Bogføring og moms for porto og ekspedition~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-04-04 13:13

Hej NG.

Jeg øver mig lidt i at bogføre. Spørgsmålet er helt generelt om bogføring.
Jeg beskriver hvad jeg gør:

Jeg opretter en ny ordre/købsfaktura med 2 linjer:

1) Regnskabshæfte, summarum, konto 6100, 1 stk, pris kr.60 + kr.15 moms =
kr.75.
2) Porto og ekspedition, konto 7200, 1 stk, kr. 24 + 0 kr. moms = kr.24
ialt : kr. 99

Er det måden man gør det på? Altså, jeg lader ekspeditionsgebyret gå ind
over kontoen "porto", fordi jeg ikke kan se hvor meget der rent faktisk er
porto og hvor meget der er ekspeditionsgebyr... Derfor afregnes der kun
kr.15 moms for ovennævnte postering istedet for 25% moms af hele beløbet
(kr.99 ialt) = ca. kr.25 kr istedet for kr.15...

Jeg gætter på det at man gør det første (så tjener T&S måske 10 kr ved ikke
at skulle refundere mine momsudgifter), hvis man vil være på den sikre side,
men jeg vil jo nødigt lave noget forkert... Håber på lidt hjælp, idet jeg
vistnok så vil være kørende...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 07-04-04 21:23

On Wed, 7 Apr 2004 14:13:04 +0200, "Martin Jørgensen"
<unoder.spam@jay.spam.net> wrote:

> [...]
>kr.75.
>2) Porto og ekspedition, konto 7200, 1 stk, kr. 24 + 0 kr. moms = kr.24

Medmindre at du fakturerer porto med din helt præcise protoudgift skal
du beregne fuld moms af denne post.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-04-04 23:38

Knud Berggreen wrote:

> Medmindre at du fakturerer porto med din helt præcise protoudgift skal
> du beregne fuld moms af denne post.

Ok, så kommer begge linjer ind under konto 6100 (bogføring) fordi det er et
bogføringshæfte og da jeg ikke på forhånd ved hvad portoen er, lader jeg
som om der ingen porto-udgifter er i denne omgang...

Derved gættede jeg så forkert. Så skal told og skat refundere mig kr. 25
fordi det er 25% af 99 kr. Eller går de så meget op i det, at jeg skal
vente med at bogføre, indtil jeg modtager pakken/brevet og så påføre
udgiften til porto? Derved får jeg lidt mindre refusion/modregning i
momsregnskabet, men det er egentligt mest princippet jeg her spørger til
(det er jo småpenge)...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 09-04-04 16:13

On Thu, 08 Apr 2004 00:38:25 +0200, Martin Jørgensen
> [...]

>udgiften til porto? Derved får jeg lidt mindre refusion/modregning i
>momsregnskabet, men det er egentligt mest princippet jeg her spørger til

Jeg havde ikke lige bemærket at der var tale om at du købte, men da
den du køber fra er underlagt samme betingelser, så tillægger han
sandsynligvis moms.
Umiddelbart så skal du vente med at bogføre og det er også normalt at
man først bogfører når man har et bilag idet man ellers skal foretage
mange korrektioner hvis man bogfører på baggrund af forventninger.

/Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-04-04 19:36

Hej Knud.

Knud Berggreen wrote:
-snip-
> [...]
> man først bogfører når man har et bilag idet man ellers skal foretage
> mange korrektioner hvis man bogfører på baggrund af forventninger.

Ok, tak for svaret.... Men det er lidt underligt at jeg selv skal til at
hitte ud af hvor meget porto der er på og så trække det fra forretningens
"Porto og ekspeditionsgebyr" på kr.25.

På den modtagne kvittering, gætter jeg på at der nok bare står det samme som
på min skærm: "kr.25 for porto og ekspedition"... Told og skat vil vel ikke
have at jeg gemmer de brugte frimærker som er blevet mig tilsendt, til
fremtidig dokumentation eller hvad?

I så fald:
Så skal jeg sku' have fat i en solid saks, der kan klippe i papkasser og
vedlægge et stykke papkasse med brugte frimærker til portoregnskabet

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-04-04 09:36

On Fri, 09 Apr 2004 20:36:02 +0200, Martin Jørgensen
> [...]

>hitte ud af hvor meget porto der er på og så trække det fra forretningens

Det skal du heller ikke. Hvis forretningen fakturer ""Porto og
ekspeditionsgebyr" på kr.25. så er hele beløbet fuldt momspligtigt.

Hvis de - mod forventning - fakturerer den præcise portoudgift som et
udlæg uden moms så vil det tydeligt fremgå af fakturaen at der er tale
om et momsfrit udlæg.

Nu er det jo så fint, at det ud af fakturaen helt tydeligt skal fremgå
hvor stort beløb der er beregnet i moms så du vil slet ikke være i
tvivl.

/Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-04-04 16:48

Knud Berggreen wrote:

> [...]
>
> Det skal du heller ikke. Hvis forretningen fakturer ""Porto og
> ekspeditionsgebyr" på kr.25. så er hele beløbet fuldt momspligtigt.

Der er ellers ikke udregnet moms af disse 25 kr, for dette beløb på
fakturaen, som jeg netop har modtaget.... På fakturaen er momsen anført til
25% af kr.60 = kr.15 ialt. Der er ikke udregnet yderligere moms,
overhovedet...

Dvs: Portoen (altså frimærkets pris) er på kr.12,50. Fakturaen lyder så på
"Porto og ekspeditionsgebyr: kr.25". Dvs. Resten af beløbet, altså de
sidste kr.12,50 må være for ekspedition. Eksepeditionsgebyret er vel
almindelig arbejdsløn og det er vel normalt momspligtigt?

Begår jeg ikke en fejl ved at lade de 25 kroner ryge ind på "Porto-kontoen"
i mit regnskab, når ekspeditionsgebyret er indeholdt (Porto-kontoen er nr.
7200 i Summasummarum).

Er der fejl i fakturaen? Skulle de specificere momsen af de kr.25? Der står
direkte anført: 0 % = kr. 0 for moms af dette beløb.

> Hvis de - mod forventning - fakturerer den præcise portoudgift som et
> udlæg uden moms så vil det tydeligt fremgå af fakturaen at der er tale
> om et momsfrit udlæg.

Her er den præcise portoudgift på kr.12,50 altså ikke skrevet på fakturaen
og samtidigt er momsen anført til 0 kr, af linjen med "Porto og
ekspedition".

> Nu er det jo så fint, at det ud af fakturaen helt tydeligt skal fremgå
> hvor stort beløb der er beregnet i moms så du vil slet ikke være i
> tvivl.

Det er klart. Det tænkte jeg slet ikke over da jeg stillede spørgsmålet. Jeg
skal måske bare "kaste" ansvaret over på Stoneware og lade som ingenting.

Blot skrive nøjagtigt det samme ind i mit regnskab, som de skriver på
fakturaen? Det virker lidt underligt med ekspeditionsgebyret, som kommer
ind på porto-kontoen, så der derved ikke beregnes moms herved...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-04-04 21:34

On Sat, 10 Apr 2004 17:47:38 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@jay.spam.net> wrote:

>Er der fejl i fakturaen? Skulle de specificere momsen af de kr.25? Der står
>direkte anført: 0 % = kr. 0 for moms af dette beløb.

For at gøre en lang historie kort, så ja: der er fejl i fakturaen.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=108122&ov_id=44489&i=34&top=108080&action=close#108122
kan du læse om momsgrundlaget (bemærk den markerede linie)

Jeg kan ikke finde noget om at portoudlæg kan faktureres uden moms.
Måske er den regel ikke længere gældende?

> CITAT BEGYND <
De skal beregne momsen af momsgrundlaget, dvs. af vederlaget uden
moms.

Momsen beregnes af hele salgsprisen, inkl. alle omkostninger. F.eks.
skal De medregne:

- omkostninger til emballage, herunder leje af emballage
>+++ - omkostninger til forsendelse, f.eks. kørsel, fragt, porto og transportforsikring, eventuel betaling for rejseudgifter til sælgerens personale
- agentprovision og lignende
- service og reklame
- serveringsafgift (drikkepenge).
- Hvis De som betingelse for leverancen opkræver tilslutnings- og
oprettelsesafgifter eller andre beløb og omkostninger hos modtageren,
skal De medregne disse beløb til momsgrundlaget.

De særlige afgifter (punktafgifter), der er lagt på en række varer,
skal også medregnes til momsgrundlaget. Det gælder dog ikke
registreringsafgiften af motorkøretøjer.

Herudover skal De også medregne finansieringstillæg, kreditkøbstillæg
og lignende, som De lægger til købesummen, når De sælger på afbetaling
eller kredit.

Visse beløb skal ikke medregnes til momsgrundlaget. Det gælder for:

- rentetillæg og kreditrenter
- rabatter
- byttehandler
- personalesalg
- privatforbrug og udtagelse til momsfri formål
- driftsmidler
- byggeri for egen regning.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-04-04 19:05

> [...]
> kan du læse om momsgrundlaget (bemærk den markerede linie)

Tusind tak for hjælpen.

Der er ikke mange andre i denne tråd, der gider at bidrage med noget, så jeg
vil ringe ind til Told og skat i morgen - jeg vil alligevel prøve at klare
momsregnskabet i morgen for første gang og så kan jeg ligeså godt få hjælp
fra dem i telefonen, til dette...

mvh.
Martin Jørgensen