Andet multimedie
Kompas i Illustrator cs
Fra : Nederbasse

Dato : 05-04-04 18:06

Hej Gruppe
Jeg skal tegne et kompas i Illustrator cs og troede det var så nemt
Hvordan tegner man 160-200 streger der er radier til en cirkel ?
jeg havde regnet med at tegne 2 streger der var i 180 graders vinkel og så
bruge Blend tool men nej så hvordan ?

Lars

Fra : Storm

Dato : 05-04-04 19:18

Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
> Hvordan tegner man 160-200 streger der er radier til en cirkel ?
> jeg havde regnet med at tegne 2 streger der var i 180 graders vinkel og så

Jeg har travlt og ikke tid at formulere noget selv, men for nogen tid
siden bed jeg mærke i en forklaring i alt.graphics.illustrator i en tråd
hvor bl.a. Poul Solbjerg havde en smart nytænkende måde, som jeg selv
forsøgte at følge, og det virker - jeg copy paster, men tjek selv et
andet forslag i tråden:

Fra alt.graphics.illustrator
___"
noob with a compass

Make a vertical path in the same height as you vant the diameter of your
compas to be, no fill, no stroke. Now draw your first degree marking as
a vertical path in the height you want i and stroke it as you want.
Now align your degree marker with your vertical path so it is aligned
cenret horisontal and to the top vertical. At this point you should make
a new layer, select all and drag a copy, using the layers palette, to
the new layer. Now hide the new layer. Go back to the first layer,
select all and group it. Now go to effects, Distort & Transform,
Transform. Now in the lower right corner, there are nine small squares,
be sure to check the one in the middle, In the rotate field type
360/360, and in the copies field type 359 (you vant 360 but you got one
already) hit enter and you got all your degree markins. Now hide the
first layer and show your other layer, seletc your degree marker and go
to the transform palette, click the litte square in the top middle, and
type in the height you want your 10 degree markers to be, select all and
group it. Now go to Effects, Distort & Transform, Transform again, in
the rotate field, type 360/36, and in the copies field type 35, hit
enter. Show all layers and you got all your degree markers. You can make
your text the same way, make text, justified center and rotate it,
expand it, but after that you will have to manually corretc the rotated
textlines.

Poul Solbjerg
____"

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 15:23

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan tegner man 160-200 streger der er radier til en cirkel ?
> jeg havde regnet med at tegne 2 streger der var i 180 graders vinkel og

Hvis det blot drejer sig om at få roteret en streg, skulle det være rimeligt
simpelt.

Du tegner den første streg, derefter vælger du dit roterværktøj (stregen
skal stadig være aktiv).
Når du har valgt roterværktøjer holder du alt-tasten nede og trykker med
musen der hvor du vil have centrum af dit kompas.
Nu skulle der gerne komme en menu frem, her indtaster du hvor mange grader
du vil dreje stregen, herefter trykker du på kopi.
Så skulle du gerne have en kopi af stregen der er drejet, så er det bare at
trykke på ctrl-tasten + d, så blever det du lige har gjort gentaget.

Mvh Kajo

Fra : Nederbasse

Dato : 06-04-04 16:44

> [...]
at
> trykke på ctrl-tasten + d, så blever det du lige har gjort gentaget.

Takker
jeg vidste det var nemt vidste bare ikke hvordan :-/

Lars