Mærkelig grafik i 3DMark 2001
Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-04-04 13:03

Hejsa

Jeg har lige sat et GF3 TI200 i min maskine og har prøvet at teste det med
3Dmark 2001 SE for at se hvor meget det gav..
I flere af testsene kommer der nogle mærkelige ting på skærmen, det ligner
mest af alt "fejlplaceret" grafik, især er den der Vertex test med alle de
der mini-matrix'er der render rundt og skyder hinanden helt slem.
Jeg har så prøvet at køre Artifact Tester 5.0 og der får jeg 0 artifacts..
Hmm, hvad så?

Jeg kører med Detonator 44.03 lige i øjeblikket, den giver bedre ydelse end
ForceWare 56.72 (iflg. 3Dmark 2001 test)
DirectX 9.0b på Windows XP Pro DK SP1
CPU: AMD Tbred XP 1800+
Mobo: Matsonic MS8157E
RAM: 256 MB PC2100 Kingston ValueRAM
GFX: GeForce 3 TI200 128 MB (ved ikke hvem der har lavet kortet, kortet
bliver iøvrigt meget varmt bagpå lige ved GPU'en)
Intet er udsat for OC endnu.

Jeg har prøvet at afinstalleret alle drivere fuldstændigt med diverse
programmer som jeg fandt på Nettet, har geninstalleret DX9, men alt sammen
uden resultat..
Sig ikke at jeg skal starte på en frisk installation af XP... Der må da være
en løsning der er lettere..

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgyxi.dk (fjern NOSPAM)

Fra : IG [7100]

Dato : 08-04-04 14:10

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mest af alt "fejlplaceret" grafik, især er den der Vertex test med alle de
> der mini-matrix'er der render rundt og skyder hinanden helt slem.

Lyder lidt som mit, når jeg OC´er det for meget......altså et varmeproblem.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-04-04 14:46

"IG [7100]" <nix@pille.du> skrev i en meddelelse

> "Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgyxi.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder lidt som mit, når jeg OC´er det for meget......altså et
varmeproblem.

Ja jeg mistænker også varmen, kortet er også sindsygt varmt lige bag GPU'en
(kan ikke måle det, men 60+ grader vil jeg tro)
Jeg kører med standard indstillinger, 175/350.
Kan det have noget at gøre med BIOS indstillingen til AGP Comp. Driving?
Den står p.t. til auto, men det kan jo godt være at den giver kortet for
meget at leve af..

Mvh
Benjamin

Fra : IG [7100]

Dato : 08-04-04 15:57

> [...]
> Kan det have noget at gøre med BIOS indstillingen til AGP Comp. Driving?
> Den står p.t. til auto, men det kan jo godt være at den giver kortet for

hmmm.....tror jeg ikke. Min er også MEGET varm....har dog afmonteret den
originale blæser og monteret en 80mm i stedet...den giver nok noget mere
køling. Det lyder altså som en varme-fejl. Sørg for at agp-kortet ikke får
for mange volt og sørg for at AGP-porten løber ved 66 MHz.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-04-04 17:21

> [...]
> køling. Det lyder altså som en varme-fejl. Sørg for at agp-kortet ikke får
> for mange volt og sørg for at AGP-porten løber ved 66 MHz.

Tjekkede lige systemet igennem med Aida32..
Det ser ud til at mit gfxkort deler IRQ med mit onboard netkort og en af
usb-controllerne (der er åbenbart 3 usb-controllere på mit mobo), har det
noget at sige?

Jeg kan intet indstille i min BIOS, hverken AGP hastighed eller volt, det er
så smart indrettet at man intet kan gøre overhovedet og dermed heller ikke
OC af selve systemet.

Mvh
Benjamin

Fra : IG [7100]

Dato : 08-04-04 18:23

> [...]
> usb-controllerne (der er åbenbart 3 usb-controllere på mit mobo), har det

Nej

> [...]
er
> så smart indrettet at man intet kan gøre overhovedet og dermed heller ikke

Jammen det er da heldigt......

Det kan jo være at blæseren på dit gfx er ved at være trær/trænger til at
blive smurt. Man skal ikke sænke sådan en fætter mange rpm før at mænden af
luft den flytter bliver væsentlig mindre. Skulle du måske prøve.....alt
sætte bedre køling på. Der findes et væld af kølemuligheder.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-04-04 19:16

> Nej

Fint nok, så slipper jeg da for at rode med IRQ'er

> er
>
> Jammen det er da heldigt......

Ja ikke? Jeg er også helt stolt af at eje et sådant mobo.. NOT

> [...]
> luft den flytter bliver væsentlig mindre. Skulle du måske prøve.....alt
> sætte bedre køling på. Der findes et væld af kølemuligheder.

Blæseren flytter temmeligt meget luft, og ser ikke ud til at have samlet
noget støv endnu.
Men jeg overvejer nu alligevel en anden køling, måske monterer jeg en
Zanussi fryser på kortet, nåeh nej en Zalman køler *GG*
Vil jo så gerne have kortet til at køre som et TI500... Hvis det da ellers
kan lade sig gøre..

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 09-04-04 13:32

> [...]
> der mini-matrix'er der render rundt og skyder hinanden helt slem.
> Jeg har så prøvet at køre Artifact Tester 5.0 og der får jeg 0 artifacts..

Så tror jeg det virker nu..

Pillede køleren af kortet, rensede alle dele godt og kom noget Silver Grease
pasta på, det nedsatte temp. betydeligt.
Stadig det samme grimme grafik-halløj under test med 3DMark 2001 SE, så jeg
prøvede for sjov at installere ForceWare 56.72 direkte oveni Detonator
44.03, det hjalp!!
Gad vide om driveren selv sammensatte sin version af "The Best Of.."

Der er ganske vist stadig et par småfejl i grafikken, men ikke noget man
bliver træt af at se på, de kommer så sjældent at man ikke rigtigt lægger
mærke til dem.
Desværre nedsætter den nyeste driver min 3DMark score med cirka 500 point,
men det er vel en god pris at betale for en bedre billede kvalitet.
Men til andre der har lign. problemer, prøv med min metode.
Rens køler og GPU godt og brug noget andet kølepasta end det originale (som
ikke er så godt fandt jeg ud af).
Den måde jeg fuskede med driverne kan måske også bruges, det virkede
ihvertfald hos mig.

Mvh
Benjamin