Puter vil slet ikke starte
Fra : Larsen

Dato : 12-04-04 12:51

Hej Gruppe,

Jeg er godt nok mystificeret: efter installation af ekstra HD ville
computeren slet ikke boote længere. Ok, væk med den nye HD - men den ville
forsat ikke boote....hmmprff! :-/
Efter en masse pilleri og riven i håret synes problem at være relateret til
grafik kortet. Det mystiske er, at den vil ikke boote længere, hverken med
Radeon 9800 XT eller FX5600 XT, men godt med et virkelig gammelt GeForce2
MX400?!? Både 9800XT og FX5600XT virker fint i en anden puter....
Symptomerne ved opstart er at keyboard lamperne blinker kort, HD'en snorrer
i ganske kort tid og CD/DVD drevene lamperne blinker også kort - men der
sker nada på skærmen....og der er ingen "beep" lyd.
Systemet består af:

Motherboard
CPU Type Intel Pentium 4HT, 3200 MHz (16 x 200)
Motherboard Navn Biostar P4TSE (Pro) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 4 DIMM, Audio,
LAN, IEEE-1394)
Motherboard Chipset Intel Springdale i865PE
System Hukommelse 1536 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award (12/17/03)
Kommunikations Port Kommunikationsport (COM1)
Kommunikations Port Kommunikationsport (COM2)
Kommunikations Port Printerport (LPT1)

Grafik Kort (altså det der sidder i puteren lige nu)
Grafik Kort NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (32 MB)
3D Acclerator nVIDIA GeForce2 MX/MX 400
Monitor Standardskærm

Multimedie
Lyd Kort Creative Audigy Player Sound Card

Lager
IDE Kontroller Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
IDE Kontroller Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
Floppy Drev Diskettedrev
Disk Drev Maxtor 6Y160P0 (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optisk Drev _NEC DVD_RW ND-2500A (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:8x/4x, DVD-ROM:12x,
CD:32x/16x/40x DVD+RW/DVD-RW)
Optisk Drev ATAPI DVD-ROM 16XMax (16x DVD-ROM)

Partitioner
C: (NTFS) 156319 MB (137225 MB fri)

Inddata
Keyboard Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Mus HID-kompatibel mus

Netværk
Netværks Adapter Motorola SURFboard 4200 USB Cable Modem (80.163.10.15)
Netværks Adapter Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

Ydre Enheder
USB1 Kontroller Intel 82801EB ICH5 - USB Universal Host Controller
USB1 Kontroller Intel 82801EB ICH5 - USB Universal Host Controller
USB1 Kontroller Intel 82801EB ICH5 - USB Universal Host Controller
USB1 Kontroller Intel 82801EB ICH5 - USB Universal Host Controller
USB2 Kontroller Intel 82801EB(M) ICH5(-M) - Enhanced USB2 Controller
USB Enhed Motorola SURFboard 4200 USB Cable Modem
USB Enhed Standard USB-hub
USB Enhed USB-brugerstyret inputenhed (HID)

Håber virkelig der er nogen der har nogle ideer til hvad der pludselig er
gået galt - det har jo funket fint (både med 9800 XT og 5600XT).

På forhånd tak!

Mvh

Larsen

Fra : Torben E

Dato : 12-04-04 13:27

"Larsen" <not@for.you.dk> wrote in message
> [...]
> i ganske kort tid og CD/DVD drevene lamperne blinker også kort - men der
> sker nada på skærmen....og der er ingen "beep" lyd.

Nu har du vel ikke lavet klassikeren (at glemme strømstikket ?)

Torben E

Fra : Larsen

Dato : 12-04-04 14:00

> Nu har du vel ikke lavet klassikeren (at glemme strømstikket ?)
>
> Torben E

Nej, desværre

Dyret har jo virket og det eneste jeg lavede var at isætte en ekstra HD (som
nu er fjernet igen) - jeg har også kontrolleret stik fra PSU
(350W).......men må indrømme, jeg sidder også og tænker "strøm".....damn,
det er underligt det her.

Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 14:23

Larsen wrote:

> Nej, desværre
>
> Dyret har jo virket og det eneste jeg lavede var at isætte en ekstra HD (som
> nu er fjernet igen) - jeg har også kontrolleret stik fra PSU

Også det lille ekstra +12V ATX-stik?

Fra : Larsen

Dato : 12-04-04 14:48

> Også det lille ekstra +12V ATX-stik?

Er lidt på tynd is her: er vi enige om, at der er 2 stik der skal forbindes
til motherboardet - 1 stor med 20 ledninger + 1 lille med 4, right? Det er
disse 2 (+ stik til øvrige enheder, HD, CD og 9800XT (har sit eget stik!))
jeg har krontrolleret. Der hænger godt nok et ektra stik fra PSU'en der ikke
benyttes (hunstik med 6 ledninger) jeg ikke kan se passer nogen steder. Der
er et tilsvarende stik i min anden puter hvor alt virker (også med 9800XT)
og det er heller ikke tilsluttet noget.....

Larsen

Fra : IG [7100]

Dato : 12-04-04 17:33

"Larsen" <not@for.you.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er et tilsvarende stik i min anden puter hvor alt virker (også med 9800XT)
> og det er heller ikke tilsluttet noget.....

Skal du ikke spekulere på...det er til P4.....

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 18:42

Larsen wrote:

> Er lidt på tynd is her: er vi enige om, at der er 2 stik der skal forbindes
> til motherboardet - 1 stor med 20 ledninger + 1 lille med 4, right?

Ja.
Det lille med 4 ledninger består af to med +12V og to GND(nul).
Der er kun én ledning med +12V i det alm. ATX-stik, og det er i mange
tilfælde for lidt til det antal ampere, som nutidige processorer osv.
skal bruge.

> [...]
> benyttes (hunstik med 6 ledninger) jeg ikke kan se passer nogen steder.

Sådan et har jeg også hængende fra min PSU, det har jeg heller aldrig
brugt til noget.

> Der
> er et tilsvarende stik i min anden puter hvor alt virker (også med 9800XT)
> og det er heller ikke tilsluttet noget.....

Fint.
Så er mit gæt, at den nye disk måske har været strået der knækkede
kamelens ryg = din PSU er (nu) lettere defekt.

Hvilken PSU har du?

Fra : Larsen

Dato : 12-04-04 19:06

> Fint.
> Så er mit gæt, at den nye disk måske har været strået der knækkede
> kamelens ryg = din PSU er (nu) lettere defekt.
>
> Hvilken PSU har du?

En 350W ans model lc-b350atx.
Jeg har også prøvet med en 300W codegen model 300x (mindre, men det var den
eneste jeg lige havde ved hånden) med uændret resultat....

Uanset min PSU måske har fået "rygskade", kunne kan så ikke forvente at når
al unødvendig udstyr frakobles PSU'en (CD, DVD, chassis fan) skulle kunne
kompensere? (har naturligvis prøvet, desværre uden held).

Er der mon en måde jeg kan konstatere det faktisk ER PSU'en der er syg - og
kan du evt. anbefale en ordenlig een der bare dur?

mvh

Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 20:02

Larsen wrote:

> En 350W ans model lc-b350atx.
> Jeg har også prøvet med en 300W codegen model 300x (mindre, men det var den
> eneste jeg lige havde ved hånden) med uændret resultat....

Det er nok den *eneste* jeg aldrig ville have foreslået dig at teste med.
Codegen 300X er en typisk "dødssejler".
Jeg tvivler desuden stærkt på, at selv en ikke-defekt 300X kan trække
en P4 3,2C.

> Uanset min PSU måske har fået "rygskade", kunne kan så ikke forvente at når
> al unødvendig udstyr frakobles PSU'en (CD, DVD, chassis fan) skulle kunne
> kompensere? (har naturligvis prøvet, desværre uden held).

Måske, men det er langtfra sikkert.

> Er der mon en måde jeg kan konstatere det faktisk ER PSU'en der er syg

Ja, hvis spændingerne ligger meget forkert, så kan man lige så godt
sparke den ud af vinduet (hvis man har en Genbrugsstation som nabo).

> kan du evt. anbefale en ordenlig een der bare dur?

Jeg kan da prøve at regne din hardware sammen til nogle Ampere-tal for
hver spænding, og se om der er en PSU der passer nogenlunde til (måske
i morgen).

Fra : Larsen

Dato : 12-04-04 20:33

> Jeg kan da prøve at regne din hardware sammen til nogle Ampere-tal for
> hver spænding, og se om der er en PSU der passer nogenlunde til (måske
> i morgen).

Kanon at du gider, men kan du ikke blot foreslå en *monster* PSU'er - $$ er
ikke et issue (ouch, skrev jeg virkelig det?!? Jeg blot ha' dyret til at
virke ordenligt og man ved jo aldrig hvad jeg ellers kunne finde på at
installere af legetøj i fremtiden.....

Uanset hvad, så skal du have tak for dine inputs - det er værdsat!

mvh

Larsen

Fra : Larsen

Dato : 12-04-04 20:47
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 06:10

Larsen wrote:

> [...]
> ikke et issue (ouch, skrev jeg virkelig det?!? Jeg blot ha' dyret til at
> virke ordenligt og man ved jo aldrig hvad jeg ellers kunne finde på at

Efter jeg lige har gennemlæst tråden igen, lagde jeg mærke til hvilket
bundkort du har.
Gider du kigge på kondensatorerne på det, og fortælle om de buler lidt
ud i toppen, eller om de er helt flade? - især dem i nærheden af
AGP-porten.

Fra : Larsen

Dato : 13-04-04 06:43

> Gider du kigge på kondensatorerne på det, og fortælle om de buler lidt
> ud i toppen, eller om de er helt flade? - især dem i nærheden af
> AGP-porten.

Set med det blotte øje er de alle helt flade.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 06:49

Larsen wrote:

> Set med det blotte øje er de alle helt flade.

Ok, og ingen af dem lækker noget brunt stads?

Fra : Larsen

Dato : 13-04-04 06:59

> Ok, og ingen af dem lækker noget brunt stads?

Nej, de er alle rene some en nyvasket barnenumse.....:)

Har egentlig tænkt mig at købe en ny PSU'er i dag i frokostpausen - jeg
fumlede lige lidt rund i PC Wizard 2004:

Vcore : 1.5 V
Vcore1 : 1.47 V
+3.3V Voltage : 3.34 V
+5V Voltage : 2.96 V
+12V Voltage : 11.49 V
Chassis Fan : 661 rpm
Processor Fan : 2343 rpm
Hard Disk Temperature #1 : 39°C

Jeg tror nok at jeg var syg den dag vi lærte om strøm i skolen , men når
der står
+5V Voltage : 2.96 V er der så ikke et problem her??

mvh

larsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 11:44

Larsen wrote:

> jeg fumlede lige lidt rund i PC Wizard 2004:
>
> Vcore : 1.5 V
> Vcore1 : 1.47 V
> +3.3V Voltage : 3.34 V
> +5V Voltage : 2.96 V
> +12V Voltage : 11.49 V
> Chassis Fan : 661 rpm
> Processor Fan : 2343 rpm
> Hard Disk Temperature #1 : 39°C
>
> når der står
> +5V Voltage : 2.96 V er der så ikke et problem her?

Jo. Jeg er endda overrasket over, at du kan få lortet til at boote,
med så lav spænding på det rail.
Den PSU må være tæt på at kradse helt af..

Fra : Larsen

Dato : 13-04-04 13:43

> +5V Voltage : 2.96 V er der så ikke et problem her?
>
> Jo. Jeg er endda overrasket over, at du kan få lortet til at boote,
> med så lav spænding på det rail.
> Den PSU må være tæt på at kradse helt af..

Du godeste....jeg er presset helt op i hjørnet nu! :-/

Købte en en 500 W PSU'er der skulle kunne levere strøm til hele København,
lave kaffe, svejse under vand og lave lysshow.....og muligvis drive min
bette puter - alt på en gang naturligvis

NorthQ 4100 Kingkong Extreme 500Watt
http://northq.linux01.dandomain.dk/

Ok, hjem og installere sjoveren.....men men men....same damn problem!
Hmmrrpf - nå i med det trofaste GeForce2
MX400. Boote og....gud hjælpe mig om den ikke, kort efter XP load billedet
bliver vist, booter forfra.....og forfra osv. (blev ved med dette forløb
indtil jeg tog strømmen). Jeg kunne lige nå at se, inden den booted forfra,
at den viste en af de klassiske blå screens med en masse tekst!

Smed den gamle PSU i - same problem som beskrevet ovenfor!

For at bruge udelukkelsesmetoden, hev jeg ALT ud af dyret så kun 1 HD, 1 512
mb ram blok og diskettedrev var tilbage - same problem (havde geninsat den
nye PSU'er).

Så prøvede jeg at boote fra XP cd'en og kom frem til installationsmenuen -
valgte reperation hvorefter den gik kold med en klassike blå fejl skærm:
noget med IRQ less than ....jeg tumpe skrev ikke den præcise fejlmeddelse
ned

Nå, men jeg tænke så at det kun kunne være motherbord'et (som du vist også
var inde på tidligere) eller cpu'en der er syg (det er jo stort set det
eneste der er tilbage i puteren).....men, samlede så hele systemet i et
sidste fortivlet forsøg - same problem!

I et aller aller sidste forsøg bootede jeg så igen fra XP cd'en, valgte
reperation igen......og gud hjælpe mig om jeg denne gang ikke fik lov til at
vælge systemgendannelse!?!

Så lige nu er status som her til morgen......jeg tør næsten ikke genstarte
dyret

Damn, jeg er forvirret - men må indrømme, at ud over har været virkelig
lærerigt så er det faktisk sjovt at rode med

Nå, next step er vel at se om den kan genstarte og går det godt så prøve med
mit 9800 XT kort?

Tak for din store tålmodighed med en newbie!!!

Larsen

Fra : Larsen

Dato : 13-04-04 23:27

> Nå, next step er vel at se om den kan genstarte og går det godt så prøve
med
> mit 9800 XT kort?

Yup, som jeg frygtede - vil ikke genstarte (opfører sig som beskrevet
ovenfor: endeløs booting)

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 07:13

Larsen wrote:

> Yup, som jeg frygtede - vil ikke genstarte (opfører sig som beskrevet
> ovenfor: endeløs booting)

Ok, så er vi tilbage ved bundkort, RAM eller processor.
Har du mulighed for at brænde en CD, så du kan køre en test med
memtest86/+ ?

memtest86: http://memtest86.com/

memtest86+: http://memtest86.org/

Fra : Larsen

Dato : 14-04-04 20:44

> Ok, så er vi tilbage ved bundkort, RAM eller processor.
> Har du mulighed for at brænde en CD, så du kan køre en test med
> [...]

Ok, jeg mente at kunne udelukke RAM probs. fordi jeg jeg prøvede med RAM fra
en anden fungerende PC'er. (Gemmer dog din link til en anden god gang).
Tog derfor et langskud og købte et nyt bundkort - tænkte at jeg jo måtte
have kommet til at "skubbe" til et eller andet og sikkert ikke CPU'en fordi
den sidder rimelig beskyttet af køler + vifte......

Og......SUCCESS!!!!! YESSSSSS!!!!

Dyret spinder nu som en kælen (næsten lydløs:) mis.....damn...what a trip!

Det har, som du jo nok ikke har kunne undgå at lægge mærke til, været et
helt nyt område for mig at pille/fejlsøge så intenst med en PC'er - og det
har jo været ganske sjovt. Især fordi folk har været så hjælpsomme herude på
nettet - og du har jo især været en rigtig god støtte pædago - Mange tak,
jeg har virkelig værdsat det!!!

Er sq lidt stolt lige nu - følger jo at jeg næsten har bygget dyret selv

Forresten, så købte jeg en ASUS P4P800 Deluxe - hvad mener du om dette valg
(kostede lige under en tusse), og så røg der lige en ekstra klods RAM ned i
kurven så den nu har 2 GB

Igen, tak for stor tålmodighed + support!

Larsen

Fra : N´far

Dato : 14-04-04 22:04

> [...]

> kurven så den nu har 2 GB
>
> Igen, tak for stor tålmodighed + support!

Godt gået !
Du lander så nok også i overclock afdeling pt..
Har du en PSU tilovers nu ?

Fra : Larsen

Dato : 16-04-04 06:23

> Godt gået !
> Du lander så nok også i overclock afdeling pt..
> Har du en PSU tilovers nu ?

Heh, ja - vil du købe en billig PUS'er?? Spøg til side, så *tror* jeg
faktisk den er lidt syg jf. målingen (og Jen's kommentar til denne) jeg
tidligere skrev om.....

Den er altså ond (på den gode måde) den nye PSU'er - meget mere stille på
trods af den har 3 faner...og så det det da også meget cute at den har
indbygget lys (har gennemsigtigt side i min pc case) jaja....véd det blot er
geil

Ja, jeg vil slet ikke udelukke jeg ender med at lege med overclocking!
Forløbig har jeg dog stadig en hel del at lære inden jeg kaster mig over
dette spændende emne

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 10:01

Larsen wrote:

> Ok, jeg mente at kunne udelukke RAM probs. fordi jeg jeg prøvede med RAM fra
> en anden fungerende PC'er. (Gemmer dog din link til en anden god gang).

"RAM-fejl" påvist af memtest86/+ kan betyde defekt memorycontroller,
hvis RAM'en har det fint i en anden pc..

> Forresten, så købte jeg en ASUS P4P800 Deluxe - hvad mener du om dette valg
> (kostede lige under en tusse)

Jeg vil mene du kunne have sparet en del ved at købe et Abit IS7 eller
et i IC7-serien istedet.

Fra : Larsen

Dato : 16-04-04 06:12

> "RAM-fejl" påvist af memtest86/+ kan betyde defekt memorycontroller,
> hvis RAM'en har det fint i en anden pc..

Dette forstår jeg ikke helt - vil det sige at RAM'en faktisk kan være skyld
i bundkortet er futtet af (hvorfor det faktisk forsat er en god ide at
afvikle denne test) eller mener du det er en metode til at påvise konkret
fejl på bundkortet, i dette tilfælde memorycontrollern?

> Jeg vil mene du kunne have sparet en del ved at købe et Abit IS7 eller
> et i IC7-serien istedet.

Nå, men så vil jeg da i det mindste glæde mig over du ikke sagde det var
ligefrem dårligt

Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 14:08

Larsen wrote:

> Dette forstår jeg ikke helt - vil det sige at RAM'en faktisk kan være skyld
> i bundkortet er futtet af

Næppe - og det var desuden ikke det jeg mente.

> eller mener du det er en metode til at påvise konkret
> fejl på bundkortet, i dette tilfælde memorycontrollern?

Ja, eller evt. defekt kondensator på bundkortet i nærheden af RAM'en.

> Nå, men så vil jeg da i det mindste glæde mig over du ikke sagde det var
> ligefrem dårligt

Abit laver beder overclocker-bundkort, men det har du jo svært ved at
se, når du ikke lige kan sammenligne.

Fra : N´far

Dato : 12-04-04 20:40

Kan du se noget... 5900XT el. 9800XT når du tænder PC´en?
Så har du vel prøvet at lave en bios-reset med jumperen og desuden holdt F8
knap ned ved opstart med dine 5900XT el. 9800XT, ik?
Mvh.

Fra : Larsen

Dato : 12-04-04 20:55

"N´far" <nomail@herepls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
F8
> knap ned ved opstart med dine 5900XT el. 9800XT, ik?

Går ud fra du mener se noget på skræmen: Nix, der er *ingen* aktivitet
overhovedet på skærmen når jeg tænder puteren.
Ja, bios reset inkl. udtagning af batteri har jeg prøvet - den med F8 har
jeg ikke forsøgt mig med men prøver lige om lidt (hvad gør den iøvrigt?).

mvh

Larsen

Fra : N´far

Dato : 12-04-04 21:22

> "N´far" <nomail@herepls.dk> skrev i en meddelelse
> F8
> >
> Går ud fra du mener se noget på skræmen: Nix, der er *ingen* aktivitet

Ja, det var det, jeg tænkte på.

> overhovedet på skærmen når jeg tænder puteren.
> Ja, bios reset inkl. udtagning af batteri har jeg prøvet - den med F8 har
> jeg ikke forsøgt mig med men prøver lige om lidt (hvad gør den iøvrigt?).

Om den så ville starte op med de nyere kort i " Aktiver VGA tilstand "
måske?

Kom også lige i tanke om det der systemgendannelse. Det kunne du jo også
prøve.
Vælg (med GF2 kortet) et gendannelsespunkt før du puttet denne ekstra
harddisk i.

Begge ting kan ikke skade jo...

vh