Carsten Stage wrote:
>> Kommer til at tænke på - det er vel et lukket batteri ?- ellers er
>> det helt entydigt at lave en vægtfyldemåling af de enkleste celler i
>> batteriet.
>
> Det er en almindelig akkumulator til en bil - 70Ah, tror jeg.
> Laderen er en elektronisk 6A ting fra onkel Harald.
Aha - hvis nu vi tænker os, at batteriet ikke er defekt er det altså
laderen - og her kommer det an på definitionen på elektronisk
men
hvis der sidder en termotype sikring kan den også været blevet træt.
Prøv om du kan bypasse den. Går vel ikke ild i det hele så længe du har
laderen åben. Går det uden at traffo og ledninger i lader "blusser op"
( gør det vel ikke fra en traffo i en lader) kan du måske på tanken få
fat i en anden sikringsholder, dem med et par ledninger på og derefter
sætte en passende sikring i, så du klarer påsken. Nogle ladere kører med
alm. autosikringer - selv om jeg syns, at termotypen der trykkes ind
igen
må være billigere i drift. og egentlig også bedre, idet der er en
tidsfaktor indbygget. Omvendt bliver autosikringen ikke pludselig
mystisk
så der er fordele ved begge.
Man kan vist få 5 eller 7.5 A sikringer og har du en kortslutning ude på
tynde lange ledninger kan det varme forbandet uden sikringen går.
Jeg
ville tjekke hele "fuglereden" grundigt for hot spots inden der lukkes
til for natten.
>
> Ingen syremåler, multimeteret er gået bort - så jeg må ud og flytte
> rundt på ledningerne. Jeg springer nok bilen over, for hvis der er
> fejl på laderen, så er jeg ikke sikker på bilens computer m.m.. Jeg
> kunne selvfølgelig prøve både akkumulatoren og laderen i bilen, og så
> bare fjerne stelledningen til bilen, når laderen prøves.
Lyder fornuftigt
Som sædvanlig ved man ikke hvad man kommer til at mangle - hvis du er i
nærheden af Helsingør må du gerne "låne" en lader, har et par stykker
på hylden.
> Laderen er normalt konstant tilsluttet akkumulatoren, så når der er
> 230V tilstede, så lades der. Bruger normalt kun ganske lidt 12V -
> lidt lys, vandpumpe.
Hvis du bruger så lidt strøm ku du måske bare etablere en lunte fra
bilen eller flytte dens batteri ind så i kan få kaffevand. Du har vel
snapkoblinger
> Nå, må ud og prøve de forskellige muligheder - afhængig af resultatet
> må det være ny lader eller akkumulator hos onkel Harald, når der er
> åbent på lørdag.
Ren hygge og opgaver der beviser at man kan klare hvad som helst.
Jeg plejer at få meget ros når det pludselig virker igen. Man skal dog
ikke lade "dem" komme for tæt på, så de opdager, at noget "går til"
under processen - eller de ser, at der bare var faldet en ledning af.
Find et godt navn til fejlen
En teknikker der skal begrunde sit honorar sætter selvfølgelig et par
dyre dele i med det samme. Ikke pjank det her. Var der ikke noget med
ham der solgte lader og lukket batteri - på tide at gøre noget ved det?
No har du anledningen. Han kan vel mindes om sin messepris. Kun 15-1900!
God Påske
sten bo