Dæk/fælgeproblem
Fra : Holten

Dato : 07-04-04 20:09

På min MB W124 kørte jeg sidste år med 215/55X16 på 8X16 Fælge.

I år skal jeg så have nye dæk på, og bestiller 205/55X16 da denne str.
passer bedre rent rulleomkreds-mæssigt.
Efter at have bandet i ti minutter siger min dækmand, at det sgu ikke kan
lade sig gøre. Problemet er at han ikke kan få dækkanterne tætte nok på
fælgkanten til at han kan få luft i dækket.

Han sætter nu pinde i alle dæk for at få dem til at give sig lidt, og kan så
montere dem på fælgene efter påske.

Nu er det jeg tænker om der kan være noget farligt ved at køre med denne
str. dæk på en fælg, som måske er lidt for bred til dette dæk.
I følge normerne skulle et 205/55X16 dæk kunne sidde på en fælg op til 7,5
tommer, så mon ikke det er forsvarligt med den ekstra ½ tomme på fælgen
eller er det overkill ?

Jeg tænker ikke på beskyttelse af fælgkant, da konen ikke får lov at benytte
bilen om sommeren )

MVH

Holten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-04-04 20:59

On Wed, 7 Apr 2004 21:09:07 +0200, "Holten" <Virkerikke@mail.dk>
wrote:

> [...]
>tommer, så mon ikke det er forsvarligt med den ekstra ½ tomme på fælgen

Prøv at læse lidt her - jeg ved ikke om det kan hjælpe dig lidt:
www.powerpage.dk/daek.htm

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-04-04 21:32

Holten wrote:
> [...]
> kan lade sig gøre. Problemet er at han ikke kan få dækkanterne tætte
> nok på fælgkanten til at han kan få luft i dækket.

Det var en smalt dæk til en bred fælg.

Da jeg skulle have monteret mine 12,5" bredde dæk på mine 10" fælge har de
samme problem. Men de have en trykbeholder, som de fyldte med luft. Denne
kunne så skydes af, så en masse luft kom ind under dækket, og dækket dermed
kom ud til fælgen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 08-04-04 12:50

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in
message news:c51ofm$rpo$1@sunsite.dk...

> [...]
Denne
> kunne så skydes af, så en masse luft kom ind under dækket, og dækket

Og sådan en beholder har samtlige dækfirma'er jeg har besøgt haft
liggende.. "din dækmand" er vel ikke bare din alm. mekaniker?
Samme beholder bruges også når der skal laves tyskermontering..
175/50-13 på 8x13" fælge eller 9x13" for den sags skyld.. (på 9x13 var
det godt vi havde den store beholder til lastbildæk :p )

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Holten

Dato : 08-04-04 18:46

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og sådan en beholder har samtlige dækfirma'er jeg har besøgt haft
> liggende.. "din dækmand" er vel ikke bare din alm. mekaniker?

Nej det er nu godt nok et dækcenter Ovethi,Dansk Dæk Service.

> Samme beholder bruges også når der skal laves tyskermontering..
> 175/50-13 på 8x13" fælge eller 9x13" for den sags skyld.. (på 9x13 var
> det godt vi havde den store beholder til lastbildæk :p )

Det mumlede han godt nok noget om, men hvade vist ikke udstyret til det i
denne afdeling.
Vil det sige, at der ikke skulle være noget sikkerhedsmæssigt forker ved
denne montering ?
Hvad med køreegenskaber, vil de blive dårligere med sådan et dæk på en bred
fælg ?

MVH

Holten

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 09-04-04 15:32

SNIP

> Hvad med køreegenskaber, vil de blive dårligere med sådan et dæk på en
bred
> fælg ?

Nej bestemt ikke - den bliver sikkert god til at tage svingene

Men hvis man overdriver med et smalt dæk på en bred fælg ødelægges dæksiden
efterhånden og karkassen (tror det er sådan det staves) går i stykker. Det
resulterer i at dækkes kan begynde at bule ud på siderne. Men så snakker vi
også 1" - 2" tommer bredere fælge end dækket.

Mvh. Ulrich

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-04-04 07:48

Bo Lynnerup wrote:
> Og sådan en beholder har samtlige dækfirma'er jeg har besøgt haft
> liggende..

Det har dem jeg har besøgt så ikke haft...

--
Mvh. Morten Fruergaard