Lygte test?
Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 05-04-04 13:16

Nogen der kender til at der er blevet lavet test af forlygterne på
forskellige biler?

Jeg syntes der er stor forskel på de enkelte biler, men det er jo noget
svært at prøve i praksis da der ikke er så mange sælgere der har åbent om
aftenen

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:30

> Nogen der kender til at der er blevet lavet test af forlygterne på
> forskellige biler?

Jeg har set i "Motor" for en 3-4 år siden lavede de en meget seriøs test af
et pænt udvalg af biler.
Husker at der var MARKANT forskel på lyset på de forskellige biler.
Dengang var Mondeo II og Volvo dem som havde det længste rækkevidde på
fjærnlyset med ca. 3-400 m.

> Jeg syntes der er stor forskel på de enkelte biler, men det er jo noget
> svært at prøve i praksis da der ikke er så mange sælgere der har åbent om
> aftenen

Rigtig, så må du selv kigge på de biler som du overhaler eller overhaler
dig. Mit indtryk er at ved nogle er der næsten dobbelt lysstyrke. Ved f.eks
en ny goller i forhold til en alm bil som toyota.
Men efterhånden er der så mange som har skiftet originalpæren ud med en
Xenon eller Philips +50% af det er lidt svært at sige hvem der reelt har det
bedste lys.

--
Tom

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 05-04-04 23:10

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> Husker at der var MARKANT forskel på lyset på de forskellige biler.
> Dengang var Mondeo II og Volvo dem som havde det længste rækkevidde på

Tak, jeg må se og finde ud af hvad der skete med mit FDM abonnement, og se
om jeg kan finde den i deres arkiv.
Nu er det ikke så meget fjernlyset jeg er intereseret i (det bruger man
trodsalt ikke så meget på djævleøen), men de har vel også testet nærlyset.

> [...]
> Men efterhånden er der så mange som har skiftet originalpæren ud med en
> Xenon eller Philips +50% af det er lidt svært at sige hvem der reelt har

Du har ikke nogen erfaring for om dobbelt lygter generelt er bedre end H4?
Det skulle man jo tro da en H4 unægtelig må være billigere at producere.

Og om klarglas lygter er bedre end de riflede?

Endelig: hvordan er det med linse lygter som dem der bruges til HID? De
giver vist en meget klar afgrænsning men er det en fordel?

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 06:56

> [...]
> trodsalt ikke så meget på djævleøen), men de har vel også testet nærlyset.

Jo det har de da.

> Du har ikke nogen erfaring for om dobbelt lygter generelt er bedre end H4?

Ved ikke.
Men du må alligevel ikke ændre for meget på nærlyset hvis du skal have bilen
gennem syn.

> Det skulle man jo tro da en H4 unægtelig må være billigere at producere.

Hvorfor skulle den være billigere?
Glas, parabol og pære teknologien er jo den samme, H4 har bare en anden
udformning i forhold til H1 og H7.

> Og om klarglas lygter er bedre end de riflede?

De SKAL være riflede ellers vil lyset slet ikke blive spredt som det skal.

> Endelig: hvordan er det med linse lygter som dem der bruges til HID? De
> giver vist en meget klar afgrænsning men er det en fordel?

HID er da en fordel men den lille forskel på afgrænsningen er nu ikke værd
at tale om. Kan heller ikke lige se hvorfor det skulle være en fordel eller
ulempe, da man ikke stiller nærlyset SÅ tæt på "blændegrænsen".

--
Tom

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 07-04-04 10:44

> Ved ikke.
> Men du må alligevel ikke ændre for meget på nærlyset hvis du skal have
bilen
> gennem syn.

Nu var det mere om man generelt kan sige at biler med dobbellygter er bedre.

> De SKAL være riflede ellers vil lyset slet ikke blive spredt som det skal.

Hmm de SKAL vel ikke? Ellers har VW plus mange andre da et problem ;)
De rifler der normalt ligger i glasset er jo der i parabolen.

> [...]
eller
> ulempe, da man ikke stiller nærlyset SÅ tæt på "blændegrænsen".

Jeg prøver bare at finde ud af hvorfor man nogengange vælger at bruge
linser, og især på HID.
Men også de gamle 626'ere har linse lygter.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:57

> Jeg syntes der er stor forskel på de enkelte biler, men det er jo noget
> svært at prøve i praksis da der ikke er så mange sælgere der har åbent om
> aftenen

Det tyske blad Autobild har ofte test af bilers lygter - måske en gang om
året.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 05-04-04 23:12

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Det tyske blad Autobild har ofte test af bilers lygter - måske en gang om
> året.

Hmm jeg må have trænet op på mit tyske så ;)

Jan, er jeg den eneste der syntes at lyset på Vectra'en er elendigt?
Kan jeg iøvrigt regne med at en Carisma har lige så dårligt lys (er jo også
en H4)?

/Morten

Fra : Brian

Dato : 07-04-04 17:00

Hejsa

Morten Vinding Nielsen skrev:

> Jan, er jeg den eneste der syntes at lyset på Vectra'en er elendigt?

Jeg synes nu ikke det er så slemt igen på min Vectra A.
Hvis man finder et sæt gode pærer, kan der hentes lidt dér jo

> Kan jeg iøvrigt regne med at en Carisma har lige så dårligt lys (er
> jo også en H4)?

Tror ikke du skal hænge dig så meget i om det er H4 eller ej.
At der er dobbeltlygter, gør det ikke nedvendigvis bedre.
I Mitsubishi Galant, den model der blev faceliftet i 93-94, er lyset
ikke bedre end på en Vectra A ... som jeg ser det!

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-04-04 18:09

> Jan, er jeg den eneste der syntes at lyset på Vectra'en er elendigt?

Det ved jeg ikke - jeg har godt lys på min Vectra i forhold til mange andre
biler, som jeg kører i. Specielt det lange lys er imponerende bilens alder
taget i betragtning.

Mine råd:

- Sørg for at dine lygteglas ikke er for ridsede, og at parabolerne ikke er
ødelagte af snavs og rust.

- Sørg dernæst for at lygterne er indstillet korrekt.

- Når du har gjort det, så sæt et par gode 90/100W-pærere i. Så har du ikke
længere problemer med manglende lys.

Jeg ved af erfaring, at både ledingsnet og lygtehuse fint klarer 100 watt -
også om sommeren.

--
/Jan W Nielsen