Ang: tændrør
Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 07-04-04 23:02

Hejsa

Jeg har lige en lille ting til tændrør

Jeg står og skal, og prøve køre med en PB6ES, men den jeg køre med nu hedder
kun B7ES,

Passer en PB6ES som en B7ES gøre.??

--
Med Venlige Hilsen
Tobias Klint / Webmaster

Fra : Moller

Dato : 07-04-04 23:13

Tobias Haugaard Klint wrote:

> [...]
>
> Jeg har lige en lille ting til tændrør
>
> Jeg står og skal, og prøve køre med en PB6ES, men den jeg køre med nu hedder

   Ja, og NEJ ... det P ka jeg ik huske hvad står for, men er det samme
gevind, og samme længde (hvor langt det stikke ned i Cyll.) kan det
monteres... MEN, du vælger et 6'er rør som er en tand varmere end det
7'er rør du nu bruger... dette kan betyde at du brænder hul i stemplet,
eller overopheder din knaller, så meget at stemplet sætter sig eller andet.

   Hvis din knallert er 100% standard (som loven kræver det), så skal du
bruge det rør som skrives fra producenten... Hvis du ændre varmetal som
du vil her, skal du vide 100% hvorfor du er nød til at skifte til det,
og når du spørg om det med tændrøret går jeg ud fra du ikke er klar over
det, og må råde dig til at bruge den type rør som du altid har brugt.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 07-04-04 23:42

Moller wrote:
> [...]
> og når du spørg om det med tændrøret går jeg ud fra du ikke er klar
> over det, og må råde dig til at bruge den type rør som du altid har

Hej

Da jeg kørte med standarden. den der hedder B9ES.. Den var den helt
fedetet... så jeg røvede og købe en B7ES. men der er stade lidt med at den
bliver fedetet... så derfor vil jeg jeg prøve en PB6ES..

Det er måske dumt??

Fra : Moller

Dato : 07-04-04 23:52

> [...]

> fedetet... så jeg røvede og købe en B7ES. men der er stade lidt med at den
> bliver fedetet... så derfor vil jeg jeg prøve en PB6ES..

   JA... du justere ikke blandingen ved at ændre tændrør, det gør du ved
dysningen i kaburatoren.

--
VH
Lars Molnit

Fra : RpR

Dato : 08-04-04 07:54

> Da jeg kørte med standarden. den der hedder B9ES.. Den var den helt
> fedetet... så jeg røvede og købe en B7ES. men der er stade lidt med at den
> bliver fedetet... så derfor vil jeg jeg prøve en PB6ES..

Hvilken knallert er det lige der får anbefalet et 9'er som standard? Det
lyder helt hen i vejret.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Brian A.

Dato : 08-04-04 10:36

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken knallert er det lige der får anbefalet et 9'er som standard? Det
> lyder helt hen i vejret.

Tror det kunne være en Stalker...

Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 08-04-04 09:45

RpR wrote:
> Hvilken knallert er det lige der får anbefalet et 9'er som standard?

Det er en gilera stalker.. de køre med en 9 som standard

--

Fra : RpR

Dato : 08-04-04 22:06

> Det er en gilera stalker.. de køre med en 9 som standard

Lydet helt tosset. Specielt på den knallert. Den er decideret anti-tunet fra
fabrikken.

Fra : Moller

Dato : 08-04-04 11:21

> [...]

> fedetet... så jeg røvede og købe en B7ES. men der er stade lidt med at den
> bliver fedetet... så derfor vil jeg jeg prøve en PB6ES..

   Har du renset dit luftfilter ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 08-04-04 12:58

Moller wrote:

> Har du renset dit luftfilter ???

jeps det har jeg da

Fra : GK

Dato : 08-04-04 01:04

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]

og når du spørg om det med tændrøret går jeg ud fra du ikke er klar over
det, og må råde dig til at bruge den type rør som du altid har brugt.

kan du give en forklaring på hvorfor man skulle brænde hul i stemplet ..
hvis det er et varmere tændrør .. man sætter i ..
mig bekendt har det noget at gøre med blandingsforholdet at gøre ... eks
hvis blandingen er for mager stiger varmeudviklen i cylinderen og falder
hvis den er fed da benzinen er med til at køle motoren .. jeg har set at
et tændrør kan brænde hul i stemplet hvis der er over spænding fra
tændspolen
... eks da jeg kørte Motor Cross var der flere der forsøgte sig med at
vikle føde spoler selv .. og det var ikke så lige en sag at få dem til at
virke ordnligt
.. der var en der kørte på en zuzuki 125 der brændte hul i stemplet hele
tiden .. .. men efter at have haft den nede ved børge vad BC-Cross flere
gange
uden held .. den blev ved med at brænde hul i de skide stempler ...
ligemeget hvor meget den blev dyset op og ned .. ligemeget hjalp det .. hul
i stemplet efter et eller to heat .. lige indtil at manden fortalte at han
godt nok hade fået viklet en føde spole og det var den der sad i Crossern ..
så faldt femøren .. i med en ny orginal spole .. og så holdt den op med at
brænde hul i stemplet ... der var så meget over spænding fra den spole at
gnisten sprang ned på stemplet og med12000 rmp virkede det som en lysbue
ned på stemplet og det var alså årsagen til de mange stempler med hul i ..
..
Men det kan da godt være at jeg er gal på den ... jeg har bare aldrig hørt
om at et tændrør skulle kunne brænde hul i stemplet .. man skal jo høre
meget før øerne falder af

mvh GK

--
VH
Lars Molnit

Fra : RpR

Dato : 08-04-04 07:58

> kan du give en forklaring på hvorfor man skulle brænde hul i stemplet ..
> hvis det er et varmere tændrør .. man sætter i ..

Det er da logik. De varme tændrør har sværere ved at aflede varmen til
topstykket, ergo blir de varmere.
De kan blive så varme at de hæver temperaturen i forbrændingskammeret nok
til at stemplet smelter.
Jeg har set det udført adskillige gange af folk der ikke har en dyt forstand
på motorer og så ellers bare klasker det første og bedste tændrør i de lige
kan finde i Maxi-rodekassen.

En nem måde at prøve det på er ved at tage en lettere tunet motor og så
montere et B4HS fra en Puch Maxi, så skal du bare se

Fra : Hekto

Dato : 08-04-04 08:45

RpR wrote:

> [...]
>
> En nem måde at prøve det på er ved at tage en lettere tunet motor og så
> montere et B4HS fra en Puch Maxi, så skal du bare se

Røret skal være så 'varmt' at det holder sig rent.
Mere efekt kræver mere benzin = mere varme.
Er røret for varmt, og ikke kan komme afmed varmen, vil det medvirke til
at der opstår en overophedet plet midt på stemplet.
De mange omdrejninger og den ringe kontaktflade til cylinderen på en
tunet motor med store porte, medfører at stemplet bliver meget varmt, og
derfor køles den varme 'plet' på toppen af stemplet ikke tilstrækkeligt.
På et tidspunkt begynder aluminiumen at 'smuldre' (det smelter næsten)
og så er der hurtigt hul.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 08-04-04 09:48

GK wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

Det hele er om. hvad vil da ske hvis jeg smider en PB6ES på??
Ville det skade hvis det er den forkerte??

Fra : Moller

Dato : 08-04-04 11:20

Tobias Haugaard Klint wrote:

> Det hele er om. hvad vil da ske hvis jeg smider en PB6ES på??
> Ville det skade hvis det er den forkerte??

   JA, det vil skade hvis du ikke har en grund til det, ud over det ligger
i skuffen. Man skifter ikke varmetal uden der er en grund til det, og
den forklaring med at den er for fed skal rettes ind via kaburatoren.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 08-04-04 12:57

Moller wrote:
> [...]
> ligger i skuffen. Man skifter ikke varmetal uden der er en grund til
> det, og den forklaring med at den er for fed skal rettes ind via

Der er jo en grung til det..
Da jeg fik min aalumine cylle på.. tager den flere omdrejninger...
der har jeg fået afhvide at jeg skulle skifte tal....

Fra : Brian A.

Dato : 08-04-04 14:11

"Tobias Haugaard Klint" <webmaster@FJERENDETTEscooterhoved.dk> skrev i en
meddelelse news:c53enl$5ev$1@sunsite.dk...

> Der er jo en grung til det..
> Da jeg fik min aalumine cylle på.. tager den flere omdrejninger...
> der har jeg fået afhvide at jeg skulle skifte tal....

Hvis dent ager flere rpm bliver den sikkert også varmere - så skal ikke ikke
gå ned i vametal (9 til 7) men den anden vej...9 lyder ellers rimeligt højt.
Min kører std. med BPR6HS, kører nu med 8 med 47mm alu, 21mm karbu...
tændrøret har en lysbrun farve, så alt skulle være perfekt på det punkt...

Fra : Moller

Dato : 08-04-04 11:18

GK wrote:

> [...]
> hvis blandingen er for mager stiger varmeudviklen i cylinderen og falder
> hvis den er fed da benzinen er med til at køle motoren ..

   Du er godt klar over der er noget der heder dyser i kaburatorene ik ?
for det er dem som man bruger til at justere blandingen med, IKKE
tændrørende. det er kun når man har den rigtige blandingen, men
tændrøret ikke blir varmt nok til at kunne få renset sig selv, at man
bruger et varmere rør, ikke fordi den er for fed.

   Og hvis det er en lettere tunet motor, så går man normalt mod koldere
rør, da man for en meget varmere motor pga. der afbrændes langt mere
energi i systemet. Og hvis man derimod bare smider et varmere rør, så
blir der så varmt derinde koncentreret på et lille område i toppen af
stemplet, og derved brænder hul der.

--
VH
Lars Molnit

Fra : GK

Dato : 08-04-04 16:59

GK wrote:

> [...]

energi i systemet. Og hvis man derimod bare smider et varmere rør, så
blir der så varmt derinde koncentreret på et lille område i toppen af

nu kan du jo godt bruge en ordenlig tone makker for som jeg skrev til sidst

Men det kan da godt være at jeg er gal på den ... jeg har bare aldrig hørt
om at et tændrør skulle kunne brænde hul i stemplet .. man skal jo høre
meget før øerne falder af

og der med kan man jo lære noget af andre .. og du kunne jo lære at
overspænding også kan lave et hul i et stempel ..da det jo nok ikke lige er
i de baner man tænker først hvis man brænder hul i et stempel ..

jeg syntes squ folk her inde
har det med at hakke folk ned med økser hvis der bliver stillet for nogle et
dumt spørgsmål .. gruppen er vel til for at hjælpe andre mennesker ikke
sandt

Mvh GK

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 08-04-04 17:13

GK wrote:

> nu kan du jo godt bruge en ordenlig tone makker for som jeg skrev til sidst

   så så rolig mester :)

> Men det kan da godt være at jeg er gal på den ... jeg har bare aldrig hørt
> om at et tændrør skulle kunne brænde hul i stemplet .. man skal jo høre
> meget før øerne falder af

   Ting der kan brænde hul i stemplet ... for mager blanding, for varmt
tændrør, defekt tændspole, forkert uoriginal tændspole(sjældent),
forkert tænding.

> og der med kan man jo lære noget af andre .. og du kunne jo lære at
> overspænding også kan lave et hul i et stempel ..da det jo nok ikke lige er
> i de baner man tænker først hvis man brænder hul i et stempel ..

   Nej, det er rigtigt, men det er maaange år siden at man havde brug for
at lave hjemme rulle fusk med tændspolerne, og spændingen skal være
meget høj for at den gør dette.

> [...]
> dumt spørgsmål .. gruppen er vel til for at hjælpe andre mennesker ikke

   Jeg syntes der er ufattelig mange herinde som smider det ene stykke tun
efter det andet på uden at sætte sig ind i hvad de gør, og derved roder
rundt i tændrør, selv om at deres største problem er selve kaburator ind
dysningen... men sådan er vi så forskellige.

   Men en ting som man på det kraftigste må advare imod er at tro man
justere blandingen ved at gå op og i tændrørs varmetal... og ved tun er
det 99% sikkerhed mod koldere rør man skal gå.

--
VH
Lars Molnit

Fra : GK

Dato : 08-04-04 18:28

ja det er oki moller ,, jeg hade en kx 250 kawa hvor den ene spole var
gået til .. det er lidt speciel på en crosser da der er to spoler en til lav
omdrejninger og en til høj .. og de er begge forbundet til en stator box
... sådan bare for sjov prøvede jeg selv at vikle sådan en fætter .. da de
koster 2000 kr og en hel plade med 2 spoler på koster 3500 kr lidt vild ..
hade godt nok købt en ny og viklede den med samme trådtykkelse og samme
Ohm igennem spolen .. men skidtet kunne bare ikke starte .. kunne kun skyde
lidt .. på med den nye og så gik den med det samme .. men der var flere
der fik det til at virke . men resultatet blev tit hul i stemplet eller så
gik de ikke ordenligt i de lave omdrejninger ... så det er bare ikke noget
man lige gør
selv om det jo bare er en dum spole ...en meget speciel dum spole ha ha
... der ligger nok mere i det end som så
nu må vi vist holde her hvis tråden ikke skal blive flere km lang

mvh GK

Fra : Brian A.

Dato : 08-04-04 00:12

"Tobias Haugaard Klint" <webmaster@FJERENDETTEscooterhoved.dk> skrev i en
meddelelse news:c51tpq$a9j$1@sunsite.dk...

> Hejsa
>
> Jeg har lige en lille ting til tændrør
>
> Jeg står og skal, og prøve køre med en PB6ES, men den jeg køre med nu
> [...]

P'et betyder svjh. bare "platin", altså er der platin elektrode på PB6ES,
men ikke på B7ES

Fra : yepper

Dato : 11-04-04 18:06

http://www.kandu.dk/

Fra : yepper

Dato : 11-04-04 18:15

Fra : GK

Dato : 12-04-04 02:37

jeg tror nu at det vil gå til hvis det bliver så varmt .. men det kan godt
blive så varmt at den kan eftet-tænde hvis du slår tændingen fra så
fortsætter motoren med at gå ,, d,v.s at tændrøret er blevet så varm at
det kan tænde benzinen selv om der ikke kommer nogen gnist