Dækskifte hvordan?
Fra : S.M.

Dato : 05-04-04 22:36

Hej
Min Gilera Runner trænger til et nyt bagdæk, og der er stor forskel på
dækprisen hos mekanikeren og prisen ved Thansen.dk. Derfor overvejer jeg
selv at skifte, men hvordan er det lige man gør. hvad skal jeg f.eks bruge
af værktøj.
I øvrigt irriterende at der ikke fulgte nogen ordentlig instruktionsbog med
da jeg købte den i 99.

Findes der evt. et godt link til noget "gør det selv".

Mvh
Jens

Fra : GK

Dato : 06-04-04 09:23

"S.M." <invalid@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> da jeg købte den i 99.
>
> Findes der evt. et godt link til noget "gør det selv".

hej det er ikke det store problem at skifte dæk på en runner .. .. køb du
bare et dæk ved t-hansen det koster 300 kr . .. de er gode nok
af værktøj er det ikke det store du skal bruge .. en unbracho nøgle ..en
gaffel nøgle .. og 2 -3 dækjern .. og et stykke haveslange skåret igennem på
langs...først skal du pille den bagerste udstødnings potte af .. den er
skruet fast på forrørret med to bolte .. og så sidder der to unbracho bolte
der er skruet ind i motorblokken .. ud med dem også ,,, så er potten lige
til at fjerne og så kan du skrue hjulet af .. som også sidder med 6 unbracho
bolte
når du så har fået hjulet af skal du lukke luften ud trykke dækket ind
så det slipper fælgkanten .. i begge sider .. alså ind mod den fordybning
der er i fælgen .. så det sidder helt løst .. så tager du de stykker have
slange .. du har skåret igennem på langs ... lav gerne så du har 4 stykker
... og sæt dem ned over fælgkanten .. det er for at beskytte fælgkanten når
du bruger bækjernene .. så tager du et dækjern og sætter ind så du kan
vippe dækket ud over kanten på fælgen .. inden du tager forhårdt fat i
dækjernet så skal du med den anden hånd sørge for samtidig at trykke dækket
ind mod midten af fælgen så dæk kanten kommer helt ned i midten af fælgen ..
og så vipper du dækket ud over fælgkanten .. tager det andet dækjern .. og
stikker ind og får fat i dækkanten et stykke længer henne på fælgen .. og
vipper så dækket ud over kanten .. og så skulle du gerne hive resten ud med
hånden ..når så du har gjort det så kan du vride resten af med hånden ...
og så i omvendt række følge når det nye dæk skal på ... husk lige at
smøre dækkanten hele vejen rundt med lidt brun sæbe inden du montere det
... og husk at få trykket dæk kanten ned i midten af fælgen når momtere det
... gør du ikke det så er det umuligt at få vredet på plads .. husk brug ikke
vold .. man kan montere sådan et dæk med de bare næver hvis man sørger for
at presse dækkanten ned i midten af fælgen .. det er meget vigtigt ..

nu skulle det vist være skåret ud pap og til at forstå

Mvh GK

Fra : S.M.

Dato : 06-04-04 09:36

"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> at presse dækkanten ned i midten af fælgen .. det er meget vigtigt ..
>

> nu skulle det vist være skåret ud pap og til at forstå

Jeg kaster mig ud i det, mekanikeren har alligevel ikke tid før efter
påske.

/Jens

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-04-04 16:46

> Jeg kaster mig ud i det, mekanikeren har alligevel ikke tid før efter
> påske.
>
> /Jens

Jeg vil nok slå mig sammen med en der har prøvet det får. Der
er mange små triks som kan gøre det hele meget lettere.

Hilsen Mikkel