Fakturerings program - simpelt
Fra : _pkc_

Dato : 10-04-04 09:29

Jeg søger et faktura prg. simpelt og med mulighed for en lille
kundedatabase - max 100 kunder samt en produktdatabase på max. 25 produkter.

Der skal kunne fakt. i forsk. valutaer med/uden moms.

Jeg har indtil nu brugt excel og så selv fyldt data ind og så udskrevet.

Er der nogen der kan anbefale et simpelt og prismæssigt rimeligt program.

på forhånd tak

pkc

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 11:29

_pkc_ wrote:
> [...]
> udskrevet.
>
> Er der nogen der kan anbefale et simpelt og prismæssigt rimeligt

SummaSummarum kan det du søger. Det koster 1900,- plus moms.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : _pkc_

Dato : 10-04-04 13:23

Karsten Madsen wrote:

> SummaSummarum kan det du søger. Det koster 1900,- plus moms.

Jo men det opfatter jeg ikke som et simpelt progr.

pkc

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 14:30

_pkc_ wrote:
> Jo men det opfatter jeg ikke som et simpelt progr.

Hvordan mener du?
Det er nemt at bruge og overholder samtidig alle bogføringsprincipper.
Det kræver selvfølgelig at du sætter dig lidt ind i hvordan det virker, men
det kræver alle programmer jo.

Du er meget velkommen til at kontakte mig på telefon (se tlfnr på min
hjemmeside)

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : _pkc_

Dato : 10-04-04 15:02

Karsten Madsen wrote:
> Hvordan mener du?
> Det er nemt at bruge og overholder samtidig alle bogføringsprincipper.
> Det kræver selvfølgelig at du sætter dig lidt ind i hvordan det
> virker, men det kræver alle programmer jo.

Jeg er bange for at der er FOR meget jeg skal sætte mig ind i - og det vil
være en stor ændring i forhold til i dag -

Jeg søger noget ind i mellem Summmm... og fakt. via xcel og den elektroniske
bogføring jeg laver i dag via et udvidet xcel ark-

Jeg fornemmer at jeg skal til at oprette en kontoplan og hvad det måtte
medfører og det vil jeg ikke bruge tid på.

pkc

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 15:57

_pkc_ wrote:
> [...]
> Jeg fornemmer at jeg skal til at oprette en kontoplan og hvad det
> måtte medfører og det vil jeg ikke bruge tid på.

Jeg er bange for at uanset hvilket program du vælger er du nødt til at lave
en kontoplan og føre det på den måde.
Der kommer faktisk en standardkontoplan med SummaSummarum og programmet er
slet ikke så svært at bruge.
Jeg kan se at du har en web butik og Summa kan faktisk sende elektroniske
fakturaer. Med et tillægsprogram til 299,- kan du endda sende dem som
pdf-filer, som kan læses med Adobe Reader

En af os certificerede forhandlere er villige til at hjælpe dig med at få en
kontoplan op at stå og lægge dine konterede fakturaer ind i Summa.

Det er ikke så problematisk som det umiddelbart virker. Jeg vil helt klart
anbefale dig at prøve det.

Jeg er af og til på Fyn og kigger gerne forbi og viser det frem for dig, med
dine tal.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : _pkc_

Dato : 10-04-04 16:39

> Jeg er bange for at uanset hvilket program du vælger er du nødt til
> at lave en kontoplan og føre det på den måde.
> Der kommer faktisk en standardkontoplan med SummaSummarum og
> programmet er slet ikke så svært at bruge.

Forstår jeg ret - at når jeg har installeret prg. og indtastet mine egne
stamdata (navn etc..) for min lille virksomhed - så kan jeg begynde at
kontere udgifter / indtægter eller skal jeg først til at opbygge en
kontoplan ?

Jeg har fakt liggende fra 1.kvartal der endnu ikke er bogført - kan jeg
bogføre dem direkte i Sum eller skal jeg oprette kunderne og "produkterne"
først før jeg kan begynde at bogføre ?

For derefter senere at oprette dem og "produkterne" og så gå videre derfra ?

pkc

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 18:28

_pkc_ wrote:

> [...]
> "produkterne" først før jeg kan begynde at bogføre ?
> For derefter senere at oprette dem og "produkterne" og så gå videre

Du kan godt fakturere uden kontoplan, debitorer og varer også videre, men så
er der slet ingen hjælp at hente til f.eks. moms osv....

Jeg kan bestemt ikke anbefale det, men det kan godt lade sig gøre.

Jeg skal ikke kunne sige om du får problemer med udlandshandel, det har jeg
ikke testet.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 22:47

"_pkc_" <news@scanboat.com> skrev i en meddelelse

> Jeg fornemmer at jeg skal til at oprette en kontoplan og hvad det måtte
> medfører og det vil jeg ikke bruge tid på.
>
> pkc

Lige en randbemærkning her fra.

Med et bogholderi- eller regnskabsprogram, der er i overenstemmelse med
bogførings- og regnskabslovgivningen vil mange ting i det daglige blive så
meget væsentlig lettere og nemmere end besværet med at lige lave den smule
tilpasning til den model af en kontoplan, der følger med de fleste
regnskabsprogrammer.

Samtidig kan det medvirke til at reducere eventuelle revisoromkostninger. I
givet fald bliver det mindre besværligt over for myndigheder (der kan læse
regnskaber, vel at mærke), når man lige laver en såkald råbalance.

I det daglige er der også endog meget store fordele ved at bruge et
regnskabsprogram, så som

Fakturering:
Sker med samtidig aftræk fra lager, automatisk kontering i finans (varesalg
og moms) og i debitor (altid up-to-date kontoudtog, da kontoudtoget i
debitor (og kreditor for den sags skyld) bogføres samtidig med den
automatiske postering i kassekladden.

Indkøb:
Købsfaktura posteres direkte på lageret og automatisk i finans og kreditor.

Det eneste, du selv skal kontere og postere er de sædvanlige kassebilag,
hvor der ligeledes automatisk trækkes moms af de momsbelagte omkostninger og
ved et lille kontofif ikke trækkr moms af omkostninger, der ikke må afløftes
moms af.

Du slipper således for en masse konterings- og bogføringsarbejde i det
daglige. Du slipper for at skrive faturaer separat for derefter selv at
skulle kontere og bogføre dem i et regneark med en regnskabsmæssig tvivlsom
fremgangsmåde.

Så det, du ikke vil bruge tid på her og nu, det vil koste dig enormt maget
tid senere i det daglige - og det må trods alt være vigtigere at skabe
grundlaget for fakturering end bare sidde parat til at kontere, hvor der så
ikke er det fornødne grundlag.

Det vare godt nok en lang smøre for en randbemærkning, men udtrykket alene
for at understrege en support til allerede givne svar på dit spørgsmål - det
tog da også nogle minutter.
Karsten H. Jensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-04-04 16:18

_pkc_ wrote:

> [...]

-snip-

> Jo men det opfatter jeg ikke som et simpelt progr.

Jeg har kun kendt til programmet i ca. 2 mdr. og kan varmt anbefale det.

Gruppens andre deltagere herinde kan nok bevidne, at jeg er Summa-newbie
fordi jeg har stillet spørgsmål herinde til programmet (i tilfælde af at du
ikke har fulgt med i gruppen her fornyligt)...

Når først du lige får brugt et par timer på det, så er det faktisk uhyre
nemt/simpelt
Jeg er virkeligt glad for ikke at skulle sidde og fedte med Excel. Fordelen
ved Summa er også at den hjælper dig, ved at komme med advarsler, hvis du
prøver at lave noget forkert. Den sikkerhed har du ikke i Excel, mig
bekendt...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Søren

Dato : 10-04-04 15:57

> [...]
>
> Er der nogen der kan anbefale et simpelt og prismæssigt rimeligt program.

Hvis du har Excel, har du vel også Word, og så er nedenstående måske
løsningen:

http://www.bedreword.dk/faktura

Fra : _pkc_

Dato : 10-04-04 23:26

_pkc_ wrote:
> Er der nogen der kan anbefale et simpelt og prismæssigt rimeligt
> program.
> på forhånd tak
> pkc

Tak til alle de gode indlæg der har været - jeg bøjer mig og tilslutter mig
Summ......

Jeg har nu siddet et par timer og rodet rundt (som man nu kan når man ikke
ved mere end jeg) og kan godt se at det er vejen frem.

Der er kun en ting der ærgrer mig ved det her - det er at jeg ikke har fået
øjenene op noget før. Sa....

Jeg skal snarligt vende tilbage med en hel masse; hvorfor dit og dat -men
det er jo jeres egen skyld

pkc / scanboat.com

PS - Er det ikke muligt at sætte en tekst ind på fakturaerne som ekstra
tekst til den vare man debiterer - fx. Ovenstående er for perioden frem til
1/7 - (nu debiterer jeg ikke annanas o.lign - men annoncering i en periode)

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-04 14:19

_pkc_ wrote:
> [...]
> ekstra tekst til den vare man debiterer - fx. Ovenstående er for
> perioden frem til 1/7 - (nu debiterer jeg ikke annanas o.lign - men

Jo sagtens. Du "enter" dig bare frem til en ny blank linie i denne nye
blanke linie kan du skrive alt det du har lyst til.

Hvis du vil rette i en linie, hvor der allerede står en tekst (f.eks fra
Varekartoteket) kan du bare stille dig i feltet og trykke F2 - for ret felt
(Windows standard), skrive den nye tekst og så hoppe videre.

/karsten