Banedage i Jylland.
Fra : Anders Olesen

Dato : 28-04-01 10:25

Jeg har med stor interesse læst artikler i engelske blade om banedage, der
virker som en relativt sikker måde at få flyttet sin og gedens grænser lidt.
Problemet er bare at finde nogen, der arrangerer sådan nogle. Jeg er ikke
interresseret i at skulle melde mig ind i en eller anden form for klub eller
tage på et manøvreteknisk kursus, jeg vil bare køre på bane. Den eneste
arrangør jeg kender er sprots-mc, men de har ikke noget før sidst på
sæsonen, med mindre man gider køre helt til Sverige, og det er jeg både for
fattig og for doven til :). Hvis der er nogen der har (begynder-) erfaringer
med banedage kunne det også være spændende at høre om. Kører folk
fuldstændig sindsygt eller kan man være med på en temmelig ordinær cykel?
Hvilke baner er gode/dårlige, og er der ovorhovedet andre end Ring Djursland
og Jyllandsringen?

Anders Olesen
CB 500, der ikke kan starte :o/

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-04-01 11:32

"Anders Olesen" <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har med stor interesse læst artikler i engelske blade om banedage, der
> virker som en relativt sikker måde at få flyttet sin og gedens grænser
lidt.

Det er også _vældigt_sjovt_ må jeg indrømme.

> arrangør jeg kender er sprots-mc, men de har ikke noget før sidst på
> sæsonen, med mindre man gider køre helt til Sverige, og det er jeg både
for
> fattig og for doven til :).

Hvilket er meget-meget synd, da en bane som Knutstorp er 10 gange sjovere
end Jyllandsringen.

>Hvis der er nogen der har (begynder-) erfaringer
> med banedage kunne det også være spændende at høre om. Kører folk
> fuldstændig sindsygt eller kan man være med på en temmelig ordinær cykel?

De plejer at være inddelt i hold, alt efter hvilket tempo man ligger for
dagen.
Dog må jeg sige, at den sports-mc dag jeg var med på KNutstorp sidste år,
var folk ikke så gode til at placere sig selv. Der blev kørt meget stærkt på
begynder-holdet.

/Rune
3*TZR

Fra : Anders Olesen

Dato : 28-04-01 11:49

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ce66a$30ad$1@news.cybercity.dk...
> for
>
> Hvilket er meget-meget synd, da en bane som Knutstorp er 10 gange sjovere
> end Jyllandsringen.

Hvad gør så efter din mening Knutstorp bedre end feks. Jyllandsringen?

Anders

Fra : Michael K.S.

Dato : 28-04-01 19:36

On Sat, 28 Apr 2001 12:48:32 +0200, "Anders Olesen"
<2104602m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvad gør så efter din mening Knutstorp bedre end feks. Jyllandsringen?

Banernes karakter er meget forskellig,først og fremmest er Knutstorp
en meget sværere (og dermed sjovere) bane i og med der er så mange
niveauforskelle,JR er flad som en pandekage nærmest og en del af
svingene (bl.a. efter opløbslangsiden) kan tages som et,hvilket ikke
er så vanvittigt underholdende..På Knutstorp arbejder man på cyklen
hele tiden med undtagelse af langsiden (altid kedeligt at hamre ned ad
langsiden - men sjovt når der skal bremses ).

JR kan være meget sjov 1-2 gange,men derefter bliver den lidt
kedelig,men når det nu er en af de få baner vi har må man jo nøjes.

Iøvrigt er det småt med (MC) arrangementer på JR på grund af klager
over støj,Ring Djursland er det AFAIK stadig muligt at leje (hvis man
er hurtigt ude) som en del private klubber gør,hvis man spørger sig
for kan det undertiden lade sig gøre at møve sig ind der,og RD er nu
ikke så tosset igen.

Ja Knutstorp er i Sverige og ja det er dyrt med transport,men det _er_
altså også bare så meget sjovere,synd vi ikke har sådan en bane i
DK....Og så er der jo også Nurburgring ).

Iøvrigt skal man ikke lade sig afskrække, hverken af manglende evner
eller at man futter rundt på en GS500 eller lign.,uanset hvad har man
det vildt sjovt....Og sjovt nok er det sjældent det man umiddelbart
vil betragte som de langsomste cykler der også kommer langsomst rundt
).
I reglen er det også sådan, at der bliver holdt pænt selvjustits og en
enkelt kommentar er som oftest nok til at dæmpe en der måske går lidt
langt.
De første omgange rundt sidder de fleste med en følelse af ,at det her
overlever man aldrig,idet det er så meget mere intenst end
gadekørsel,men det forsvinder nu hurtigt...Det kan dog ikke skjules at
der en sjælden gang er nogle der bliver lidt overraskede over
tempoet/intensiteten og mister lysten,men for langt de fleste bare en
kanonoplevelse som man bliver afhængig af.

Vh
-MIchael

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 28-04-01 13:55

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev
> Iøvrigt er det småt med (MC) arrangementer på JR på grund af klager
> over støj,Ring Djursland er det AFAIK stadig muligt at leje (hvis man
> er hurtigt ude) som en del private klubber gør,

Der er ikke flere ledige dage på Ring Djursland i år. Da jeg ringede for
et par måneder siden og forhørte mig, fik jeg at vide, at den først er
ledig i en weekend i november. På hverdage ku' det ikke lade sig gøre at
leje den, fordi den bliver brugt til køretekniske kurser der.

--
Susanne
der vil på Knutstorp i juli og august

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-04-01 13:59

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> De første omgange rundt sidder de fleste med en følelse af ,at det her
> overlever man aldrig,idet det er så meget mere intenst end

*LOL
Første omgang på Knutstorp havde jeg nøjagtigt den tanke "Det her går
_aldrig_ godt"
Men det gjorde det jo alliwl...
Sørg for at få noget varme i dækkene, inden man skyder til den, så skal det
sgu nok gå....

/Rune

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-04-01 14:38

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
> Ja Knutstorp er i Sverige og ja det er dyrt med transport,men det _er_
> altså også bare så meget sjovere,synd vi ikke har sådan en bane i
> DK....Og så er der jo også Nurburgring ).
Ja, og hvorfor ikke flere fra DK tar derned undrer meg egentlig. Bor man i
Jylland sparer man forøvrig prisen på 2 broer, og så er vel
reiseomkostningene noenlunde ens.

JS

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 28-04-01 16:42

On Sat, 28 Apr 2001 15:38:09 +0200, <origo@earthling.net> wrote:

>Ja, og hvorfor ikke flere fra DK tar derned undrer meg egentlig. Bor man i
>Jylland sparer man forøvrig prisen på 2 broer, og så er vel
>reiseomkostningene noenlunde ens.

Hvor lang tid tager det komme derned?.
Da jeg bor på sjælland - 20 min. fra broen til Sverige, kan jeg komme
til Knutstorp på 2-3 timer.
Jeg kan sagtens regne ud, at forholdene er helt anderles for Anders
her, men jeg synes jeg husker fra tidligere, at det tager det meste af
en dag at komme til Nürnburg?

Og så en lille ting, jeg selv har lært af at være på bane et par
gange: Tag det roligt - i hvert fald i starten.
I min iver for at få prøvet dyret af, fór jeg rundt på den her bane -
uden at tænke så meget over rytme og idealplacering før sving.
Dog uden uheld. I modsætning til en del andre...
Næste gang står den på det langsomme hold (i hvert fald i starten) og
så skal jeg dæl'me rytmetræne (lyder næsten som aerobics )
--
Peder
m/Mille

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-04-01 18:06

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
> Jeg kan sagtens regne ud, at forholdene er helt anderles for Anders
> her, men jeg synes jeg husker fra tidligere, at det tager det meste af
> en dag at komme til Nürnburg?
Jeps, det gjør det også. 8-9 timer ved kjørsel med kassevogn fra Kbh. Men -
det er det verdt!
Kjøper man forøvrig et årskort til ca. 4000, så er det egentlig ganske
billig å ta derned, antall km banekjørsel tatt i betraktning. Når årskortet
først er betalt, er prisen for en forlenget weekend på Ringen ikke meget
høyere enn en enkelt banedag i Sverige.

JS

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 28-04-01 18:16

On Sat, 28 Apr 2001 19:05:48 +0200, <origo@earthling.net> wrote:

> [...]
>først er betalt, er prisen for en forlenget weekend på Ringen ikke meget

ååh
Jeg tror, det bliver væsentligt dyrere i længden. Men kun fordi jeg
ved, at jeg hvis jeg havde så'n et kort også ville udnytte det
Var der ikke osse noget med, at det hjalp dig en smule, at du
arbejdede dernede?
--
Peder
m/Mille

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-04-01 18:23

> Jeg tror, det bliver væsentligt dyrere i længden. Men kun fordi jeg
> ved, at jeg hvis jeg havde så'n et kort også ville udnytte det
Kommer an på. Det er klart, at det er dyrere hvis du ellers kun hadde tenkt
deg å ta på et par arrangementer her. Men det kan egentlig ikke vurderes
etter pris

> Var der ikke osse noget med, at det hjalp dig en smule, at du
> arbejdede dernede?
Nei, som du vet så arbeider jeg i Kbh, men jeg har en del reiseaktivitet som
medfører at jeg kan komme tilnærmet gratis der ned fra tid til annen. Men
det var ikke med den bakgrunn jeg skrev som jeg gjorde. Jeg har blot sett på
hva det kostet meg sist år, og fordelt kostandene med antall dager på banen.

JS

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 30-04-01 11:17

hvordan fungere det på nürburgring ?
hvad giver et års kort
kan man tage derned og bare lige køre et par omgange når man nu er i
nabolaget...eller hur ?

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-04-01 12:06

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> wrote in message
> hvordan fungere det på nürburgring ?
> hvad giver et års kort
> kan man tage derned og bare lige køre et par omgange når man nu er i
> nabolaget...eller hur ?
Et årskort gir adgang til å kjøre så meget man vil på de dager banen er åpen
for publikum.Åpningstider for 2001 kan ses her:
http://www.nuerburgring.de/angebote/sf_n_q2.htm

Priser er her:
http://www.nuerburgring.de/frame_04.htm

Forøvrig kan jeg anbefale følgende FAQ, den gir svar på det meste:
http://www.marvin.co.uk/benlovejoy/nuerburgring/ringers-faq.html

JS

Fra : Anders Olesen

Dato : 30-04-01 15:45

Vedr. Nurnburgring. Er det bare mig der er en kylling, eller er det ikke
meget farligt? Hvis jeg som begynder skal turde give lidt gas og have det
sjovt, så vil jeg nok foretrække en del meter til nærmeste autoværn

Anders Olesen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 30-04-01 16:23

"Anders Olesen" <2104602m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Vedr. Nurnburgring. Er det bare mig der er en kylling, eller er det ikke
> meget farligt? Hvis jeg som begynder skal turde give lidt gas og have det
> sjovt, så vil jeg nok foretrække en del meter til nærmeste autoværn

Jo, det kan være farlig, og er det også hvis man bare gir den gass og kjører
"deruda". Er man nybegynner, så er det andre baner som er bedre å starte på.
Er man imidlertid en noenlunde erfaren motorsyklist (ikke nødvendigvis i
forbindelse med banekjørsel), og tar man det stille og rolig så man kan lære
banen å kjenne, så er risikoen relativt lav. Trafikken går tross alt kun i
een retning, autoværnet går helt ned til bakken, og man slipper å være bange
for om den lokale bonde har spredt gylle rundt om neste sving. M.a.o.,
sikrere enn gatekjørsel, men ikke så sikkert som en alminnelig bane med
store avkjøringsområder.

Det er uansett "sjovt" at folk fra de fleste europeiske nasjoner samles der
nede, mens det er meget langt mellom hver gang man ser en dansk nummerplate.
Svenske, norske, italienske og (spesielt) engelske biler og MC'ere er det
mange av, det kan da umulig skyldes at danskere er bange for å skulle ta
derned, eller?

JS

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 30-04-01 21:07

On Mon, 30 Apr 2001 17:23:03 +0200, <origo@earthling.net> wrote:
> [...]
>mange av, det kan da umulig skyldes at danskere er bange for å skulle ta

Jeg tror dels det er omkostningerne og dels, at vi i Danmark er vant
til korte afstande.
Alt over 100 km. er meeeget langt, mens det i Tyskland, Norge og
Sverige ikke er noget særligt.
Jeg mødte engang (i forbindelse med en rejse på tommelfingeren (nej
ikke hoppende :)) en tysker, der pendlede 300 km hver vej...

--
Peder
m/Mille

Fra : Adam Christensen

Dato : 01-05-01 08:41

> Jeg mødte engang (i forbindelse med en rejse på tommelfingeren (nej
> ikke hoppende :)) en tysker, der pendlede 300 km hver vej...

I en stor tyskergryde købt til spotpris i hjemlandet velsagtens. Det er nok
begrænset fedt at pendle 300 km hver vej i en Lupo 3L )

--
Adam
SV650S

Fra : Bo Thomsen

Dato : 01-05-01 10:58

> I en stor tyskergryde købt til spotpris i hjemlandet velsagtens. Det er
nok
> begrænset fedt at pendle 300 km hver vej i en Lupo 3L )

jeg ve ik rigtig, jeg vil ski hellere pendle 300km i en der kører 33 km/l
end en fandens stor BMW der lige kan komme fra den
ene tankstation til den anden :-l

Fra : Rune Larsen

Dato : 28-04-01 13:57

> Hvad gør så efter din mening Knutstorp bedre end feks. Jyllandsringen?

Banens karakter. Meget mere kuperet og med flere sving. Ved ikke hvordan det
forholder sig med længden mellem de to baner, men Knutstorp er ihvertfald
mere udfordrende.
Hvis _jeg_ var dig, ville jeg ihvertfald satse på en tur på Knutstorp.

/Rune