Peugeot 405. Problemer med håndbremsen.
Fra : Lars

Dato : 06-04-04 18:48

Har lige været til syn med kareten. Peugeot 405 2,0, årg 1995. Skivebremser
bagunder.

Kasseret på grund af "utilstrækkelig håndbremse".

Har nu strammet håndbremsen helt op, men skidtet har meget svært ved at
blokere baghjulene.

Virker som om håndbremsekablet er i stykker. Når jeg rinver håndbremsen
hurtigt op, blokere hjulene på bremsestanden, men når jeg trækker et jævnt
langsomt træk, vil den helst undgå blokaden.

Har nogen erfaringer med håndbremseproblemer på denne model, vil jeg gerne
høre forslag til udbedring.

Lars.

Fra : JBH

Dato : 06-04-04 19:18

"Lars" <larsfredenslund@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige været til syn med kareten. Peugeot 405 2,0, årg 1995.
Skivebremser
> bagunder.
>
> Kasseret på grund af "utilstrækkelig håndbremse".

Mener du ikke for stor forskel på bremse effekten mellem baghjulene. Så du
urene på bremsestanden da synsmanden testede ?

> Har nu strammet håndbremsen helt op, men skidtet har meget svært ved at
> blokere baghjulene.

Jeps. især hvis bilen ruller. Fra stilstand er det bedre. Det er normalt for
405éren både for skive og tromle-modellen.

Test om den bremser nogenlunde ens (blokerer begge baghjul på samme tid) på
en grusvej, mens du langsomt trækker håndbremsen.

> [...]
> langsomt træk, vil den helst undgå blokaden.
>
> Har nogen erfaringer med håndbremseproblemer på denne model, vil jeg gerne

Dine håndbremsekabler er ok ? (rustne indeni) og skiver og klodser er også
ok ? Så er der kun calibrene tilbage
:-/.
Går armene fra håndbremsekablerne på calibrene ens. De kan godt gå meget
trægt pga rust på akslerne. Ofte vil det dog resultere i hængende bremser
lige efter håndbremsen har været trukket.

mvh
JBH

Fra : Lars

Dato : 06-04-04 20:23

Bremsekraften er ens på begge hjul.

Når jeg har bilen på lift og trækker i håndbremsen, går det fint i starten.
"Armene" på kalibrene bevæger sig jævnt når jeg trækker håndbremsen de
første par "hakker". Derefter er det som om at kablet ikke kan trække dem
længere. Som om at kablet måske er dårligt. Det virker faktisk som om at
kablet er ligesom en elastik. Jo hådere jeg trækker i håndbremsen, jo
længere bliver kablet. Kan det passe??

Kalibrene er skiftet sidste sommer, så jeg håber sandelig ikke at der er
noget galt med dem.

Lars.

Fra : ham

Dato : 06-04-04 20:42

> [...]
> langsomt træk, vil den helst undgå blokaden.
>
> Har nogen erfaringer med håndbremseproblemer på denne model, vil jeg gerne

Du skriver du har strammet håndbremsen op, har du gjort det på den rigtige
måde? du skal jo først slække håndbremse justeringen helt af og være sikker
på at armene er helt tilbage mod stoppet, derefter skal du pumpe på pedalen
så stemplerne kommer helt ud til klodserne, og så skal du stramme
håndbremsen op igen, ellers får du en vinkel på armene hvor der ikke er
noget magt i dem. prøv på denne måde.