Servlets - hvad skal bruges
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-04-01 09:19

Hej NG!

For at udvikle og køre servlets, hvad skal så bruges? Kan det lade sig
gøre på en Win98-installation eller skal man installere et OS der er et
egentligt Server-OS (Linux, Win2000 mm)?

Og hvad med en web-server?

Vil være glad for nogle svar eller nogle diskussionsindlæg.

Mvh
Martin

Fra : Ole Nielsby

Dato : 28-04-01 22:18

Martin Agersted Jarl <martin@jarl.dk> skrev:

> [...]
> gøre på en Win98-installation eller skal man installere et OS der er et
> egentligt Server-OS (Linux, Win2000 mm)?

Hent og installer den lille java-server Tomcat; du kan finde den
ved at gå ind på java.sun.com og klikke noget i retning af APIs and
Products->Optional packages->Servlets. Jeg har ikke prøvet at
køre den under win98, men mener sagtens det kan lade sig gøre.
Hvis du har problemer med at få den til at køre, så brug JRE'en i
Suns JDK og læs dokumentationen en ekstra gang. Der skal fifles
lidt ved et par environment-variable.

Når serveren kører, kan du tilgå den ved at åbne din browser på
samme maskine og skrive http://localhost:8080 i adressefeltet.
Så får du serverens dokumentationsside at se, hvor der er mulighed
for at klikke på nogle små servlet-demoer.

Når du har skrevet og kompileret en servlet og lagt den ind
sammen med en XML-konfigurationsfil i et passende bibliotek
under webapps, skriver du noget i retning af:

http://localhost:8080/jarlapp/servlet/dk.jarl.packagename.ServletClassName

for at se den i aktion.

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : Mads Kristensen

Dato : 29-04-01 21:19

Tomcat's egen webserver er ret langsom.. Hvis du skal bruge servlets på en
server, der skal køre i "real-life", burde du installere Tomcat under Linux.
Så er der et modul til Apache webserveren (jeg mener der hedder jk_mod) som
kan installeres. På den måde kan du køre Apache til almindelige websider, og
henvise til Tomcat når du skal bruge servlets.

Der er forresten en alletiders artikel om Java servlets og Tomcat+Apache i
Linux Journal April 2001

Mads Kristensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-04-01 08:21

"Mads Kristensen" <mk@potte.dk> wrote in message
> Tomcat's egen webserver er ret langsom.. Hvis du skal bruge servlets på en
> server, der skal køre i "real-life", burde du installere Tomcat under
Linux.

Eller endnu bedre Resin fra www.caucho.com på enten linux eller win2k/98.

Resin er noget bedre end Tomcat.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Ole Nielsby

Dato : 30-04-01 15:53

Søren 'Disky' Reinke skrev:

> Resin er noget bedre end Tomcat.

Og noget dyrere.

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : Hans Erik Martino Ha~

Dato : 09-05-01 12:38

Ole Nielsby wrote:

>Og noget dyrere.
>
>ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Resin er gratis til ikke kommercielle formål, endda kan firmaer også
bruge den gratis hvis ikke de tjener penge via deres website og jeg har
forstået licensen rigtig. Og ja resin er rigtig god og rigtig hurtig.
Specielt er integrationen med klassiske webservere rigtig god (både IIS
og Apache) hvis ikke man vil bruge den indbyggede webserver der er pure
java.

/erik

--
\|/ ____ \|/ Erik M. Hansen <martino@daimi.au.dk>
"@'/ oo \`@" http://www.daimi.au.dk/~martino/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-05-01 13:56

Ja men kvalitet koster penge, tomcat er meget dårligt dokumenteret og ustabil i forhold til.

Det er korrekt at til kommercielle ting koster den penge, hvilket jo er helt ok taget i betragtning at når man bruger den kommercielt tjener man jo selv penge på det. Og så skal www.caucho.com 's udviklere jo også have løn osv.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-01 08:26

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Ja men kvalitet koster penge, tomcat er meget dårligt dokumenteret og ustabil i forhold til.

Fik du nogensinde opremset de ting hvor Tomcat er ustabil?

Det er selvfølgelig vigtigt at vide hvor referenceimplementationen ikke
er i orden.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-05-01 08:40

> Fik du nogensinde opremset de ting hvor Tomcat er ustabil?

Den har problemmer med Session stacken, hvis nogle beans bliver recompilet.
Og glemmer ligeledes at reloade ting der er blevet lavet om.

For at undgå dette skal man desværre oftest genstarte Tomcat serveren, med det resultat at session stacken bliver helt ødelagt :(

Resin har derimod ikke disse problemmer.

Og ikke mindst Tomcat's dokumentation er meget meget dårligt, specielt deres API :(((

> Det er selvfølgelig vigtigt at vide hvor referenceimplementationen ikke
> er i orden.

Helt enig.

Fra : Allan Unnerup

Dato : 29-04-01 16:11

Hvis du vil have en nem win98-installation, der kører uden problemer, kan
jeg anbefale SUN's egen Java Web Server. Den er gratis i 30 dage.

Jeg ved ikke om Resin kører på WIN98. Hvis den gør, er den suveræn!!!

Hilsen Allan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-04-01 08:21

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> wrote in message
> [...]
> jeg anbefale SUN's egen Java Web Server. Den er gratis i 30 dage.
>
> Jeg ved ikke om Resin kører på WIN98. Hvis den gør, er den suveræn!!!

Jeg er helt enig, Resin er MEGET bedre end Tomcat og hurtigere også.

Og den skulle mig bekendt køre fint på Win98.