firmabil
Fra : Allan

Dato : 12-04-04 19:31

hej gruppe

hvordan er det nu lige med køb af brugt firmabil 1998 til 35000,-
jeg skal købe den af et andet firma ( håndværker )
er der nogle forholdsregler som bilbogen i Århus, forsikring, papirer på
købet, moms ect. jeg skal tage hensyn til ?
jeg er lidt på bar bund så seriøse bud tages imod med kyshånd

på forhånd tak

--
Allan

Fra : Omeg@ Support

Dato : 12-04-04 20:53

Hvis bilen er på gule plader, så skal du sikre dig, at sælgeren har
fratrukket momsen i sit momsregnskab, da han købte den, og at han fakturerer
dig med moms. Ellers kan du ikke fradrage momsen ved købet.

Husk at bilen skal indregistreres som brug udelukkende for erhverv (igen
gule plader). Ellers er der forhøjet vægtafgift.

Hvis bilen (igen gule plader) udelukkende bruges erhvervsmæssigt, så
anbefaler jeg, at du fører kørebog for denne bil og at du har en anden bil
til privatbrug i husstanden. Ellers bliver bilen ikke accepteret af
skatteforvaltningen som 100 % erhverv.

/Jørgen

Fra : Ralph

Dato : 12-04-04 21:29

> [...]
> købet, moms ect. jeg skal tage hensyn til ?
> jeg er lidt på bar bund så seriøse bud tages imod med kyshånd

Ud over det med moms og privatbil - som der ER svaret på, så vil jeg med en
bil den den lave pris overveje at købe den som privatbil, hvis du kører
ca,5000 km/pa så vil skattefradraget ved at bruge privatbil til fa.kørsel
være det samme som hvis bilen er en ren firmabil, dvs. at du kan bruge den
privat, men alligevel have samme fradrag, alt over 5000 km er ren overskud.

Du kan ved ren firmabil trække ca. 30% fra pa, som privatbil kan du trække
lidt over 2,50 fra pr.km indtil 13000 km, så sænkes grænsen til ca. 1,75,
HUSK det, det kostede mig 13.000 i ekstra skat (som jeg dog havde fået
uretmæssigt retur), men de var allerede brugt da jeg fik min endelige
opgørelse.

Så er der jo det med reparationer, men med mindre det er en Kia der har kørt
½ million km. så tror jeg ikke det kan betale sig med firmabilmodellen.

--
venligst
Ralph

Fra : Allan

Dato : 14-04-04 21:29

tusind tak for de gode svar, men hvad med en købsaftale, hvad skal der stå i
den ?

Allan