Opel Kadett
Fra : Aragorn24

Dato : 10-04-04 18:29

Hej folkens
jeg vil købe mig en Opel Kadett C coupe 1.2s fra 70erne...

Men den kører jo på octane. Hvad sker der hvis jeg hælder blyfri i?
Der er noget der hedder additiv mm. hvad er det?

Mvh

Dennis the mennice

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-04-04 18:58

"Aragorn24" <aragorn24@webspeed.dk> skrev :

>jeg vil købe mig en Opel Kadett C coupe 1.2s fra 70erne...

Herligt - den bliver da svær at støve op ;)

>Men den kører jo på octane.

Altså det man kalder "blyholdig bensin"

>Hvad sker der hvis jeg hælder blyfri i?

Umiddelbart sker der ikke noget, men på sigt bliver den mopset, og
dine ventilsæder bliver hærget, da de ikke længere bliver "smurt" af
"blytilsætningen". Blytilsætning i anførselstegn, da det vist er
enddog meget længe siden, man brugte rigtigt bly.

Der findes en omvej, hvis du kan finde et topstykke fra en bil, der
har kørt på gas - den har nemlig hærdede ventilsæder, ellers er du
nødt til at købe den der blyerstatning, de sælger i dyre domme på de
der kiosker med lejlighedsvist bensinudsalg.

(nogle kalder dem tankstationer)

>Der er noget der hedder additiv mm. hvad er det?

Det er det, der er beskrevet ovenfor.