Computerudstyr - straksafskrivninger!
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-04-04 12:08

Hej

Jeg har netop startet personlig virksomhed, hvor jeg leverer softwareløsninger og konsulentydelser
til andre firmaer og er i den forbindelse blevet momsregistreret.

Til arbejdet har jeg brug for noget forskelligt computerudstyr som eksempelvis:

Bærbar computer når jeg skal ud til kunderne og derudover bl.a. printer og scanner.

Grænsen for straksafskrivninger var i 2003 10.500.- så vidt jeg ved - har det ændret sig?

Umiddelbart var jeg meget opmærksom på, at den bærbare godt måtte snige sig under denne grænse,
således at jeg kunne trække den 100% fra i dette års regnskab og derudover var printer og scanner
ikke noget problem da de slet ikke koster så meget. MEN nu har jeg så fået fortalt, at ovenstående
vil blive betragtet som ét "EDB-system" der samlet set vil overstige grænsen for straksafskrivninger!

Argumentet for at ovenstående betragtes under ét skulle efter sigende være, at hverken printer eller
scanner fungerer som enkeltstående enheder, men skal bruge computeren for at fungere og de derfor
naturligt samlet set kan betragtes som én enhed! Denne logik kan jeg godt følge, selvom et
"EDB-system" for mig består af selve kabinettet og de komponenter der er i dette samt tastatur, mus,
skærm og evt. højttalere.

Er der nogen der har kendskab til, hvad der er praksis på dette område?

Hvilken procentsats må jeg årligt afskrive med, hvis grænsen for straksafskrivninger er overskredet?

Hvis jeg i stedet for scanner og printer erhverver mig en multifunktionsmaskine der indeholder
printer, scanner, fax og kopimaskine, vil jeg have et apparat der fungerer som selvstændig enhed
uafhængigt af computeren - vil dette stadig blive betragtet som en "del af computeren" eller hvad?

Håber at blive klogere, så jeg ikke pludselig står med et underskud af likvider fordi jeg ikke kunne
afskrive så meget som forventet! (Tror dog ikke det går så galt, men det er meget rart, at kende
faldgruberne, så man ikke falder i!)

Med venlig hilsen

Tommy Ipsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 12:22

Tommy Ipsen wrote:

> Er der nogen der har kendskab til, hvad der er praksis på dette
> område?

Den afhænger af kommunen og den enkelte sagsbehandler. Jeg har før afskrevet
for >15000 på en enkelt pc uden at nogen brokkede sig.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-04-04 15:37

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Den afhænger af kommunen og den enkelte sagsbehandler. Jeg har før
afskrevet
> for >15000 på en enkelt pc uden at nogen brokkede sig.

Og jeg har kørt 160 uden at blive stoppet

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 16:41

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> wrote in message

> Og jeg har kørt 160 uden at blive stoppet

Men ikke med en politimand på passagersædet, vel? Mit udspecificerede
regnskab har jo været til gennemsyn hos skatteforvatningen og jeg har
sågar også været indkaldt for at afgive forklaring til visse detaljer
uden at den store afskrivning var et problem.

Fra : Allan

Dato : 15-04-04 16:44

> [...]
> sågar også været indkaldt for at afgive forklaring til visse detaljer
> uden at den store afskrivning var et problem.

Er der ikke nogle regler med at hvis komputerudstyret er købt til udvikling,
så er der andre regler ?

Allan

Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-04-04 19:47

> [...]
> sågar også været indkaldt for at afgive forklaring til visse detaljer
> uden at den store afskrivning var et problem.

Pointen var mere, at loven stadig siger, at grænsen i 2003 for
straksafskrivning var 10.500 og at eks. computerudstyr m.v. skal ses som en
samlet enhed - også selvom de ikke købes i samme år