Dansk/svensk kørsel!!!!
Fra : Claus Smith

Dato : 10-04-04 19:28

Efter et par hyggelige dage i det svenske er jeg netop igen vendt hjem til
gode gamle Danmark, men men.....

....hvor kan vi danskere dog lære lidt færdselskultur af vore svenske naboer!

Når man nærmere sig en svensker på vejene derovre, bagfra så viger de
automatisk til siden og lader en passere og trækker ud på plads igen.......i
danmark f.eks. på motorvejen gælder det vist mest om at lægge sig ud foran
de andre......hvis man på en svensk vej oplever en bagfra kommende bilist
med blinkende lygter så tro det eller ej så sidder der søreme en dansk eller
tysk nummerplade på bilen.

Hvorfor er det mon så svært for os danskere at vise en bedre færdselskultur,
når man ovre på den anden side af øresund kan finde ud af det?

Straks man igen ramte den danske motorvej, så rykker folk ud foran een uden
af se sig for så man må katastrofebremse med 110 km/t.....flot.....eller
nærmere sørgeligt.

Nå men det var så lige lidt sure opstød fra min side og jeg ved da godt at
man ikke skal dømme alle udfra een enkelt bilists optræden, men jeg synes nu
godt vi kunne lære lidt af dem.

Fortsat god påske fra os i 4690 Haslev

Claus Smith - Volvo 440

Fra : Eivind

Dato : 10-04-04 19:34

Jeg har oplevet det lige omvendt ......
Stort set ingen svenskere på motorvej kigger i spejlene inden de trækker ud
når jeg har været i Sverige.

Eivind

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 10-04-04 22:05

"Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote in message
> Jeg har oplevet det lige omvendt ......
> Stort set ingen svenskere på motorvej kigger i spejlene inden de trækker
ud
> når jeg har været i Sverige.

Jeg har lige præcis oplevet det samme, og samme vanvittige fænomen kan især
opleves på E45 i nordgående retning, når svenskerne er på vej hjem, i deres
biler overlæssede med afgiftsfri øl..

Thore

Fra : AA

Dato : 10-04-04 22:18

> biler overlæssede med afgiftsfri øl..

Hvor får de afgiftfrie Øl henne?

I DK er der masser af afgifter på Øl - og også i Sveriegs andre nabolande -
så fortæl hvor de får dem fra?

Fra : Eivind

Dato : 10-04-04 22:28

Dyskland

(der hvor bilerne har et stort D bagpå:....) eller er det Dorbritanien ?

Fra : AA

Dato : 11-04-04 09:15

Nåårh - der hvor alle de Danske øl også hentes - men de er skam ikke
afgiftsfrie - der er både moms og skat på Øl i Tyskland - bare meget lavere
end i Danmark

Fra : AA

Dato : 10-04-04 19:39

Enig - Svenskerne kører klart pænere - men deres veje er generelt også
bedre - og bilerne er langt bedre end vores (takket være vores megahøje
skatter/afgifter)

Jeg ville også ønske at vi ville lære lidt trafikmoral af vores naboer.

Fra : Klaus Larsen

Dato : 10-04-04 20:23

Såvidt jeg husker har de også lang mindre dødsfald i trafikken...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Klaus Larsen
www.klas.dk

Fra : Morgan Jones

Dato : 10-04-04 21:00

> Såvidt jeg husker har de også lang mindre dødsfald i trafikken...

Det er sgu da klart, når man ser alt det gamle lort der kører rundt i
danmark!

Morgan

Fra : Peter Weis

Dato : 10-04-04 21:54

"Klaus Larsen" <klas@klas.dk> wrote:

> Såvidt jeg husker har de også lang mindre dødsfald i trafikken...

De kan jo køre i dagevis uden at møde andre trafikanter. Bortset fra et par
elge, måske.

mvh
Peter

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 11-04-04 08:25

"Klaus Larsen" <klas@klas.dk> skrev i en meddelelse
> Såvidt jeg husker har de også lang mindre dødsfald i trafikken...

Men alligevel vil jeg hellere køre i DK end i Kina.
Jeg så lige at Kina har 300 trafikdræbte i døgnet. (men der er jo også flere
af tag af)

Glenn

Fra : Anders Thorsby

Dato : 10-04-04 23:11

AA wrote:
> Enig - Svenskerne kører klart pænere - men deres veje er generelt også
> bedre - og bilerne er langt bedre end vores (takket være vores
> megahøje skatter/afgifter)
Jeg er ikke sikker på at vores veje eller biler bærer så stor en del af
skylden. Der er bare alt for mange egoistiske møgbillister her i
Danmark.

> Jeg ville også ønske at vi ville lære lidt trafikmoral af vores
> naboer.
Det ville være rart.

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-04 07:55

> Enig - Svenskerne kører klart pænere - men deres veje er generelt også
> bedre - og bilerne er langt bedre end vores (takket være vores megahøje
> skatter/afgifter)

Man skal vel ikke have bedre veje for at kunne køre mere fornuftigt?
Tyskerne har da helet klart dårligere veje end i danmark og de kører trods
alt noget mere hensynsfuld end danskerne. (bevares der er også undtagelser)

> Jeg ville også ønske at vi ville lære lidt trafikmoral af vores naboer.

Glem det.
Danskere kan man ikke opdrage, de ved bedst selv hvordan en bil skal føres
rundt og ingen skal komme og fortælle noget andet.

--
Tom

Fra : Søren Christensen

Dato : 11-04-04 09:38

> [...]
> man ikke skal dømme alle udfra een enkelt bilists optræden, men jeg synes

Hvorfor vil svenskerne så ikke køre pænt når de kommer til Danmark.
Jeg lagde lige lidt ekstra mærke til dem igår efter tråden her.
Mange kører sq da som om de ikke har fået spændt hjelmen!!

> Fortsat god påske fra os i 4690 Haslev

Iligemåde fra 4200

> Claus Smith - Volvo 440

Venligst

Fra : Claus Smith

Dato : 11-04-04 10:38

De bliver vel inspireret af den kørsel som de bliver vidner til når de
rammer de danske motorveje efter broen eller færgen...who knows :)

Claus Smith

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-04-04 12:44

Claus Smith wrote:

> Straks man igen ramte den danske motorvej, så rykker folk ud foran een uden
> af se sig for så man må katastrofebremse med 110 km/t.....flot.....eller
> nærmere sørgeligt.

Det er ellers en disciplin jeg synes svenskere er rigtigt "gode"
til når de kører her i Danmark, faktisk så gode at jeg har for
vane at flytte foden over til bremsen (parat til at træde) når jeg
passerer en svensker på motorvejen. Min erfaring er at svenskere
knalder blinket på og pløjer ud foran, noget danskere efterhånden
også er ved at blive helt "gode" til.. Om de kører anderledes i
sverige skal jeg ikke kunne sige, det er længe siden jeg har være
"hinsidan"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bo Larsen

Dato : 12-04-04 10:41

Hej
Du skriver ikke hvor i Sverige du var, men pröv at komme til Göteborg mellem
15 og 18 så skal du få se den svenske trafikmoral.

mvh Bosse

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-04-04 18:40

On Sat, 10 Apr 2004 20:28:17 +0200, "Claus Smith"
<pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> wrote:

> [...]
>Nå men det var så lige lidt sure opstød fra min side og jeg ved da godt at
>man ikke skal dømme alle udfra een enkelt bilists optræden

EN ENKELT BILIST !
Dagligt chikaneres jeg i trafikken, fordi folk ikke kan finde ud af at
trække ind. Nogle har det ligefrem som en sport at forsøge at udøve
denne adfærd "bedst" muligt. F.eks. ved at drosle tempoet på siden af
en overhalende og sætte tempoet i vejret igen efterfølgende.

Det er ufatteligt hvor ringe halvdelen af danskerne kører. Imorges i
myldretrafikken eksempelvis lå en sort P205 i venstre side med
megaafstand til den forankørende og med reduceret hastighed. Tænk hvis
alle 35.000 gjorde dét - hvilken kø det kunne give. Mange overhalede
ham indenom...

Een af dagene var det tilfældigvis en kollega, som udøvede
venstresporskørsel, og da jeg senere traf ham i kantinen, kunne han
ikke forklare, hvorfor han lå dér. Næste dag var det det samme igen...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@