Dæk på Fiat Brava
Fra : Leif Pedersen

Dato : 05-04-04 21:45

ER der nogen der har nogen erfaring med at sætte 175/70-14 dæk på Fiat
Brava, i stedet for 175/65-14, som bilen er leveret med.

For ca. 20 år siden havde jeg en Opel Kadet D, hvor jeg satte 155/13, dæk på
frem for de 145/13, som bilen var leveret med, samtidig satte jeg
elektronisk tænding på den, og det blev en helt anden bil at kører i.

Leif

Fra : Per O. Madsen

Dato : 06-04-04 04:31

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet-dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4071c545$0$18666$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]

> frem for de 145/13, som bilen var leveret med, samtidig satte jeg
> elektronisk tænding på den, og det blev en helt anden bil at kører i.

Min Bravo blev leveret med 185/60 14, og det har den kørt kanon godt med.

Per O.

Fra : Max

Dato : 06-04-04 06:11

> ER der nogen der har nogen erfaring med at sætte 175/70-14 dæk på Fiat
> Brava, i stedet for 175/65-14, som bilen er leveret med.

Umiddelbart vil det jo ikke hjælpe på dens retningsstabilitet... men jeg ved
ikke om du ser det som et problem?

/MAx

Fra : Leif Pedersen

Dato : 06-04-04 15:03

> [...]
>
> Umiddelbart vil det jo ikke hjælpe på dens retningsstabilitet... men jeg

Nej jeg ser det ikke som et problem, men prisen på 175/70 dæk er billigere
end 175/65 dæk
men bilen skulle vel blive lidt højere gearet.
Leif

Fra : www.carlite.dk

Dato : 07-04-04 10:28

Hej Leif.

175/65-14" har en omkreds på 1781mm og
175/70-14" har en omkreds på 1838mm

Dermed bliver bilen højere gearet (som du skriver). Men du holder dig
alligevel indenfor de lovlige 5% forøgelse eller formindskelse. Så jeg kan
ikke se nogen grund til ikke at prøve.

Der er jo penge at spare...

Med venlig hilsen
Michael - Hjørring

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet-dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4072b8b0$0$5952$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 07-04-04 10:43

"www.carlite.dk" <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dermed bliver bilen højere gearet (som du skriver). Men du holder dig
> alligevel indenfor de lovlige 5% forøgelse eller formindskelse. Så jeg kan

Husk det kun er 3% hvis bilen har ABS.

Med venlig hilsen Kim

Fra : www.carlite.dk

Dato : 07-04-04 11:27

Hej Kim.

3% - Det var jeg ikke klar over... ABS bremser kører de fleste jo rundt med.
Hvor har du set at det kun er 3%?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-04-04 11:57

www.carlite.dk wrote:
> Hej Kim.
>
> 3% - Det var jeg ikke klar over... ABS bremser kører de fleste jo
> rundt med. Hvor har du set at det kun er 3%?

Formentlig ingen steder.

Rap rap.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 07-04-04 15:34

meddelelse news:c50mpu$6kn$1@sunsite.dk...

> Formentlig ingen steder.
>
> Rap rap.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Ja selvfølgelig er det noget jeg finder på Morten, mon ikke nogle af dem der
sælger dæk kan fortælle dig om reglerne?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-04-04 21:39

Kim Kristensen wrote:
> Ja selvfølgelig er det noget jeg finder på Morten, mon ikke nogle af
> dem der sælger dæk kan fortælle dig om reglerne?

Jeg sælger dæk...
Og mange af dem...

Der findes ingen regler om 3 % ved ABS.

Hvis du fortsat mener det, så hvis mig venligst et sted, hvor det står...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kim Kristensen

Dato : 07-04-04 15:32

> Hej Kim.
>
> 3% - Det var jeg ikke klar over... ABS bremser kører de fleste jo rundt
med.
> Hvor har du set at det kun er 3%?

Det har jeg set på den dækberegner jeg plejer at bruge, den er på Fensmark
Trailer's hjemmeside. Men ved at søge lidt fandt jeg også dette på
daeksikkerhed under hvad der skal foreligge til syn:

" Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk (for typegodkendelsespligtige
køretøjer), hvis afvigelserne i dækomkreds overstiger 5%, eller hvis
forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk overstiger 5% (f.eks. 2%
større fordæk og 4% mindre bagdæk), for køretøjer med blokeringsfri bremser
(ABS) dog 2% (f.eks. 2% større fordæk og 1% mindre bagdæk)."

Som jeg forstår det er det kun 2% og ikke 3% på biler med ABS, for der skal
åbenbart foreligge en ny typegodkendelse til syn hvis afvigelsen overstiger
5% på biler uden og 2% på biler med ABS.

Men det er nok værd at undersøge nærmere, for det vil jo være surt at spare
nogle penge på dæk og så blive sendt hjem fra synshallen for at skifte dem
igen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Verner Johnsen

Dato : 07-04-04 22:48

On Wed, 7 Apr 2004 16:32:01 +0200, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>åbenbart foreligge en ny typegodkendelse til syn hvis afvigelsen overstiger
>5% på biler uden og 2% på biler med ABS.

Hvis man nu citerer direkte fra kilden: "Detailforskrifter for
køretøjer", så undgår man meningsforstyrrende omformuleringer.
I Afsnit 8.02.003 står der:

"1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:

- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. f.eks. STRO-databog).

- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk,
må forskellen i ændringen maksimalt være 2% (f.eks. 1% større
fordæk og 3% større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5%
(f.eks. 3 % mindre fordæk og 2% større bagdæk).

- Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om
specielle krav til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan
også være angivet tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor."

Og det får jeg til, at hvis man ændrer lige meget på for- og baghjul,
så gælder de 5%.
Hvis man ikke ændrer lige meget på for- og baghjul, så må forskellen i
ændringen ikke overstige 2%, hvis bilen har ABS, men du må stadig
ændre hjulene f.eks. henholdsvis 3% og 5%

>Men det er nok værd at undersøge nærmere, for det vil jo være surt at spare
>nogle penge på dæk og så blive sendt hjem fra synshallen for at skifte dem
>igen.

Synsmandens bibel hedder "Detailforskrifter for køretøjer" (i en
speciel kommenteret udgave, som kaldes "Vejledning for SBI"), og det
er der "sandheden" findes.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-04 05:55

On Wed, 07 Apr 2004 21:48:08 GMT, Verner Johnsen <vejoh@post10.tele.dk>
wrote:

> Synsmandens bibel hedder "Detailforskrifter for køretøjer" (i en
> speciel kommenteret udgave, som kaldes "Vejledning for SBI"), og det
> er der "sandheden" findes.

Og kan downloades som PDF-filer herfra:

http://www.fstyr.dk/sw6010.asp

--