momsafregning
Fra : Hjalte

Dato : 15-04-04 00:50

Nu er det snart ved at være tid.
Og for mig er det første gang...

Jeg har for noget tid siden købt summasummarum, og har bogført alle
bevægelser siden jeg startede egen virksomhed..

Summa kan jo lave et meget flot momsregnestykke, men kan jeg bruge det
som grundlag når jeg skal lave moms afregning?

Og hvordan foregår det egentlig? Altså afregning og betaling af
moms...

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-04-04 15:36

> [...]
> som grundlag når jeg skal lave moms afregning?
>
> Og hvordan foregår det egentlig? Altså afregning og betaling af

Nu kender jeg ikke SummaSummarum, men programmet er garanteret godt nok. Det
har jeg da fået opfattelsen af herinde.

Men nogle systemer, der kan udskrive selve momsregnestykket, tager ikke
højde for, hvis der eksempelvis er bogført i andre perioder end den angivne
momsperiode. Derfor er det altid balancens skyldige beløb (År til dato), som
du reelt skylder uanset hvad perioden viser.

Ovenstående betyder ikke, at Summa m.f. ikke kan bruges, det er blot et
hint, man skal have i baghovedet.

Fra : Hjalte

Dato : 15-04-04 17:59

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> du reelt skylder uanset hvad perioden viser.

Kan du uddybe det lidt mere.
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener?

MVH.
Hjalte

Fra : Michael Sørensen

Dato : 17-04-04 13:27

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som
>
> Kan du uddybe det lidt mere.
> Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener?

Eksempel:

Du er ved at beregne momsen for 3. kvt. I denne periode har du også
efterposteret noget fra sidste år eller en førliggende periode. Disse kommer
ikke med i periodens momsregnskab, hvorfor det altid i sidste ende er det
samlede momsregnskabs tilsvar, der er skyldig og ikke periodens tilsvar,
hvis de to beløb ikke er identiske.

Fra : Therese Kelstrup

Dato : 23-04-04 16:47

"Michael Sørensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> samlede momsregnskabs tilsvar, der er skyldig og ikke periodens tilsvar,

Jeg hopper lige ind her med spørgsmål.
Jeg har også et lille firma, som jeg startede i juni sidste år. Jeg er først
blevet momsregistreret fra 1. jan. i år.

Når jeg nu skal betale moms, så skal det kun være for de varer jeg faktisk
har solgt i år, og ikke af dem, der bare er blevet betalt i januar men solgt
i dec.
Hvad med varelageret ved årsskiftet? Der var jo heller ikke købsmoms på.
Skal der salgsmoms på efter 1/1?

Når man indbetaler moms, skal det så være det eksakte beløb, der indbetales
hver gang, eller regulerer man det ligesom skatten?

--
Therese Kelstrup
Elverdalsvej 82

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-04-04 17:02

> [...]
>
> Når jeg nu skal betale moms, så skal det kun være for de varer jeg faktisk
> har solgt i år, og ikke af dem, der bare er blevet betalt i januar men

Momsen skal angives i den periode, hvor de henhører til og efter følgende
prioritering:

1. Leveringsdato
2. Fakturadato
3. Betalingsdato

Oftest falder levering og fakturadato tæt på hinanden,hvorfor man ofte i
praksis benytter fakturadatoen, da den er nem at fastsætte, hvis man har
fakturaen foran sig.

Betalingsdatoen må kun anvendes som sidste løsning, hvis der ikke findes /
kendes nogen leveringsdato eller fakturadato (fx ved acontobetalinger til
større igangværende byggerier).

I dit tilfælde må / skal du angive moms for de varer, som du sælger i
januar. Om betalingen så finder sted i december sidste år, januar, februar
eller senere er ligegyldigt. Omvendt må / skal du ikke angive moms for
varer, som er solgt i december, men du først modtager betaling for i januar.

Det samme er gældende for købte varer / købsmoms

> Hvad med varelageret ved årsskiftet? Der var jo heller ikke købsmoms på.
> Skal der salgsmoms på efter 1/1?

Godt spørgsmål - det har jeg aldrig været udsat for ved mine kunder. Vil
lige forhøre mig på kontoret, om nogle af de andre, har været inde i det
tilfælde og vende tilbage, medmindre andre herinde har det rigtige svar
inden weekenden er overstået

> Når man indbetaler moms, skal det så være det eksakte beløb, der
indbetales
> hver gang, eller regulerer man det ligesom skatten?

Momsen reguleres ikke. Det beløb, som du skal afregne i moms, er det
nettobeløb, som fremkommer i dit momsregnskab (dvs. firkantet set: udgående
moms - indgående moms (der kan også være diverse el og energiafgifter,
importmoms, EU-moms)