Alternativ Model 2 med reflection
Fra : Flare

Dato : 08-04-04 17:36

Hejsa

Jeg har tidligere spurgt til patterns ang. model 2 (MVC pattern) på
controller servletten.

Nu har jeg min baggrund (de sidste par i i hvert fald) i dot.net platformen
hvor jeg ivrigt har brugt reflection. Jeg har lige opdaget at java kan noget
tilsvarende, omend ikke helt så gennemført.

Det har let mig hen på en anden måde at implementerer de forskellgei
funktionalitet som min controllerservlet skal udfører.
Ideen er at lave en klasse svarende til hver operation/action som servletten
skal og kalde klassen for det den skal gøre. Fx. createUser.class

Nu kan jeg i min servlet vha. reflection indlæse denne klasse og kører en
metode execte() (som skal implementeres) på den indlæste klasse. Dette
synes jeg umiddelbart er en ret genial måde at lave controller servletten på
da den blive uhyr "simpel" og udviddelse med eksrta operationer øger ikke på
noget tidspunkt kompleksiteten.

Men det kan være der er noget jeg misser. Fx. en hård straf mht.
performance? Men så på koden nedeunder. Jeg er spændt på hvad i har at sige
til det.

(parameten operation er givet med sin parameter til servleten og bliver
trykke ud. Denne paramter bestemmer hvilken klasse der skal loades ind)
---------------------------------------
<SNIP>
String operation = "com.pdastore.servletActions." +
request.getParameter("operation");
String NextPage = null;

// Indlæs klassen
Class annoclass = Class.forName(operation);

Class[] types = new Class[] { HttpServletRequest.class,
HttpServletResponse.class };
Method method = annoclass.getMethod("perform", types);

// invoke metoden perform() som returnere en
// string med den nye side der skal redelegere til
NextPage = (String)method.invoke(annoclass.newInstance(), new Object[] {
request,response });

// Redirect to the new page determined from the perfrom method
ServletContext sc = getServletContext();
RequestDispatcher rd = sc.getRequestDispatcher(NextPage);
rd.forward(request, response); }

<SNIP>

Fra : stig

Dato : 09-04-04 15:46

Halløj igen

Jeg har selv lavet en lille web-app api hvor jeg har en controller der
dirigerer requests og actions bl.a. ved brug af reflection. Det hele
defineres i en xml config fil (formentlig i stil med andre frameworks som
struts ol.)

Det er ikke min oplevelse af man taber noget ved brug af reflection. Nu har
jeg heller ikke lavet nogle specielt seriøse tests... Det hele handler vel
om det miljø det skal køres i, om det er en highend app hvor der er pres på
ressourcerne. For en mindre webapp der kører med rigelige ressourcer er
forskellen mellem brug af reflection, og noget der er hardkodet, meget
lille.

Min 'api' opererer med statiske og dynamiske actions, hvor statiske altid
'invoker' det samme, mens dynamiske tager nogle parametre. F.eks. at åbne en
startside er statisk mens at åbne en specifik nyhed el. er dynamisk. Jeg
bruger velocity til at rendere mine sider/komponenter. Parametrene kommer
aldrig ud til klienten, til gengæld kreeres der en dynamisk/random
actionstring som apien så holder styr på, altså hvilken actionstring der
invoker hvad. F.eks. kan en url se ud som:
/blogger.jsp?action=232782378233
Hvor serveren så ved at denne aktion skal slette et specifikt blogger
element el. Selve actionstringen genereres når min velocity template kalder:
action.toHref() (evt. med et parameter input).

Jeg synes ikke umiddelbart det lyder som en god ide at hægte dine
actions/kommandoer op på et klasse navn. Det vil give et noget 'stift'
system hvor det er svært at ændre noget. Det afhænger selvfølgelig også af
formålet... Hvis det er til en lille app kan det måske godt bruges.

Hvad mener du iøvrigt med
> Jeg har lige opdaget at java kan noget
> tilsvarende, omend ikke helt så gennemført.

Stig

Fra : Anders

Dato : 07-07-04 08:22

Flare wrote:
> [...]
> ServletContext sc = getServletContext();
> RequestDispatcher rd = sc.getRequestDispatcher(NextPage);

Har du set på struts ? Det lyder umiddelbart som om du er igang med at
lave det som de har lavet.

http://jakarta.apache.org/struts

MVH

Anders