/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Lader spiser sikringer.
Fra : Carsten Stage


Dato : 07-04-04 21:41

Min lader spiser sikringer - en ny dør efter få minutter.

Jeg selv har en mistanke til at et dødt batteri kan "kortslutte" og forsøge
at få laderen til at levere mere end den er designet til. Det kan
selvfølgelig også være en fejl i laderen. Jeg har først lige konstateret
det, så derfor har jeg ikke fejlsøgt meget endnu.

Nogle forslag?


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


 
 
Jens (07-04-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 07-04-04 22:15


"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
news:c51ose$jr8$1@news.net.uni-c.dk...
> Min lader spiser sikringer - en ny dør efter få minutter.
>
> Jeg selv har en mistanke til at et dødt batteri kan "kortslutte" og
forsøge
> at få laderen til at levere mere end den er designet til. Det kan
> selvfølgelig også være en fejl i laderen. Jeg har først lige konstateret
> det, så derfor har jeg ikke fejlsøgt meget endnu.
>
> Nogle forslag?
>
>
> --
> Med venlig hilsen,
>
> Carsten Stage
> Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Hvis en celle i dit batteri er klappet sammen (kortsluttet) vil ladestrømmen
bliver for stor da en normal "dum" lader blot er en transformator og en
ensretter (og en sikring!). Hvad er tomgangsspændingen på batteriet når du
ikke lader på det? Hvis det er under 12-13 volt vil jeg mene at det er
årsagen.

Et batteri der har mistet en celle vil udemærket kunne give masser af strøm,
men ikke have den rigtige spænding (f.eks vil det på bil sagtens kunne få
lys i lygterne men bilen vil ikke starte)

Jens





Sten bo (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Sten bo


Dato : 08-04-04 03:27

Jens wrote:
> "Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> news:c51ose$jr8$1@news.net.uni-c.dk...
>> Min lader spiser sikringer - en ny dør efter få minutter.
>>
>> Jeg selv har en mistanke til at et dødt batteri kan "kortslutte" og
>> forsøge at få laderen til at levere mere end den er designet til.
>> Det kan selvfølgelig også være en fejl i laderen. Jeg har først lige
>> konstateret det, så derfor har jeg ikke fejlsøgt meget endnu.
>>
>> Nogle forslag?

Herligt her i påsken. Ved ikke hvilke målemulighedder og instrumenter du
har. Helt uden må der flyttes lidt rundt på sagerne, Afmonter lunterne
på batteriet og se om sikringen går ubelastet og. prøv derefter at lade
på et andet batteri med laderen - find en lang ledning eller slæb
batteriet fra bilen ind i vognen.
Kan laderen trække lys mm uden om batteriet.?
Godt hvis der er nogle fede prøveledninger og et multimeter i bagagen.

> Hvis en celle i dit batteri er klappet sammen (kortsluttet) vil
> ladestrømmen bliver for stor da en normal "dum" lader blot er en
> transformator og en ensretter (og en sikring!). Hvad er
> tomgangsspændingen på batteriet når du ikke lader på det? Hvis det er
> under 12-13 volt vil jeg mene at det er årsagen.

Hvile - er vel lidt under 12 volt også på et batteri der er i orden.

sur sjow

sten bo



Sten bo (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Sten bo


Dato : 08-04-04 03:49

Sten bo wrote:
> Jens wrote:
>> "Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
>> news:c51ose$jr8$1@news.net.uni-c.dk...
>>> Min lader spiser sikringer - en ny dør efter få minutter.
>>>
>>> Jeg selv har en mistanke til at et dødt batteri kan "kortslutte" og
>>> forsøge at få laderen til at levere mere end den er designet til.

Kommer til at tænke på - det er vel et lukket batteri ?- ellers er det
helt entydigt at lave en vægtfyldemåling af de enklete celler i
batteriet.
Der må max være 2 streger afvigelse på en celle. Er der faldet en celle
sammen vil den ha en meget lavere visning. Men hvem slæber rundt med en
syremåler -
og værkstederne er lukket - kan fås på nogle få tankstationer. mener at
det helt opladet viser vægtfyde 1,28 eller derom Det vigtigste er at
der ikke er stor forskel.
hilsen sten bo



Carsten Stage (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 08-04-04 06:35


> Kommer til at tænke på - det er vel et lukket batteri ?- ellers er det
> helt entydigt at lave en vægtfyldemåling af de enklete celler i
> batteriet.

Det er en almindelig akkumulator til en bil - 70Ah, tror jeg.
Laderen er en elektronisk 6A ting fra onkel Harald.

Ingen syremåler, multimeteret er gået bort - så jeg må ud og flytte rundt på
ledningerne. Jeg springer nok bilen over, for hvis der er fejl på laderen,
så er jeg ikke sikker på bilens computer m.m.. Jeg kunne selvfølgelig prøve
både akkumulatoren og laderen i bilen, og så bare fjerne stelledningen til
bilen, når laderen prøves.

Laderen er normalt konstant tilsluttet akkumulatoren, så når der er 230V
tilstede, så lades der. Bruger normalt kun ganske lidt 12V - lidt lys,
vandpumpe.

Nå, må ud og prøve de forskellige muligheder - afhængig af resultatet må det
være ny lader eller akkumulator hos onkel Harald, når der er åbent på
lørdag.


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Sten bo (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Sten bo


Dato : 08-04-04 09:58

Carsten Stage wrote:
>> Kommer til at tænke på - det er vel et lukket batteri ?- ellers er
>> det helt entydigt at lave en vægtfyldemåling af de enkleste celler i
>> batteriet.
>
> Det er en almindelig akkumulator til en bil - 70Ah, tror jeg.
> Laderen er en elektronisk 6A ting fra onkel Harald.


Aha - hvis nu vi tænker os, at batteriet ikke er defekt er det altså
laderen - og her kommer det an på definitionen på elektronisk men
hvis der sidder en termotype sikring kan den også været blevet træt.

Prøv om du kan bypasse den. Går vel ikke ild i det hele så længe du har
laderen åben. Går det uden at traffo og ledninger i lader "blusser op"
( gør det vel ikke fra en traffo i en lader) kan du måske på tanken få
fat i en anden sikringsholder, dem med et par ledninger på og derefter
sætte en passende sikring i, så du klarer påsken. Nogle ladere kører med
alm. autosikringer - selv om jeg syns, at termotypen der trykkes ind
igen
må være billigere i drift. og egentlig også bedre, idet der er en
tidsfaktor indbygget. Omvendt bliver autosikringen ikke pludselig
mystisk
så der er fordele ved begge.

Man kan vist få 5 eller 7.5 A sikringer og har du en kortslutning ude på
tynde lange ledninger kan det varme forbandet uden sikringen går.

Jeg
ville tjekke hele "fuglereden" grundigt for hot spots inden der lukkes
til for natten.

>
> Ingen syremåler, multimeteret er gået bort - så jeg må ud og flytte
> rundt på ledningerne. Jeg springer nok bilen over, for hvis der er
> fejl på laderen, så er jeg ikke sikker på bilens computer m.m.. Jeg
> kunne selvfølgelig prøve både akkumulatoren og laderen i bilen, og så
> bare fjerne stelledningen til bilen, når laderen prøves.

Lyder fornuftigt
Som sædvanlig ved man ikke hvad man kommer til at mangle - hvis du er i
nærheden af Helsingør må du gerne "låne" en lader, har et par stykker
på hylden.


> Laderen er normalt konstant tilsluttet akkumulatoren, så når der er
> 230V tilstede, så lades der. Bruger normalt kun ganske lidt 12V -
> lidt lys, vandpumpe.

Hvis du bruger så lidt strøm ku du måske bare etablere en lunte fra
bilen eller flytte dens batteri ind så i kan få kaffevand. Du har vel
snapkoblinger

> Nå, må ud og prøve de forskellige muligheder - afhængig af resultatet
> må det være ny lader eller akkumulator hos onkel Harald, når der er
> åbent på lørdag.

Ren hygge og opgaver der beviser at man kan klare hvad som helst.

Jeg plejer at få meget ros når det pludselig virker igen. Man skal dog
ikke lade "dem" komme for tæt på, så de opdager, at noget "går til"
under processen - eller de ser, at der bare var faldet en ledning af.
Find et godt navn til fejlen
En teknikker der skal begrunde sit honorar sætter selvfølgelig et par
dyre dele i med det samme. Ikke pjank det her. Var der ikke noget med
ham der solgte lader og lukket batteri - på tide at gøre noget ved det?
No har du anledningen. Han kan vel mindes om sin messepris. Kun 15-1900!


God Påske

sten bo






Carsten Holck (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 11-04-04 23:46

Carsten Stage wrote:
>> Kommer til at tænke på - det er vel et lukket batteri ?- ellers er
>> det helt entydigt at lave en vægtfyldemåling af de enklete celler i
>> batteriet.

> Nå, må ud og prøve de forskellige muligheder - afhængig af resultatet
> må det være ny lader eller akkumulator hos onkel Harald, når der er
> åbent på lørdag.

Og husk at få et nyt multimeter med

/carsten



Carsten Stage (12-04-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 12-04-04 14:52

Carsten Holck wrote:

>> Nå, må ud og prøve de forskellige muligheder - afhængig af resultatet
>> må det være ny lader eller akkumulator hos onkel Harald, når der er
>> åbent på lørdag.
>
> Og husk at få et nyt multimeter med

Det var ganske hurtigt overstået. Af med akk. og laderen kunne levere strøm
til forbrugerne. Anden akk. prøvet - alt OK - købt ny akk. og alt er som det
skal være.

Tak for de mange input...


--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk


Søren (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-04 15:10

> Det var ganske hurtigt overstået. Af med akk. og laderen kunne levere
strøm
> til forbrugerne. Anden akk. prøvet - alt OK - købt ny akk. og alt er som
det
> skal være.

Hvis batteri ladere også er fra onkel Harald, så vil det nye batteri ikke
holde så længe hvis laderen er tændt hele tiden



Kim Olsen (14-04-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 14-04-04 16:03

> Hvis batteri ladere også er fra onkel Harald, så vil det nye batteri ikke
> holde så længe hvis laderen er tændt hele tiden
>

Hej

Det kommer da vist lige an på hvad du slæber med hjem.

Har selv lige købt en 10A lader (kr. 399) hos Harald Nyborg. Den er
elektronisk og beregnet for vedligeholdelsesfrie batterier i både og
campingvogne, og er altså beregnet til at være tilkoblet hele tiden.

Hilsen

Kim




Søren (15-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 15-04-04 09:43

> Har selv lige købt en 10A lader (kr. 399) hos Harald Nyborg. Den er
> elektronisk og beregnet for vedligeholdelsesfrie batterier i både og
> campingvogne, og er altså beregnet til at være tilkoblet hele tiden.

Du har ret den slukker selv når der er ladet op. Men den kan vist ikke selv
finde ud af at tænde igen.



Jens (08-04-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 08-04-04 23:42


> Hvile - er vel lidt under 12 volt også på et batteri der er i orden.
>
> sur sjow
>
> sten bo
>
Et 12 volts blybatteri der er nogenlunde opladet bør, hvis det er i orden,
vise en tomgangsspænding på ca 13,0 - 13,5 volt. Hvis det viser 12 volt i
tomgang er det 100% afladet eller defekt.

(Det burde i virkeligheden hedder et 13,5 Volts batteri og ikke 12 Volt
)

Jens



Peter B (10-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter B


Dato : 10-04-04 23:39

Et normal fritventileret blybatteri (batteri hvor det er muligt at måle
vægtfylde),
har en spænding på 2 v/cell under normal belastning,
de 13,5 v er med en driftspænding på 2,23 v /cell, hvorpå der er monteret en
lader, ved denne spænding kan batteriet tåle at stå med en lader monteret i
årevis,
hvis batteriet påtrykkes en spænding på 14,1v stiger vandforbruget, og
levetiden vil på sigt blive forkortet.

Peter B

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:4075d51a$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Hvile - er vel lidt under 12 volt også på et batteri der er i orden.
> >
> > sur sjow
> >
> > sten bo
> >
> Et 12 volts blybatteri der er nogenlunde opladet bør, hvis det er i orden,
> vise en tomgangsspænding på ca 13,0 - 13,5 volt. Hvis det viser 12 volt i
> tomgang er det 100% afladet eller defekt.
>
> (Det burde i virkeligheden hedder et 13,5 Volts batteri og ikke 12 Volt
> )
>
> Jens
>
>



Sten bo (11-04-2004)
Kommentar
Fra : Sten bo


Dato : 11-04-04 05:42

Peter B wrote:
> Et normal fritventileret blybatteri (batteri hvor det er muligt at
> måle vægtfylde),
> har en spænding på 2 v/cell under normal belastning,
> de 13,5 v er med en driftspænding på 2,23 v /cell, hvorpå der er
> monteret en lader, ved denne spænding kan batteriet tåle at stå med
> en lader monteret i årevis,
> hvis batteriet påtrykkes en spænding på 14,1v stiger vandforbruget, og
> levetiden vil på sigt blive forkortet.
>
> Peter B




sten bo





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste