Erfaring med Carisma DI-D Sport HP?
Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 05-04-04 11:11

Hej NG.

Nogen der har erfaringer med ovenstående?
Overvejer at købe en sådan fra 2001, med 100KKM på klokken.
Ved der har været en del problemer med GDI'erne, men hvad med disel'en?

Alternative muligheder er:

Nissan Primera 2,0
Renault Laguna 2,0

Begge benzin, 2000-2001 og under 150KKM.

Årligt kørselsbehov vil nok være 30-35 KKM, så disel skulle give en mindre
besparelse...

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 12:05

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Nogen der har erfaringer med ovenstående?

Jow - en smule...

> Overvejer at købe en sådan fra 2001, med 100KKM på klokken.
> Ved der har været en del problemer med GDI'erne, men hvad med disel'en?

Generelt kan jeg ikke udtale mig om. Jeg kan dog sige at min efterhånden har
kostet importøren/fabrikken en hel del knaster. Følgende er en (formentlig
ukomplet) liste af stumper der er skiftet på min 'risma:
- Hovedbremsecylinder pga. defekt vædskeføler
- Hjælpemotorvarmerhus/ophæng pga. hyletone ved koldt vejr
- Kontakt til elrude
- Begge trækaksler pga. støj ved motorvejsfart
- Katalysator 2 gange - var flækket, formentlig pga. vibrationer
- Motorstyring pga problemer med styring af EGR-ventil
- EGR-ventil
- Koblingsbelægning + trykplade da den begyndte at glide i koblingen ved
60000 km.
- 1 stk gløderør
- Diskanthøjtaler i den ene side

Bilen har nu kørt 62000 km på 2 år, og alt er klaret på garantien. Jeg ved
ikke om ovenstående liste er værre/mere omfattende end hvad andre mærkers
nyvognsejere har været udsat for. Jeg havde forventet mindre bøvl, når man
nu køber noget der ikke har været mishandlet af andre...

> Alternative muligheder er:
>
> Nissan Primera 2,0
> Renault Laguna 2,0
>
> Begge benzin, 2000-2001 og under 150KKM.

Og de tre biler koster hvad?

> Årligt kørselsbehov vil nok være 30-35 KKM, så disel skulle give en mindre
> besparelse...

Det tror jeg også den vil gøre. Forudsat at ovenstående problemer ikke er
tilbagevendende... Hvis man selv skal til at financiere udskiftning af mange
stumper, som egentlig burde holde indtil karosseriet giver op, så ryger
økonomien sig en tur hurtigere end du kan nå at sige "dieselpower". Jeg
ville undersøge historikken på den bil du påtænker at købe - importøren har
oplysningerne, forudsat bilen har fulgt alle servicebesøg.

Iøvrigt er det en rimelig behagelig bil - ikke en racer, men til de fleste
"normale behov" er der masser af kræfter. Fuldt læsset (5 personer + bagage
til 14 dage) bil med ca. 450 kg camplet bagpå, 5. gear med 110-120 km/t op
ad bakkerne i Kassel uden nogen egentlig bemærker andet end propperne for
ørerne, og uden at presse motoren urimeligt. En oplevelse du ikke vil få i
nogen af dine alternativer, selvom de også er dejlige biler. Vi kørte
iøvrigt 15,4 km/l på den tur - ca. 4500 km over 14 dage med camplet til
Italien - marchfart 110-130 km/t, aircon hele vejen. Er der aircon i dine
alternativer?

Til gengæld tager den en evighed (~15 km motorvejskørsel) om vinteren, før
du får varme i kabinen... En motorvarmer ville være genial.

Undervognen opfører sig eksemplarisk - forudsigelig grænsende til det
kedelige, næsten uanset hvordan du læsser bilen. Bremserne har jeg haft 0
(nul!) problemer med - kører stadig på originale skiver/klodser!

Så kort fortalt: Hvis dit behov er lange ture (mere end 90% af turene mere
end 25-35 km), og bilens historie og tidligere ejerforhold (bilens 1. ejer
kan du se i servicebogen) ellers taler for det, så køb du bare Carisma'en.

Vil du køre korte ture, men prioriterer plads og affjedringskomfort højt,
vile jeg kigge nærmere på Laguna'en. Nissan'en ville jeg gå udenom, men det
skyldes nok mere personlige fordomme end egentlig viden om mærket.

Held og lykke med valget

Mvh
Michael

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 11-04-04 21:05

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> wrote in message

> [...]
> nyvognsejere har været udsat for. Jeg havde forventet mindre bøvl, når man
> nu køber noget der ikke har været mishandlet af andre...

Tak Michael, det var et meget udførligt svar :)

Jeg må indrømme at min drømme om en Carisma er temmeligt slut nu, det ser ud
til at der generelt er for mange problemer med dem, og hvis man så lægger
det sammen med reservedels priserne så er det vist ikke interesant.

> Og de tre biler koster hvad?

Alle inde for vores (oprindelige) budget på ca. 125.000
Det er dog nu blevet udvidet til 150.000 da det ser ud til at vi ikke kan få
den bil vi vil have ellers.

> [...]
har
> oplysningerne, forudsat bilen har fulgt alle servicebesøg.

Jeg tror vi er gået bort fra disel igen. Besparelsen er jo trods alt heller
ikke så stor.

> [...]
det
> skyldes nok mere personlige fordomme end egentlig viden om mærket.

Personligt hældte jeg mest til Nissan Primera'en, da jeg syntes det var der
man fik mest for pengene (klima osv.) og at krom håndtagene var pokkers
frække ;)

Men nu har min kærste forælsket sig i Peugeot 406, som jeg også heletiden
har syntes var en lækker bil, og det viser sig at den kan man godt få i
2000-2001 2-liter med klima on under 150.000km på tælleren, under de magiske
150.000kr som vi nu er oppe på.

> Held og lykke med valget

Jo tak. Det er ikke helt nemt jo

/Morten

Fra : KASO

Dato : 06-04-04 13:54

"Morten Vinding Nielsen" skrev d. 05-04-04 11:11 dette indlæg :
> [...]
> Overvejer at købe en sådan fra 2001, med 100KKM på klokken.
> Ved der har været en del problemer med GDI'erne, men hvad med

Såvidt jeg husker, har jeg læst et sted, at dieselmotorerne bliver købt
hos Renault.

FDM har testet modellen
http://www.fdm.dk/motor/pdf/02-2001/campingtest.pdf

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 18:08

[Snip]

> Såvidt jeg husker, har jeg læst et sted, at dieselmotorerne bliver købt
> hos Renault.

Det er rigtigt. Samme grundmotor som i Laguna 1,9 dCi, men med variabel
turbo geometri (= bedre moment ved lave omdrejninger + kraftigt reduceret
turbo-tøven) og Mitsu's egen motorstyring. Har hørt rygter (ubekræftede) om
at Mitsu også leverer topstykket selv, men de fleste motorkomponenter er
leveret af Renault/Bosch. Gearkassen er den samme som i Volvo S40/V40
diesel, og leveres iøvrigt af Volvo.

Mvh
Michael