Ny motorolie på turbodiesel
Fra : Snusken

Dato : 09-04-04 17:32

Hej.
Gives der nogen "tommelfingeregler" for hvor mange kilometer der må gå
før ny motorolie (Mobil Semisyntetisk 10/40) på en turbodieselmotor
(Mazda DITD) "må blive sort" ??

mvh Eric

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-04-04 19:44

On Fri, 09 Apr 2004 18:32:18 +0200, Snusken <snusken@REMOVE_THISpc.nu>
wrote:

> [...]
>Gives der nogen "tommelfingeregler" for hvor mange kilometer der må gå
>før ny motorolie (Mobil Semisyntetisk 10/40) på en turbodieselmotor

Det er min erfaring at den altid er sort. Fra dag 1.

Jeg har kørt diesel siden 1967, og det har altid set sort ud.

Selv i en 12.6 liter 6-cylindret diesel ser de påfyldte 25 liter olie
sorte ud med det samme.

Jeg kan berolige dig med at der ikke sker noget ved det. Det sker ikke
så sjældent at de store motorer runder 1 mill. km.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Snusken

Dato : 09-04-04 19:59

OK, tak for det. Jeg har efter 27 år med benzinbiler kun dieselbil i en
uges tid og er blevet "bidt af" det imponerende (turbo-)moment, der er
til rådighed ved mellemaccelerationer. Kan det mon betale sig at
investere i en motorvarmer (oliefyr, for slide mindre motoren) når bilen
står i frostfri garage om natten ? Eller er en god motorolie+filter nok..

mvh Eric
------------------------------

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-04-04 21:30

"Snusken" <snusken@REMOVE_THISpc.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> står i frostfri garage om natten ? Eller er en god motorolie+filter nok..

Folmer siger det ganske fint.

Start din motor og kør et par kilometer så vil du konstatere at olien
allerede er "sort".

Om du vil inverstere i et oliefyr er naturligvis din egen afgørelse. En ting
er at du hjemme har en frostfri garage.

Det hjælper jo ikke når du fra evt. arbejde skal starte en frossen motor.
Det sparrede bror helt på hvor mange rigtige koldstart du har om dagen. Og
ligeledes om du lige lader motoren køre et enkelt minut inden du kører, og
derefter ikke belaster den før den er "lun", hvilket jeg har erfaring for
sker efter et par kilometers kørsel.

Og til sidst er der jo også det behagelige ved oliefyret, sætter du timeren
til at starte ca. ½-1 time alt afhængig af udetemperaturen, før du skal køre
vil du ikke have problemer med frosne ruder og kold kabine.

Jeg har stort set kørt diesel siden 1963, både lastvogn og personvogn.

Tillykke med køretøjet, hvis ikke du er en hysterisk fartfreak, vil du
garanteret blive glad for dieselen
Fortsat god påske.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : AA

Dato : 09-04-04 21:34

..

> Tillykke med køretøjet, hvis ikke du er en hysterisk fartfreak, vil du
> garanteret blive glad for dieselen
> Fortsat god påske.

Nåååeee - Min Diesel Bimmer kører nu uden probs på den rigtige side af 210 -
Såå Dieseler er skam ikke pr. definition langsomme.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-04-04 22:06

"AA" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse
> .

> Nåååeee - Min Diesel Bimmer kører nu uden probs på den rigtige side af
210 -
> Såå Dieseler er skam ikke pr. definition langsomme.

Skal jeg ikke kunne sige da jeg ikke kører "bimmer", nu er din nok ikke
regelen, måske mere undtagelsen, med hensyn til persondieselbiler på
landevejen. Så derfor nok ikke bredt sammenligbart;-/

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-04-04 20:33

"Snusken" <snusken@REMOVE_THISpc.nu> wrote in message
> Hej.
> Gives der nogen "tommelfingeregler" for hvor mange kilometer der må gå
> før ny motorolie (Mobil Semisyntetisk 10/40) på en turbodieselmotor
> (Mazda DITD) "må blive sort" ??

En af motoroliens vigtigste opgaver udover at smøre, er at rense motoren for
aflejringer - grovere partikler skulle gerne fanges af oliefilteret, mens
fine snavspartikler skal holdes flydende i olien, således at de ikke
aflejres igen. En olie som ikke bliver snavset, er en olie med dårlige
rensende egenskaber - en god motorolie bliver hurtigt snavset.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Snusken

Dato : 10-04-04 09:59

Tak for svarene. God motorolie + varm motor før "dieselbøfferne" rigtig
slippes løs er sikkert rimelig garanti for et langt dieselliv.

mvh Eric
-----------------------------------

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-04-04 12:21

On Sat, 10 Apr 2004 10:58:34 +0200, Snusken <snusken@REMOVE_THISpc.nu>
wrote:

>Tak for svarene. God motorolie + varm motor før "dieselbøfferne" rigtig
>slippes løs er sikkert rimelig garanti for et langt dieselliv.

>--

Jeg går ud fra at der er turbo på.

I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at det er MEGET vigtigt
ved start og stop, at anvende 30 sekunders reglen.

Start med udtrådt kobling og INGEN gas før 30 sec. efter start. Olien
skal liiige nå ud til turboen.

Inden du stopper bilen SKAL den køre tomgang i 30 sec., da turboen
kører lang tid efter at motoren er stoppet. Den skal lige falde til
ro. Den bliver jo ikke smurt med stoppet motor.

Så holder din motor læææænge.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 12:39

> Inden du stopper bilen SKAL den køre tomgang i 30 sec., da turboen
> kører lang tid efter at motoren er stoppet. Den skal lige falde til
> ro. Den bliver jo ikke smurt med stoppet motor.
>
> Så holder din motor læææænge.

Du mener vel turbo

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-04-04 13:46

> Du mener vel turbo

Mon ikke Folmer henregne turboen som en motordel, jeg gør i hvert fald.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-04-04 12:26

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke Folmer henregne turboen som en motordel, jeg gør i hvert fald.

Sikket også derfor Tom satte en smiley bagefter. ;-p

Mvh Niels
Alfa forever

Fra : Snusken

Dato : 10-04-04 14:01

Jo, det er en Mazda 323F med turbodiesel motor. 30 sekunders
tomgangs-regelen for turbo motorer havde jeg indtryk af mest gjaldt for
benzin-turbomotorer, da udstødningstemperaturen er højere og dermed
større risiko for at overophede lejerne i turboen. Men uanset vil jeg
prøve at følge rådet med henblik på mange dieselkilometer.

mvh Eric