvfølgelig Acers hjemmeside, det er åbenbart en MVA skærm, er det
godt eller skidt, alle siger jo at kun IPS eller S-IPS duer? Den skal
primært (99%) bruges til 2D arbejde.

http://www.acer.de/acereuro/page9.do?dau34.oid=3298&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=9&ctx1=DE&crc=1086402412

VH Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 20:11

> Ja også selvfølgelig Acers hjemmeside, det er åbenbart en MVA skærm, er det
> godt eller skidt, alle siger jo at kun IPS eller S-IPS duer? Den skal
> primært (99%) bruges til 2D arbejde.

Hvis du kun skal bruge den til 2D arbejde, så kan du være mere end fint
tjent med mange af de nye TFT'er med MVA paneler, der på nogle punkter
faktisk står bedre i visse farver end S-IPS paneler gør.

Jeg kender ikke lige denne Acer, men ved, at mange af de helt nye TFT med
MVA paneler og kontrast på 700:1 er fremragende til 2D arbejde.

S-IPS giver blot stadig den bedste kombination, hvis også skærmen skal
bruges til spil, DVD film, DTP, tekst behendling etc.

Skal du se på meget tekst, så sørg for dotpitchen på skærmen er højst 0,28
og gerne lavere.

I dag er mange af de nye TFT skærme, der kommer, ved at være i så god
kvalitet, at selv kræsne grafikere efter hånden sidder og grubler om ikke
snart deres CRT moster skal udskiftes.
Mit gæt er, at om ca. 1 år vil grafikerne massivt skifte til TFT og smide
deres CRT skærme ud, men nok ikke før.

Der mangler lige det sidste i farvepræcision før grafikerne rykker med
over.
Men allrede nu er mange grafikere skiftet, men der sidder stadig mange
stædige farvebevidste grafikere tiilbage og venter på, at TFT tager næste
skridt mod bedre farvepræcision og det tror jeg sker inden for det næste
års tid.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 15-04-04 20:29

Ok, tak for det. Jeg spiller så at sige aldrig spil, men laver af og til en
del fotoredigering i PS og konen skal nok snart i gang med at øve sig i
Indesign, og det kan den altså fint bruges til?

Derudover er det "almindelig" brug, dvs. surfing, tekstbehandling, regneark,
og som nævnt billedredigering, som jeg bruger det meste af tiden på.

Men hvad med grafikkortet? Jeg har i dag et Matrox G450, men overvejer så et
P650. Men får jeg for 1200 kr forskel?

VH Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 22:08

> Ok, tak for det. Jeg spiller så at sige aldrig spil, men laver af og til en
> del fotoredigering i PS og konen skal nok snart i gang med at øve sig i
> Indesign, og det kan den altså fint bruges til?

Som sagt ved jeg ikke noget om denne skærm konkret, men specs mæssigt
ligner det en skærm med et meget nyt MVA panel i.

Jeg kan anbefale dig at købe den via inet, hvor man har 14 dages fuld
returret, eller se om ikke du kan kontakte Acer DK og høre om ikke de har
en model hos dem eller i en butik i landet, hvor du kan se den LIVE.

Synd du ikke røg med, da jeg bestilte 4 Dell 2001FP skærme hjem til 8.000
kr/stk alt inklusiv - vi kunne sikker thave fået dem ned på ca. 39.000 kr
for 5 stk, hvis du var røget med der :(

Får mine 2 Dell 2001FP i morgen og får dem først sat op i løbet af næste
uge.
Glæder mig meget :)
Kryds lige fingre for at der er NUL pixel fejl på dem, ikke ?

> Men hvad med grafikkortet? Jeg har i dag et Matrox G450, men overvejer så et
> P650. Men får jeg for 1200 kr forskel?

Mener ikke G450 har DVI port, så der kan du allerede godt roligt droppe det
kort ud til venstre.
DVI er et must til en TFT skærm, særligt i den str. og kvalitet.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 22:09

> Mener ikke G450 har DVI port, så der kan du allerede godt roligt droppe det
> kort ud til venstre.
> DVI er et must til en TFT skærm, særligt i den str. og kvalitet.

Ser nu lige, at nogle G450 har DVI, og så er der ingen grund til at skifte
kort, medmindre du vil spille.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 15-04-04 22:19

Mit har 2 x DB15, så jeg må vist hellere finde et nyt kort så...

Så vidt jeg kan se, er de eneste Matox kort der kan 1600x1200 med DVI de
relativt nye kort P650/P750 og så Parphelia.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 22:26

> Mit har 2 x DB15, så jeg må vist hellere finde et nyt kort så...

Matrox P650 koster kun 1189 kr hos www.shg.dk
Køb det !

--
Kind Regards/Venlig hilsen