Hvilket hjulleje ?
Fra : Sune

Dato : 12-04-04 17:08

Min Renault 19 er begyndt at "brumme" gevaldigt højt når der køres over 30 km/t.
Jeg er ret sikker på at det er et forhjulsleje der er ved at give op (efter 207
kkm er det vel også hvad der kan forventes)

Lyden forsvinder fuldstændig når der svinges relativt skarpt mod højre. Er der
nogen der ved om man udfra det kan konkludere om det er højre el. venstre leje som
er defekt ?

Mvh. Sune

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.10.152.118)

Fra : Morten Juel

Dato : 12-04-04 19:07

> [...]
der
> nogen der ved om man udfra det kan konkludere om det er højre el. venstre

Så er det højre leje fordi så kommer der mindre vægt på lejet = ingen
brummen..

Min Gamle 320'er larmede, men holdte op ved sving til venstre.. og her var
det venstre baghjul..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 19:50

"Morten Juel" <kongen[mon ikke her skal være et @]StarChild.dk> wrote in
message news:407adacf$0$28838$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
venstre
> leje som
>
> Så er det højre leje fordi så kommer der mindre vægt på lejet = ingen
Og hvad er du villig til at satse på det ??

Eller også er det omvendt
Det er altså blot min erfaring Jeg tror, at lyden normalt vil forsvinde
under kraftig belastning, men du får ikke mig til at lægge hovedet på
blokken, jeg skal have genstanden (bilen) i hånden før jeg vil udtale mig
skråsikkert.
Og om det er for- eller baghjulet er jeg lige så sikker på

Jeg skal normalt have hjulene fri fra af jorden og så lytter jeg med et
lejestetoskop, medens hjulet drejes rundt.
I mangel af bedre, kan en stor skruetrækker bruges:
Hold kærven så tæt på lejet som muligt, men på en del der ikke roterer, da
du skal lægge øret fast mod håndtaget på skruetrækkeren.

Møller

God fornøjelse, men pas på halvkvæde viser og fornemmelser, det er fakta der
tæller.

Fra : ham

Dato : 12-04-04 20:54

"Sune" <sunegtj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> nogen der ved om man udfra det kan konkludere om det er højre el. venstre

Det er bedst at løfte forenden på bilen, og så køre den op i fart, så kan du
tydeligt høre hvilket leje det er når du står ved siden af bilen, hvis det
er rigtig slemt kan du høre det ved at dreje hjulet rundt med hånden.