Saving Private Ryan - TV-klippet?
Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-04-04 22:54

I aftenens visning af Saving Private Ryan klippes der fra Ryan
d.æ. til nogle stålkors ved Omaha Beach og derfra videre til
Cpt. Miller.

Det er lidt skægt, for det er da en anden klipning end den vi så i
biffen for knap fem år siden.

Der klippede man direkte fra Ryan til Miller og "narrede" os derved
til at tro, at det var Miller - ikke Ryan - der tænkte på krigen.

Det gav en masse diskussion her i gruppen. Ah, well. Bygones
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : Alzklaz

Dato : 11-04-04 22:58

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der klippede man direkte fra Ryan til Miller og "narrede" os derved
> til at tro, at det var Miller - ikke Ryan - der tænkte på krigen.

Sådan er det også på min DVD, altså hvor man ligsom fader over i hans
øjne/ansigt

Fra : Per

Dato : 12-04-04 00:20

> Sådan er det også på min DVD, altså hvor man ligsom fader over i hans
> øjne/ansigt

Nej du tænker på slutningen hvor man morpher Ryan til gammel.

Jeg har lige tjekket min R1 DVD og i starten klippes der ikke fra Ryan og
direkte til Miller.

Fra : Alzklaz

Dato : 12-04-04 07:37

"Per" <no@sorry.com> wrote in message

> Nej du tænker på slutningen hvor man morpher Ryan til gammel.
>
> Jeg har lige tjekket min R1 DVD og i starten klippes der ikke fra Ryan og
> direkte til Miller.

Ahh det er korrekt, det er noget med et flag i starten eller sådan noget !

Fra : Christian

Dato : 12-04-04 07:58

On Mon, 12 Apr 2004 01:20:12 +0200, "Per" <no@sorry.com> wrote:

>Nej du tænker på slutningen hvor man morpher Ryan til gammel.
>
>Jeg har lige tjekket min R1 DVD og i starten klippes der ikke fra Ryan og
>direkte til Miller.

Jeg er rimelig overbevist om, at Peter har ret i, at biografversionen
havde en glidende overgang i starten af filmen. Bemærk (og det kan
sikkert også ses på DVD'en) at øjnene får de typiske
"nu-skal-jeg-morphes" karakteristika med dertilhørende cgi artifacts
lige i det sidste sekund inden der klippes til Omaha beach.

/Christian

Fra : Per

Dato : 13-04-04 08:19

> [...]
> "nu-skal-jeg-morphes" karakteristika med dertilhørende cgi artifacts
> lige i det sidste sekund inden der klippes til Omaha beach.

Det er din hukommelse der spiller dig et puds. Der blev ikke morphet i
starten, men kun i slutningen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-04-04 09:56

"Per" <no@sorry.com> writes:

> Det er din hukommelse der spiller dig et puds. Der blev ikke morphet i
> starten, men kun i slutningen.

Hvorfor er du så sikker på det?

Det er ikke det indtryk man får af diskussionerne tilbage i 1999 her i
gruppen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Brian

Dato : 11-04-04 23:11

Hejsa

Peter B. Juul skrev:
> [...]
> Cpt. Miller.
>
> Det er lidt skægt, for det er da en anden klipning end den vi så i

Så ved du måske om der skal være alle de "reklame klip" ?

Flere gange lagde jeg mærke til at der ligesom var en pause i filmen, hvor
billedet blev blændet helt ned.
Det kunne ligne, at det var beregnet til en reklameblok.... men sådan er den
måske bare klippet ?

Har desværre ikke DVD'en, men ellers var jeg da positivt overrasket
over filmen

/Brian

Fra : Alzklaz

Dato : 12-04-04 07:41

"Brian" <Nejtak@til.spam> wrote in message news:c5cfo7$5d7$1@sunsite.dk...
> [...]
> billedet blev blændet helt ned.
> Det kunne ligne, at det var beregnet til en reklameblok.... men sådan er

Det kunne jo godt lugte lidt af det, jeg erindrer ikke helt disse
nedtoninger på DVDen.

> Har desværre ikke DVD'en, men ellers var jeg da positivt overrasket
> over filmen

Positivt overrasket ??? Det er da den bedste krigsfilm der nogensinde er
lavet. Hvis du syntes godt om den, så vil jeg anbefale dig at anskaffe "Band
of Brothers" det er en serie på 10 afsnit (omkring 10 timer i alt), hvor Tom
Hanks også har haft en finger med i spillet, så hele serien er lavet ligsom
Saving Private Ryan.

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-04-04 09:17

Alzklaz wrote:

> [...]
> Hanks også har haft en finger med i spillet, så hele serien er lavet ligsom

Skal vi nu ikke lige? SPR er en middelmådig krigsfilm.

/David

Fra : Alzklaz

Dato : 12-04-04 09:21

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

Tom

> Skal vi nu ikke lige? SPR er en middelmådig krigsfilm.

Kom nu lige ind i kampen ik !!!

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-04-04 09:23

Alzklaz wrote:

> Kom nu lige ind i kampen ik !!!

Øh?

/David

Fra : Alzklaz

Dato : 12-04-04 09:27

> Øh?

Det er da helt hen i skoven at kalde SPR for en middelmådig krigsfilm.

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-04-04 09:50

Alzklaz wrote:

> Det er da helt hen i skoven at kalde SPR for en middelmådig krigsfilm.

Næh. Hvorfor dog det?

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-04-04 10:06

On Mon, 12 Apr 2004 10:50:13 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Næh. Hvorfor dog det?

Hvad er så efter din mening en fremragende krigsfilm? Kellys Helte?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-04-04 10:14

Niels Søndergaard wrote:

> Hvad er så efter din mening en fremragende krigsfilm? Kellys Helte?

Hmm. Nej den er ikke en af mine favoritter. Men jeg kan nævne Platoon,
Full Metal Jacket, Apocalypse Now, Das Boot, Braveheart, Stalingrad og
mange andre.

/David

Fra : Henrik Jorgensen

Dato : 12-04-04 11:28

Jeg mener også at Saving private ryan er en af de bedste krigsfilm
der endnu er lavet. Især den del omkring d-dag er fed.

> Hmm. Nej den er ikke en af mine favoritter. Men jeg kan nævne Platoon,
> Full Metal Jacket, Apocalypse Now, Das Boot, Braveheart, Stalingrad og
> mange andre.

Af de film du nævner der, vil jeg godt give dig ret i at Apocalypse Now,
das Boot og Stalingrad er bedre, men resten er efter min mening IKKE bedre
end SPR.

Det er kun den første del af Full Metal Jacket der rigtig fed,
resten er bare end "admindelige krigsfilm".

/cs amigo (Henrik Jørgesen)

"They called him the jackal"

Fra : Jensen

Dato : 13-04-04 14:09

On Mon, 12 Apr 2004 12:27:51 +0200, Henrik Jorgensen
<hj862403@SLETstud.auc.dk> wrote:

> [...]
>end SPR.
>
>Det er kun den første del af Full Metal Jacket der rigtig fed,
>resten er bare end "admindelige krigsfilm".

Jeg kan sågar bedre lide Thin Red Line fremfor SPR. Jeg kan ikke
rigtig forenes med filmen, selvom jeg er en stor krigsfilmsfan :)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-04 18:01

"Jensen" <marstin@hotmail.com> wrote in message

> Jeg kan sågar bedre lide Thin Red Line fremfor SPR. Jeg kan ikke
> rigtig forenes med filmen, selvom jeg er en stor krigsfilmsfan :)

Måske derfor! Jeg keder mig normalt gudsjammerligt over krigsfilm, men fandt
SPR dybt fængende.
Kun Das Boot og Deer Hunter har givet mig tilsvarende oplevelser. Og alle er
de vel i en eller anden grad nærmest antikrigsfilm.

mvh
Jan

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-04-04 18:33

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> Kun Das Boot og Deer Hunter har givet mig tilsvarende oplevelser. Og alle er
> de vel i en eller anden grad nærmest antikrigsfilm.

Er alle krigsfilm ikke det?

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 16-04-04 18:00

David Rasmussen wrote:

> Er alle krigsfilm ikke det?

Nej. Et prominent eksempel er The Green Berets:
http://imdb.com/title/tt0063035/

Men der er da lavet et hav af prokrigsfilm. Clint Eastwood har spillet med i
i hvert fald et par stykker.

David

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-04 16:58

> Er alle krigsfilm ikke det?

Nej - synes du da det?
Jeg synes at masser af film signalerer facination over et miljø, hvor mænd
er mænd, de gode og retfærdige er stærke og røvhullerne er en flok kujoner,
der fortjener at få bank.
Eks.: Navarones kanoner, Kellys helte, diverse Rambo....

vh
Jan

Fra : Per

Dato : 13-04-04 08:22

>Apocalypse Now,
Gaaaab!

>Braveheart,
En god film ja, men den kan vel ikke kategoriseres som en "rigtig"
krigsfilm?

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-04-04 09:51

Per wrote:

> En god film ja, men den kan vel ikke kategoriseres som en "rigtig"
> krigsfilm?

Hvorfor dog ikke? Skal en krigsfilm indholde tanks og handle om anden
verdenskrig eller vietnamkrigen?

/David

Fra : @

Dato : 12-04-04 16:05

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Hvad er så efter din mening en fremragende krigsfilm? Kellys Helte?

SPR er da en udmærket film, dog vil jeg hævde, at den mister pusten ret
hurtigt. Den er *meget* lang!
En film som "De kaldte os helte" er klasser bedre!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-04-04 00:27

On Mon, 12 Apr 2004 17:05:11 +0200, <@> wrote:

> [...]
>hurtigt. Den er *meget* lang!
>En film som "De kaldte os helte" er klasser bedre!

Åh nej, ikke de danske titler. Hvad hedder den på engelsk? Er det
Casualties of War? For den er fremragende.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Tenzel Kim

Dato : 14-04-04 02:30

Niels Søndergaard wrote:
> Åh nej, ikke de danske titler. Hvad hedder den på engelsk? Er det
> Casualties of War? For den er fremragende.

Det er jeg næsten 100% sikker på at det er og ja, den er fremragende.

Tenz.

Fra : Kasper Larsen

Dato : 12-04-04 12:58

> Næh. Hvorfor dog det?

Spørgsmålet er vel hvilken målestok vi bruger til at bedømme en film. Jeg
bedømmer en krigsfilm på hvor tæt den kommer på at minde om egne erfaringer
i grøn kluns ( og nej, jeg er aldrig blevet skudt på med noget der slog
hårdere end en dybfrosen paintballkugle ). SPR og Band of Brothers ER min
til i militsen, specielt BOB episoden i Ardenne skoven, for jeg husker tiden
som våd, træls og pisse kold, og maden var noget hundeæde.

Fra : Tim Christensen

Dato : 12-04-04 10:07

Alzklaz wrote:

> Det er da helt hen i skoven at kalde SPR for en middelmådig krigsfilm.

Det er da bedre end at kalde den den bedste krigsfilm nogensinde.

Mvh

Tim

Fra : Morten DH

Dato : 12-04-04 12:34

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da bedre end at kalde den den bedste krigsfilm nogensinde.

Jeg har faktisk også gået og været lidt skabskritiker af SPR - jeg synes
faktisk den var jævnt kedelig (bortset fra starten selvfølgelig); men troede
jeg var den eneste...

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-04-04 09:19

> Skal vi nu ikke lige? SPR er en middelmådig krigsfilm.

Måske nok. Men den er satans godt lavet. Og en del bedre en "Kammerater i
trøjen"

/jim

Fra : Brian

Dato : 12-04-04 12:06

Hejsa

Alzklaz skrev:

> Positivt overrasket ??? Det er da den bedste krigsfilm der nogensinde
> er lavet.

Måske jeg er sær, men jeg synes faktisk at bl.a Thin red line er bedre
Med positiv overrasket mener jeg, at jeg troede den var mere sukkersød
på den trælse Hollywood måde....

> [...]
> timer i alt), hvor Tom Hanks også har haft en finger med i spillet,
> så hele serien er lavet ligsom Saving Private Ryan.

Jeg så de første par afsnit da den var i TV, men den fængede ikke rigtig
dengang.... måske man burde give den en chance mere.

/Brian

Fra : @

Dato : 12-04-04 16:07

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse

> Måske jeg er sær, men jeg synes faktisk at bl.a Thin red line er bedre
> Med positiv overrasket mener jeg, at jeg troede den var mere sukkersød
> på den trælse Hollywood måde....

Den er utrolig kedelig!
En stor skuffelse!

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 19:16

<@> skrev i en meddelelse
> "Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse

> Den er utrolig kedelig!
> En stor skuffelse!

Din citatteknik får mig lige lidt i tvivl... hvilken af filmene tænker du
på?

Lars B

Fra : @

Dato : 13-04-04 21:13

"Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse
> <@> skrev i en meddelelse

> Din citatteknik får mig lige lidt i tvivl... hvilken af filmene tænker du
> på?

Min citatteknik er perfekt som altid!
Der er selvfølgelig filmen Thin red line, jeg tænker på!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 13-04-04 21:21

On Tue, 13 Apr 2004 22:12:39 +0200, <@> wrote:

>Min citatteknik er perfekt som altid!
>Der er selvfølgelig filmen Thin red line, jeg tænker på!

Du har ret. Den er røvhamrende kedelig. Og som sædvanlig opdagede
kritikerne det ikke.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-04-04 21:42

Niels Søndergaard wrote:

> Du har ret. Den er røvhamrende kedelig. Og som sædvanlig opdagede
> kritikerne det ikke.

Måske var de ikke enige med dig. Imagine that. Imagine that...

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-04-04 00:46

On Tue, 13 Apr 2004 22:41:49 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Måske var de ikke enige med dig. Imagine that. Imagine that...

Det er de næsten aldrig. Det er derfor, det er så vigtigt, at vi
almindelige brugere tager bladet fra munden her, hvor æggehoveder godt
nok er velkomne, men ikke enerådende.

Hvis jeg var kritiker på et eller andet "seriøst" blad, ville jeg
heller ikke turde sige min oprigtige mening. Jeg ville forestille mig
kulturredaktionens misbilligende blikke og frygte en fyreseddel, hvis
jeg ikke brød mig om den nyeste film af Bergman eller Almodóvar eller
Trier, eller hvem det nu kunne være.

Og jeg ville ikke turde indrømme, at jeg var ved at dø af grin over
den nyeste Farrelly Brothers eller sad og nød fyrværkeriet og
øretæverne i den seneste Arnold.

Og jeg ville føle mig forpligtet til at være rigtig flink over for
enhver dansk produktion, for man er vel lokalpatriotisk og villig til
at støtte den skrantende hjemlige filmindustri.

Lad os alle sammen glæde os over, at vi ikke er aviskritikere og kan
sige, præcis hvad vi føler, uanset hvor upopulært det er på parnasset.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-04-04 12:39

Niels Søndergaard wrote:

> Lad os alle sammen glæde os over, at vi ikke er aviskritikere og kan
> sige, præcis hvad vi føler, uanset hvor upopulært det er på parnasset.

Tja. Hvis jeg var kritiker ville jeg sige min mening.

Og det tror jeg faktisk også at der er mange der gør. Også dem der er
uenige med dig :)

/David

Fra : Per

Dato : 13-04-04 08:24

> Måske jeg er sær, men jeg synes faktisk at bl.a Thin red line er bedre
> Med positiv overrasket mener jeg, at jeg troede den var mere sukkersød
> på den trælse Hollywood måde....

Thin Red Line er ok, men langt mere sløv og kedelig end Ryan.

Fra : Per

Dato : 12-04-04 00:19

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2zn9ip4dr.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> I aftenens visning af Saving Private Ryan klippes der fra Ryan
> d.æ. til nogle stålkors ved Omaha Beach og derfra videre til
> Cpt. Miller.

Ja sådan er den også på min DVD (har lige tjekket).

> Det er lidt skægt, for det er da en anden klipning end den vi så i
> biffen for knap fem år siden.

Jeg tror du husker forkert.

> Der klippede man direkte fra Ryan til Miller og "narrede" os derved
> til at tro, at det var Miller - ikke Ryan - der tænkte på krigen.

Igen tror jeg du husker forkert. Jeg mener ikke der er forskellige versioner
af filmen.